d&b group, marktleider in professionele audiotechnologie en leverancier van AVLM-oplossingen, heeft een partnerschap getekend met EntertainmentLAB, een onlangs gelanceerd Belgisch innovatieprogramma voor startups in de entertainmentindustrie.
Door het initiatief te sponsoren zal d&b begeleiding bieden en innovatieve manieren bevorderen om de interacties met het publiek bij massa-evenementen te vergroten.
Initiatief
EntertainmentLAB is een initiatief van Flanders Technology & Innovation (FTI) en Startup.Flanders met de steun van Tomorrowland. Samen met corporate partners d&b, Brussels Airport en Telenet gaan ze drie uitdagingen binnen de entertainmentindustrie aan: Circulariteit en Recycling, Immersive Experiences en Crowd Monitoring.
Verkenningsreis
d&b zal de Immersive Experiences-uitdaging sponsoren en startups meenemen op een verkenningsreis om oplossingen te vinden om het publiek sterker te maken en hen een actievere rol te geven in grootschalige evenementervaringen.
Nieuwe creatieve mogelijkheden
Andy Hook, Technical Solutions Director bij d&b solutions, zegt: “We zien dat het publiek nu de hele tijd ervaringen vastlegt op hun mobiele apparaten, maar wat als we ze via die apparaten een actiever onderdeel van de voorstelling zouden kunnen maken, of de ervaring voor hen? Met de opkomst van AR, mobiele apps van het volgende niveau, slimme brillen en andere geavanceerde wearables gaat er een wereld van nieuwe creatieve mogelijkheden open, en we willen samenwerken met de volgende generatie makers om dit werkelijkheid te maken.”
Aanmelden tot 17 november
Startups van over de hele wereld kunnen zich tot en met 17 november aanmelden voor de drie EntertainmentLAB-uitdagingen. Vervolgens zullen vanaf januari 2024 startups die zijn geselecteerd voor de Immersive Experience-uitdaging samen met een expertteam van d&b werken aan het creëren van een proof-of-concept van hun innovatie.
Grenzen verleggen
“De belangrijkste specificaties waar we naar op zoek zijn bij potentiële deelnemers zijn vaardigheden zoals realtime gaming-engines, cloud computing of rendering, analyse van het publieksgevoel, het genereren van op AI gebaseerde content of de integratie van persoonlijke mobiele apparaten met festivalpodiumaudio, video, licht, en mediatechnologie. Wat voor ons echter het belangrijkst is, is het vinden van een technisch onderlegd en gepassioneerd team van agile-denkende ontdekkingsreizigers die graag hun grenzen willen verleggen om de best mogelijke oplossing te ontwikkelen”, zegt Florian Platt, Senior Manager Corporate Development bij d&b.
Verbluffende inhoud
“We kunnen tegenwoordig de allernieuwste technologie en creatief ontwerp integreren om verbluffende inhoud te creëren die het publiek live kan ervaren in concertzalen, theaters of zelfs in realtime op hun persoonlijke apparaten. We zijn blij om samen te werken met d&b om ons te helpen de toekomst van meeslepende ervaringen te begrijpen en vorm te geven”, aldus Joy Donné, CEO van Flanders Investment & Trade (FIT).
EntertainmentLAB wil een permanent knooppunt voor entertainmenttechnologie creëren in het Vlaamse Rupel, een gebied in de zuidelijke regio van Antwerpen dat meer dan 3,65% van zijn bbp investeert in onderzoek en ontwikkeling. Sinds de lancering heeft EntertainmentLAB actief deze visie nagestreefd om een pionier te worden op het gebied van entertainmenttechnologie.
Voor meer informatie over EntertainmentLAB, zijn uitdagingen en het selectieproces, bezoek www.entertainmentlab.be.