Het jaarlijkse Zomernachtconcert (Das Sommernachtskonzert) van de Wiener Philharmoniker in het illustere Schönbrunn-paleis is de op één na grootste show in Oostenrijk, alleen overtroffen door het beroemde nieuwjaarsconcert van hetzelfde orkest. Dit jaar gebruikte lichtontwerper en director of photography Jerry Appelt 280 armaturen uit de Elation Proteus-serie om de zomershow voor 80.000 toeschouwers in het Palace Park te verlichten, plus een wereldwijd televisiepubliek van miljoenen.
Appelt maakt al vijf jaar deel uit van het evenement en verlicht de hele ruimte voor een live publiek en camera, waaronder het orkest en het podium, de majestueuze achtergrond van Paleis Schönbrunn en het omliggende park. Dit jaar had de veelgeprezen ontwerper 124 Proteus Maximus™, 92 Proteus Excalibur™ en 64 Proteus Rayzor 760™ tot zijn beschikking.
Excalibur – power beam licht
In de loop der jaren is het evenement overgegaan op steeds meer IP65-geclassificeerde verlichting zoals het Proteus-assortiment. Appelt heeft een lange geschiedenis met de Proteus-serie, waarbij hij de Proteus Hybrid op de nieuwjaarsspektakels van de Burj Khalifa heeft getoond, evenals verschillende andere projecten in de afgelopen vier jaar. Hij merkt op: “Veel van onze input uit onze ervaring met de Proteus op grootschalige projecten zoals de Burj Khalifa-toren in Dubai kan ik nu vinden in de Proteus Excalibur, wat de reden is waarom ik het armatuur erg leuk vind. Ze luisterden echt toen we feedback gaven – groot output, de diameter van de lens, betere kleuren, enz. – en we ontdekten dat hieraan is voldaan in de Excalibur. De enorme output van de Excalibur in combinatie met een lens van 260 millimeter en een bundel van 0,8° concurreert met xenon-zoeklichten en skytrackers. De lichtbundel genereert tot 200.000 lux op 20 meter (7.500 lux op 100 meter) – een ongelooflijke lichtopbrengst van een verrassend compact en navenant snel apparaat.
Appelt heeft de Proteus Excalibur dit jaar op andere buitenshows gebruikt, ook voor tv, en zegt dat vanwege die vroege beoordeling en feedback op de Proteus Hybrid, de Excalibur op dit Summer Night Concert min of meer heeft geleverd wat hij verwachtte. “Ze vervangen posities waar ik Proteus eerder heb gebruikt”, zegt hij. “Persoonlijk vind ik de betere kleuren erg mooi en de extra intensiteit brengt meer pit in de foto. Het was een goede ervaring en dat was eigenlijk geen verrassing.” De Excaliburs werkten in groepen van vier achter het podium, verspreid over het dak van het paleis, op PA-torens en bovenop een heuvelstructuur genaamd Gloriette achter het publiek.
Maximus – nieuwe standaard voor buitenverlichting
De ontwerper zegt echter dat wat voor hem een verrassing was tijdens het project de Proteus Maximus was, een armatuur waar hij eerder gebruik van maakte vanwege zijn weerbestendige eigenschappen. “Op deze locatie gebruikten we ze op veel grotere afstanden dan in het verleden”, legt hij uit. “Ik was echt verrast hoeveel output ik eruit kon halen in termen van helderheid en ze zien er ook erg goed uit op de camera. Ik was erg positief over het resultaat, inclusief de kleurkwaliteit, en ik kan zeggen dat het nu een van mijn nieuwe normen is op het gebied van sleutelverlichting voor buiten.” Appelt gebruikte het 50.000 lumen LED profiel Maximus op belangrijke lichtposities om het orkest te verlichten vanaf het voorterras van het huis, een afstand van ongeveer 30 meter. Ze zorgden ook voor publiekssleutel- en spec-verlichting, evenals voor terreinverlichting op het kasteel zelf.
Extra Elation-verlichting op de show was de Proteus Rayzor 760 ™, een IP65-geclassificeerde LED-washarmatuur die Appelt gebruikte voor zijn bescherming tegen weersinvloeden en de mogelijkheid om werkpaarden te wassen. De compacte RGBW-lampen werden gebruikt voor architecturale washes en gebiedsverlichting, inclusief uplighting van gevels van gebouwen en bomen.
LIMA
Verantwoordelijk voor de complete technische verlichtingsoplossing op het project was LIMA GmbH met verlichtingsapparatuur geleverd via Motion in Duitsland. LIMA zorgde voor de installatie van de verlichting voor het park, het paleis en de heuvel, en zorgde voor transport, infrastructuur en bemanning. Het was hun derde succesvolle jaar dat ze aan de show werkten.
Appelt sluit af met een aspect van de show dat hem uniek maakt en een van zijn favorieten om aan te werken. “Het is altijd een goede balans tussen de behoeften van het orkest en hun professionele muzikanten, en de behoeften van de televisie- en live-entertainmentwereld. Dit is iets dat de show heel bijzonder maakt. De mensen met wie we werken zijn altijd erg vriendelijk en openhartig en hebben veel vertrouwen in ons en mijn crew en ik kijk er altijd naar uit om elk jaar naar Wenen te gaan voor deze show. Dank aan evenementorganisator Zigo Mutschlechner en de Wiener Philharmoniker, ook een speciale dank aan Thilo Fechtner en Johannes Schneider voor het uitstekende teamwerk.”