Het wereldwijde voedingsbedrijf Herbalife eerde zijn best presterende verkoopteam en distributeurs in een spectaculair Awards-evenement in het Los Angeles Convention Center, een elegant gestreamde show die uitvoerend en technisch geproduceerd werd door Raj Kapoor Productions & Steffan Jones voor CG Creative Studios. Tom Sutherland van DX7 Design ontwierp de verlichting en Julio Himede van Yellow Studio kreeg de taak voor het scenische ontwerp.
Toms verlichtingsontwerp bestond uit 1145 Astera AX5 batterijgevoede draadloze LED PAR’s.
Dit is tot op heden een van de grootste Astera-installaties ter wereld. De armaturen werden verzameld door verlichtingsverkoper Felix Lighting, die werden uitgekozen vanwege hun uitstekende lichtkwaliteit om deze grote en adembenemende esthetiek te ondersteunen.
Productieontwerp
Toms uitgangspunt voor de verlichting was het productieontwerp van Julio Himede met een 49 meter breed zwart glanzend podium en vier massieve, modernistische bewegende LED-videobogen.
Tom besloot deze epische look te omringen en te accentueren met een enorm vierzijdig raster van LED PAR’s die het dak, de achterkant en twee zijkanten van het podium bedekken.
Naast presentaties, toespraken en prijsacties vond er een reeks Herbalife-trainingssessies plaats gedurende de zeven showdagen, en waren er vijf ‘wauw-momenten’ bestaande uit volledig zingende, dansende productieaantallen, waarvan er drie werden geregisseerd door de met een Emmy Award bekroonde choreografen Tabitha & Napoleon Dumo (AKA Nappytabs), die glamour en entertainment toevoegden.
Grootschalige esthetiek
“Ik moest echt de indrukwekkende en grootschalige esthetiek van het productieontwerp nabootsen”, legt Tom uit, “en ervoor zorgen dat het hele gebied kan worden overspoeld met hoogwaardige verlichting die echt de grenzen verlegt.” Hij was op zoek naar een heldere, pittige LED PAR met een lens dicht bij de rand van de lamp, zodat de lichtbronnen vanuit elke hoek duidelijk te zien waren, en die ook meer bolvormig kon worden, met de eenvoudige toevoeging van een vorstfilter.
Nicole Barnes was de account-handler bij Felix Lighting en ze raadde Tom de Astera AX5s aan, die de keuze na een test bevestigde. Ongeveer de helft van de AX5’s kwam uit de verhuurvoorraad van Felix en Nicole coördineerde de inkoop van de rest, wat een gigantische taak was om armaturen uit het hele land binnen te halen. “Ik geloof dat we alle toen beschikbare voorraad in de VS hebben uitgeput”, aldus Nicole Barnes.
Enorm raster
Een enorm raster werd over het podiumgebied gevlogen en truss-toren-systemen geïnstalleerd langs de achterwand en rond de zijkanten, de 1.150 AX5’s – allemaal bedraad voor dit project – werden ijverig en zorgvuldig uitgelijnd en op gelijke afstanden van elkaar geplaatst. Deze zorgvuldige klus was de grootste uitdaging voor de verlichtingsafdeling die werd voltooid door de bemanning die in drie 24-uursploegen gedurende vier dagen werkte.
Krachtige look
Tom legt uit dat deze aandacht voor detail essentieel was om de verbluffende krachtige look en pure industriële schaal te krijgen die hij en de rest van het creatieve team wilden oproepen bij de brede shots.
Afgezien van de AX5’s, omvatte andere verlichting een op afstand bediend volgspot-systeem voor sleutelverlichting, waarbij de armaturen werden ingezet op lieren die op de juiste momenten in- en uitvlogen, waarbij de integriteit en ononderbroken lijnen van het ontwerp behouden bleven. Het was conceptueel eenvoudig, maar een fysiek enorm ambitieuze look die prachtig werkte op de camera en hielp bij het produceren van het resultaat dat iedereen wilde.
FOH-team
Het FOH-team van Tom bestond uit associate lichtontwerper Hunter Selby met lichtregisseurs Brian Jenkins en Mike Berger. Ze werkten allemaal nauw samen met art director Alana Billingsley om de productie samen te stellen.
Tom besluit: “Het was briljant om te werken met zo’n zeer getalenteerd team met een geweldige synergie, iets van deze omvang vereist veel geweldige geesten om uit te voeren en te leveren! Een enorme dank aan gaffer Chris Lopez, beste jongen Chris Roseli, enscenering supervisor Nick Vincenti, en hoofd rigger TK Woo van Kish Rigging en alle betrokken bemanning. Het makkelijke deel is het bedenken van de ideeën, het zijn de vaardigheden, kennis en lateraal denken – om nog maar te zwijgen van de fantastische kameraadschap – van geweldige bemanningen zoals deze die het tot leven laten komen.”
Eindresultaat
Nicole Barnes concludeert dat het eindresultaat ‘verbluffend’ was, inclusief de productie en het video-ontwerp. “De teams ter plaatse waren onberispelijk in hun uitvoering van de boorinstallatie; hun werk was onberispelijk, zoals te zien is in het eindproduct. Felix is Tom en het Herbalife-productieteam ongelooflijk dankbaar voor de kans om deel uit te maken van het project van dit jaar, en we kijken ernaar uit toekomstige ontwerpen te ondersteunen die zijn gemaakt door dit ongelooflijke team van visionairs!”
Foto’s: Courtesy CG Creative Studios