De in New York en LA gevestigde verlichtings- en visueel ontwerper Rob Ross van technisch productiespecialist, Studio RRD, gebruikte zijn enorme verbeeldingskracht en 160 Astera Titan Tubes om een verbluffend lichtsculptuurmiddelpunt te creëren voor de SOMA-tent op het Outside Lands Festival 2022 in San Francisco’s iconische Golden Poortpark.
Het levendige, leuke evenement bestaat uit een diversiteit aan muziek, dans, kunst, poëzie, debatten plus een groot aantal andere uitvoeringen, interacties en dialogen. Rob is al meer dan 10 jaar betrokken bij het festival in verschillende rollen en werd vorig jaar voor het eerst benaderd om de gloednieuwe SOMA-locatie – genoemd naar het levendige SoMa – South of Market-district van de stad – te verlichten in 2021.
Open opdracht
Dit jaar gaf artistiek directeur van het festival, Will Irons van Iron Bloom, Rob een open opdracht om een productieontwerp voor de hele ruimte te maken en de sfeer precies te beheren zoals hij wilde.
Rob wilde beginnen met een volledig zwarte ruimte. Iets donkers en humeurigs, een beetje als een verlaten pakhuis en zonder fancy decor of voorwaarden, maar met uitstraling.
In deze heldere, schone en rauwe omgeving stelde hij zich een verlichting voor die in de lucht zou lijken te zweven en een element van verrassing en speelsheid voor de gasten zou bieden.
Rob dacht meteen aan een structuur en de Tubes. Rond de DJ-booth werd een veelzijdig speed-railframe gebouwd met overal Titan-buizen die het transformeerden van een utilitair metalen frame in een zeer dynamisch driedimensionaal kunstwerk dat een gevoel van avontuur combineert met structurele elegantie.
Titan Tubes zijn een van Robs favoriete armaturen en er was nooit een vraag over welke lichtbronnen hij zou gebruiken. “Ze zijn helder, hebben een fantastische lichtkwaliteit, geweldige kleuren en zijn gemakkelijk te bedienen en superlicht”, merkte hij op.
Lichtgewicht armaturen waren een sleutel tot alle verlichting in de tent. De Titan Tubes waren vastgemaakt aan de speed-rail die op twee niveaus rond de constructie was geplaatst – overal waar een reling was, was een Titan Tube.
Bedrade modus
Vanwege de lange bedrijfsuren draaiden ze allemaal in bedrade modus. Ze werden in kaart gebracht en uitgevoerd via een Madrix-controller waarmee video-inhoud omhoog / omlaag, in / uit en door de buizen kon worden afgespeeld voor extreem vloeiende en gekke effecten. Ze konden ook de locatienaam S-O-M-A op de Tubes spellen, een effect dat zowel door de organisatoren als het publiek zeer werd gewaardeerd.
In het dak van de tent werden 120 Dartz beam-effecten gemonteerd, wat goed contrasteerde met de Titan Tubes. Het was de enige festivalruimte die de hele tijd van volledige duisternis genoot, dus Rob’s missie was om ‘het licht de ruimte te laten bewonen voor ieders plezier’, een doel dat zeker werd bereikt, te oordelen naar positieve feedback en gebabbel van artiesten, gasten en waarnemers. “Dit project was heel bijzonder en heeft me veel vreugde gebracht”, aldus Rob.
Hij legde ook uit dat zijn betrokkenheid en passie voor Outside Lands niet alleen een kwestie was van het ontwerpen van verlichting voor een van de ruimtes, het ging erom deel uit te maken van het succes van het hele evenement, gezien het zich het afgelopen decennium heeft ontwikkeld en gegroeid. Met hem samengewerkt waren associate designer Aidan Marshall, productiemanager Roger Picone, master elektricien Justin Souza, grootmoeder programmeur / systeemtechnoloog Brandon Young en Madrix programmeur Fabian Gordon.