Andre Beekmans en een getalenteerd team van zijn in Eindhoven gevestigde ontwerpstudio The Art of Light creëerden een prachtig verlichtingsplan voor de Amsterdam Music Festival (AMF) 2022, een eendaagse elektronische muziekextravaganza van epische proporties geproduceerd door ALDA en opgevoerd in de Johan Cruijff Arena als onderdeel van het Amsterdam Music Event (AME) 2022.
Andre koos meer dan 400 Robe moving lights als belangrijk onderdeel van de verlichtingsinstallatie, waaronder 166 x LEDBeam 100s, 192 x Pointes en 76 x MegaPointes, die een aanzienlijke impact hebben gemaakt voor deze glorieuze eerste post-pandemische AMF.
Andre werkte nauw samen met event technical production manager Maarten Hoogland van ALDA bij het creëren van de set- en ensceneringselementen evenals het leveren van het lichtontwerp. Een adembenemende line-up van A-list DJ’s kwam tussen 20.00 en 06.00 uur voor 10 uur non-stop pompende danschaos; waaronderArmin van Buuren, Afrojack, Martin Garrix, Nicky Romero, Timmy Trumpet, Tiësto en meer. De grote uitdaging was het creëren van een visualiteit die paste bij de enorme stadionruimte, maar ook de intimiteit en speciale energie van een nachtclub bracht.
@E Kruisen
Met de meerdere kruisen van het AM F-logo als visueel sterk herkenningspunt, werden elf gigantische kruisen ontworpen en op maat gemaakt met LED-stripverlichting en opgetuigd met extra lichten. Deze werden boven het podium opgetuigd – een cluster van drie samen upstage center zat op een motion control systeem en vloog in en uit achter de DJ – wat een visuele publiekstrekker was.
Het strategisch verdelen van de decorstukken rond het stadion zorgde ervoor dat er zoals altijd een kenmerkende merkident in elke kijkrichting was, een effect dat zowel live als op de socials magisch was!
Branding
Vanaf het begin was Andre zich ervan bewust dat deze branding zichtbaar moest zijn in alle beelden en foto’s, met name die vanuit het perspectief van de DJ-booth die door de menigte heen schieten!
In plaats van een groot LED-scherm op het podium wilden Maarten en Andre graag iets abstracters en interessanters hebben. “Het idee was heel erg om de focus op de muziek en het plezier te houden en tegelijkertijd een echt samenhangend visueel beeld te presenteren”, legde Andre uit”, we wilden een enorme dynamische nachtclubruimte neerzetten, gevuld met energie en geweldige vibes!”
Robe-armaturen zoals Pointes en MegaPointes zijn een go-to voor Andre in dit soort situaties – hun snelheid, veelzijdigheid, scala aan effecten en intensiteit maken ze ideaal voor het verlichten van dansmuziekevenementen, evenals betrouwbaarheid, omdat dansshows een slopende work-out zijn voor elke moving light!
In dit geval werden zes Pointes opgetuigd op 32 x bewegingsgestuurde spanten boven het publiek in het stadion. De beweging bracht een extra esthetische laag in het beeld en genereerde meerdere spectaculaire blikken gedurende de nacht, soms dramatisch laag boven het publiek.
“Om het clubeffect op te voeren, had het ontwerp echt lampen nodig die vanuit alle hoeken en richtingen kwamen”, merkte Andre op, eraan toevoegend dat het een enorme ruimte was om te vullen. Ze hadden veel heldere armaturen nodig, en de bewegende spanten die zijn ontworpen met Pointes als de optimale lichtbronnen, gecombineerd met 76 x Robe MegaPunten in het hele podiumgebied. “Deze twee armaturen waren een briljante mix”, verklaarde hij.
De Pointes en MegaPointes waren precies in de essentie van het ontwerp, de MegaPointes waren voornamelijk achter en tussen de LED-videobanners opgetuigd voor blast-through en andere beam-tastische looks – waarin ze uitblonken!
Andre’s ontwerp bevatte ongeveer 650 andere lichtbronnen, waaronder LED-strips en andere bewegende lichten, allemaal bestuurd via vier grandMA3 full size consoles (twee live en twee back-up) bediend door een team van de Art of Light.
Hij vergezelde hem in de operationele diensten van programmeur Kasper Iseger; Jaap Kamps die alle LED strips en andere ‘scenic’ lighting verzorgde, en WYG/previz tech, Kasper Dijksterhuis. Veel artiesten brachten hun eigen LD’s of lichtoperators mee, waaronder Michael Seeverens, Armin van Buurens lichtregisseur, een kunstenaar die ook nauw verbonden is met The Art of Light. Andre zelf opereerde voor de eerste en laatste twee acts van de nacht/ochtend.
Uitdagingen
Een van de grootste algemene ontwerpuitdagingen was om ervoor te zorgen dat de wereldwijde opzet voldoende speelruimte had om tegemoet te komen aan de verschillende stijlen en genres van muziek, maar met 10 ADE’s op zijn CV heeft Andre brede ervaring opgedaan. De ADF-show was een enorm succes, net als het hele Amsterdam Dance Event van 2022, dat ernaar uitkijkt om in 2023 terug te zijn met een hele reeks perspectieven bij het vieren van de levendigheid en diversiteit van dansmuziek van over de hele wereld.
Lichtapparatuur voor ADF 2022 werd geleverd door Ampco Flashlight.
Foto: Tim van Etten