Zonsondergangen zijn als dag en nacht die samenkomen in een enorme kleurexplosie. Dit soort observatie kunnen we verwachten van een geïnspireerde lichtontwerper, maar het komt in dit geval van Eefje de Visser in een interview over de zintuiglijke en emotionele krachten die haar muziek aandrijven.
Lichtontwerper Randall Diagre werkt sinds 2019 samen met de veelgeprezen singer/songwriter en begrijpt en waardeert Eefje de Vissers emotionele benadering van haar kunst. Het is een kwaliteit die inspireert en uitnodigt tot samenwerking, wat leidt tot creaties die haar nummers ondersteunen met ontroerende beelden.
Creatieve proces
De vruchten van dit creatieve proces waren volop te zien op Pinkpop. Eefje de Visser werd door de Nederlandse media uitgeroepen tot de nummer 1 act van het festival. Een evocatieve lichtshow, ontworpen en uitgevoerd door Diagre, met hulp van lichtkunstenaar Nick Verstand, wikkelde zich naadloos rond de boeiende uitvoering van de zangeres. Ze creëerden een opmerkelijke spiegelconstructie die hielp om de transcendente kwaliteit van de show te definiëren.
Zoals Diagre zich herinnert, groeide het onderscheidende ontwerp tijdens de lockdown. “Eefje was op zoek naar alternatieve creatieve projecten. Een van die projecten is georganiseerd door Motel Mozaik Rotterdam. Zij creëerden een digitaal festival waarbij ze twee aparte artiesten, meestal twee muzikanten, een week de tijd gaven om iets te creëren in een bepaald gebouw. Ze vroegen Eefje om samen te werken met Nick Verstand. Ze vroeg me om deel te nemen aan deze samenwerking, omdat ik haar esthetiek ken en we elkaar heel goed begrijpen.”
Unieke rig
Toen het touren weer was hervat, maakten Eefje de Visser en haar team gebruik van deze ervaring om een uniek rig te creëren. Met zijn intense, vaak monochrome palet, gradiënten van helderheid en een geautomatiseerde cirkelvormige spiegel die van positie verandert, kan het ontwerp worden gezien als een levend en dynamisch kunstwerk. Gebruikt op shows in de Benelux, waaronder Pinkpop en Pukkelpop, roept het ontwerp inderdaad het gevoel op van een ‘prachtige kleurenexplosie’, net zoals de woorden die de zangeres gebruikte om een zonsondergang te beschrijven.
Bij het ontwikkelen van het nieuwe touringdesign liet Diagre zich inspireren door het werk van David Byrne. “Davids shows zijn een van mijn grootste inspiratiebronnen geweest. Ik hou ervan hoe hij met contrasten werkt. Het lijkt altijd alsof hij een soort optische illusie wil creëren ‘without smoke and mirrors’ te gebruiken. Hij vertrouwt gewoon op de basis, en voor mij is dat een heel goede benadering van lichtontwerp.”
Essentieel voor het ontwerpteam bij het creëren van deze geïnspireerde look was een collectie van 38 CHAUVET Professional armaturen, geleverd door Deltarent. Inbegrepen in dit pakket waren 25 Nexus 7×7 Aw-armaturen, die worden gebruikt om de speigel zijn kenmerkende bijna doorschijnende kwaliteit te geven. “Aanvankelijk wilde Nick par-armaturen gebruiken met de spiegel vanwege hun gelijkenis met traditionele halogeenlampen. Hij wilde ze ergens neerzetten zodat ze op de spiegel zouden schijnen en hun licht op de kunstenaar zou worden gereflecteerd. Ik wist dat dit een zeer energie-inefficiënte constructie zou zijn, dus ik stelde meteen de Nexus 7×7 Aw voor, omdat hij qua kleur heel dichtbij komt en omdat hij LED is. De Nexus 7×7 Aw is ook erg strak gebundeld, zodat het gemakkelijker is om het licht op de spiegel te richten. Nadat Nick me zijn moodboard had laten zien, kwam ik op het idee om de Nexus-armaturen op de vloer te plaatsen. Hierdoor konden we de gereflecteerde lichtstralen overal laten schijnen waar we maar wilden. Omdat de Nexus 7×7 Aw een vierkante vorm heeft, zorgde Nick ervoor dat de lichtkolom altijd perfect rond was door er een ronde rand omheen te plaatsen.”
Visuele harmonie
De zes Color STRIKE M-armaturen geven een gevoel van visuele harmonie aan de show en dragen ook bij aan de veelzijdigheid. “Een belangrijke reden dat ik de Color STRIKE M heb gespecificeerd, is de kantelfunctie. Dit helpt bij het silhouet, wat erg belangrijk was voor de show. Als ik het gebruik om de gordijnen te verlichten, zie je alleen de silhouetten van de kunstenaars. Wanneer we het licht naar de andere kant kantelen, hebben we een zeer tegenlicht. Er zijn ook enkele clubby-momenten in de show, en dit armatuur heeft een goede strobo.”
Diagre heeft zijn rig opgesteld in een box met rug- en zijdoeken, een opstelling die hem veel verschillende tinten geeft. Donkere ruimte, schaduwen en kleuren zijn allemaal de sleutel tot het creëren van de gewenste effecten. “Door op het podium een box te maken met de achter- en zijdoeken, heb ik veel mogelijkheden om met de verschillende schaduwen van de artiesten te spelen. Daarom hebben we drie Rogue Outcast 1 BeamWash-armaturen aan de rand van het podium geplaatst. Ik gebruik overal dezelfde armaturen voor zijlicht en key lighting. Door dit te doen, kan ik ervoor zorgen dat alles consistent is, ongeacht hoe de verschillende etappes in de loop van de tour zijn opgezet.”
Ook te zien in de opstelling zijn vier Rogue R2 Wash-armaturen, die worden gebruikt voor zijlicht en key lighting. “Het zoombereik van deze washes maakten ze ideaal voor deze toepassing”, zei Diagre.
Cruciaal aspect
Kleur is inderdaad een cruciaal aspect van Diagre’s ontwerpvisie. Hij merkt op dat het erg belangrijk voor hem was dat ’elke show en elke foto dezelfde identiteit had’. Daartoe beperkte hij zich tot het gebruik van twee hoofdkleuren: warm wit, vergelijkbaar met een traditionele par en zalm. De beginsecties van de show worden gedaan in die eerste kleur, totdat een cruciaal punt is bereikt en zalm de dominante kleur wordt.
“We hebben heel veel dingen kunnen doen met deze rig om het kunstwerk in het hart van de show weer te geven. Wes Broersen en Wout Panis, die deel uitmaken van Nick’s crew, hebben ons technisch geweldig ondersteund terwijl we veel ontwerpopties hebben onderzocht. Nico Lameire van Deltarent bood oplossingen voor de armaturen. Samen hebben we veel creatieve mogelijkheden verkend, waarbij we altijd openstonden voor nieuwe ideeën.”
Door deze verkenning kon het ontwerpteam voortbouwen op de ‘kunst van het licht’. Wat is een betere manier om een begaafde artiest te steunen wiens muziek voortkomt uit zintuiglijke emoties?
Fotocredit: Picturesk