De afgelopen maanden zijn sociale media en het internet over de hele wereld in vuur en vlam gezet met de ‘Jerusalema’-TikTok dansuitdaging van de Zuid-Afrikaanse DJ en muziekproducent Master KG, met de stem van zangeres Nomcebo Zikode. Omdat ze miljoenen views, likes en gelach hebben gegenereerd, hebben deze video’s op verschillende locaties het moreel en de stemming wereldwijd een boost gegeven.
Marius van Rooyen uit Pretoria, de in Zuid-Afrika gevestigde uitzend- en streaming-specialist EventCast, werd door Jaco Minnaar, CEO van hun uitzend-/IT-partner ClearAccess, gevraagd om een livestream/eecord te produceren van een Jerusalema Dance Challenge-moment dat was georganiseerd als een teambuilding voor hun personeel in Johannesburg en Pretoria, inclusief arbeiders ter plaatse en aannemers. Voor de belangrijkste ClearAccess-videolocatie stelden Marius, videoregisseur Stephan Pieterse en het team voor om wat Astera Titan Tubes toe te voegen bij de actie. Het idee was dat de lichten deel konden uitmaken van de choreografie en met een paar achtervolgingen en wat strobing aan de mix toe te voegen.
Titan Tubes en lasers vormen dynamische fusie
De hoofdlocatie was een gebouw met een lange witte lege ruimte op hetzelfde handelsindustrieterrein als EventCast, wat de perfecte ruimte was om 60 ClearAccess-medewerkers op afstand te plaatsen. De 24 Titan Tubes – drie sets van 8 – waren afkomstig uit de verlichtingsinventaris van Marius’ technische productie zusterbedrijf, Millennium Productions.
Hij voegde ook twee 10-watt multicolour lasers toe aan de visuele foto die op de vloer achter in de kamer waren geplaatst en die er fantastisch uitzagen in combinatie met de Titan Tubes. “Titan Tubes en lasers werken heel goed samen en produceren een levendige en dynamische fusie”, aldus Marius enthousiast.
De Astera’s waren gerangschikt in drie rijen van acht – langs elke kant en in het midden van de ruimte – zittend op hun discrete vloerstandaarden. Door ze op de foto te zetten, werd meteen extra diepte in de foto gecreëerd. Naast het kleuren van de kamer en het toevoegen van effecten, waren ze geweldig om de ruimte af te bakenen, hoewel alle dansers ook werden gemaskeerd voor extra Covid-conformiteit. De beelden uit deze ruimte werden bewerkt en gemendd met materiaal van het ClearAccess-personeel dat danste op bouwplaatsen en in verschillende kantoren.
“Jaco Minnaar wilde specifiek dat het ging over het personeel en hun ervaringen”, vertelt Marius. “Het was erg leuk en zeer inspirerend om betrokken te zijn bij het maken van een video als deze.”
De streamingafdeling van EventCast werd gelanceerd aan het begin van de lockdown. Het project zat al in de planning, maar het proces – dat een nieuwe studio voor streaming/opname/augmented reality omvat – werd versneld vanwege de pandemie toen Marius en zijn collega’s de potentiële groei zagen voor goed geproduceerde gestreamde/opgenomen/uitgezonden evenementen. Dit bleek een scherpe zet te zijn!
Millennium Productions heeft een volledige inventaris van verlichtingskits, inclusief de Astera Titan Tubes. “Ze waren een fantastische investering”, merkt Marius op. “Behalve dat ze extreem snel en gemakkelijk in elke ruimte of plaats kunnen worden ingezet, zijn ze ook geweldig voor effecten in omgevingen waar geen rook of nevel is.”
De Astera’s – gekocht bij de Zuid-Afrikaanse distributeur DWR – zijn constant in gebruik voor hun streamingprojecten, vooral voor DJ/dance/elektronische muzieksessies waar ze coole achtergrondeffecten maken.
Bekijk hier de ClearAccess ‘Jerusalema’ video: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3441404389247721&id=198867143501478
Foto’s: courtesy EventCast