De eerste IBC in bijna drie jaar die van 9 tot en met 12 september werd gehouden trok 37.071 bezoekers uit 170 landen naar de RAI in Amsterdam. Met meer dan 1.000 exposanten was deze show nog niet zo goed als het was, maar er was voldoende te zien en degenen die er niet zijn geweest hebben een zeer levendige show gemist. Het was weer een compleet programma, met meer dan 250 sprekers was het lezingen-programma goed gevuld met sprekers van naam.
De terugkeer van de IBC2022 was in menig opzicht goed getimed. Veel mensen hadden elkaar al te lang niet meer gezien en met volle en uitverkochte zalen, drukke netwerkevenementen en overvolle vergaderschema’s was er veel gelegenheid om bij te praten, de laatste producten onder de aandacht te brengen en orders te plaatsen.
“Het was geweldig om de buzz van een live IBC weer te zien, voelen en horen”, zei Michael Crimp, IBC’s Chief Executive Officer. “De kwaliteit van de bezoekers was uitstekend en er was een echt gevoel van positiviteit. We zijn sterker samen.” IBC-directeur Steve Connolly zei: “De opwinding in de industrie om terug te keren naar de IBC is enorm. Er is een echt gevoel van doelgerichtheid en van zaken doen. Op de tweede dag was de vraag naar standreserveringen voor de beurs van volgend jaar (15 tot en met 18 september 2023) al zo groot dat we de beursoppervlakte voor de IBC2023 hebben uitgebreid met een extra hal die dit jaar niet werd gebruikt.”
Trends: IP en cloud based
Een van de trends die duidelijk zichtbaar was, was de rol van IP en cloud based samenwerking die resulteerde in de aanwezigheid van allerhande bedrijven die in dat proces een rol kunnen spelen. Van de juiste hardware, software en standaardisatie tot de diensten die wereldwijde samenwerking makkelijk moeten maken. Zo faciliteerde Bubblehouse Agency, een bekend fullservice-, PR-, marketing- en eventsbureau een bijeenkomst waarbij een aantal bedrijven in het voetlicht werd gezet. Zo was daar iyono-sdi, die ondertitelings-, vertaal- en nasynchronisatieservices biedt voor de entertainmentindustrie. Met 67 kantoren en faciliteiten in 37 landen over de hele wereld is dit een van de grote spelers.
Al ondersteuning
Met de steeds groter wordende hoeveelheid film, foto’s en tekst in de cloud is het makkelijk te vergeten wat je hebt. Indexeren is een optie, makkelijker is de AI ondersteunde oplossing van Newsbridge. De AI identificeert automatisch gezichten, objecten, logo’s, geschreven tekst, zet audio om in tekst en biedt passende context.
Een activiteit die je niet zou verwachten is het testen van GUI software op alles wat de markt te bieden heeft. Testronic is een van de leading firma’s op dit vakgebied. Zij controleren de kwaliteit van content en streaming apps en helpen zo de appontwikkelaars. Dit doen ze door geautomatiseerde analyse van vaste camerabeelden (!) van apparaten waarop apps draaien.
Pebble Control
Om in die wereld van snel ontwikkelende activiteiten alles zinvol met elkaar te kunnen laten praten, ontwikkelde Pebble Pebble Control, een op zichzelf staande, schaalbare en eenvoudig te configureren IP verbindingsmanagement tool, ontworpen om IP-connectiviteit net zo eenvoudig te maken als SDI. Het maakt gebruik van open standaarden om te interfacen met NMOS-enabled apparaten van meerdere leveranciers en stelt omroepen in staat om een all-IP faciliteit te worden zonder de noodzaak om een op maat gemaakte bedrijfsoplossing te implementeren.
De IP en cloud based samenwerking liep als een rode draad door de IBC. Dat wil niet zeggen dat er geen aandacht was voor day-to-day hardware die ook weer een schakel vormde in de totale keten.
DRAGONFLY
Zo was Neutrik aanwezig met zijn bekende programma connectoren met de laatste toevoegingen aan het programma. Nieuw in het opticalDRAGONFLY programma is de fixed robuste male connector die zijn toepassing vindt in bijvoorbeeld de OB van. DRAGONFLY is robuuster, betrouwbaarder en gemakkelijker te onderhouden dan gangbare hybride systemen voor de overdracht van camerasignalen. Neutrik’s DRAGONFLY garandeert een uiterst robuust signaal met minimaal verlies. De optische verbinding is door de lenzen en een extra afsluitkap uitzonderlijk goed beschermd tegen vuil en stof.
De opticalCON DRAGONFLY kabels zijn niet alleen bedoeld voor gebruik in de studio, maar ook bijzonder geschikt voor buitengebruik tussen de reportagewagen en de camera. In aangesloten toestand is de verbinding waterdicht volgens IP68 en bestand tegen trillingen. De metalen hybride connectoren bevatten 2 contacten voor signaal, 2 contacten voor voeding, 1 aardcontact en 2 optische XB2 verbindingen.
MTP®16 en 48 oplossingen
Als verdere belangrijke uitbreiding liet Neutrik ook de nieuwe opticalCON® MTP®-reeks zien. Bestonden de 2- en 24-kanalenversies al eerder, nu zijn ook de gloednieuwe MTP®16 en 48 oplossingen beschikbaar. Deze opticalCON® glasvezeloplossingen maken een hogere datacapaciteit mogelijk en verminderen verder de bekabeling, de benodigde ruimte, het gewicht en de kosten per glasvezel.
Klantenwensen
Dat vernieuwing en inspelen op behoeftes eerder een kwestie is van goed op klantenwensen letten, bewees VOCAS. Met het prototype van de case cart lieten ze dat duidelijk zien. De case cart kan je ruwweg omschrijven als een tafel in een flightcase. Deze case cart is speciaal bedoeld voor de operateur in het veld die niet alleen kostbare uitrusting moet meenemen onder mogelijk lastige terreinomstandigheden, maar ook een plek nodig heeft om zijn apparatuur op de bouwen en in te stellen.
Om dan alles in de gaten te houden, kan lastig zijn. De case cart heeft netjes plaats voor alle uitrusting en biedt door de opstaande klep een mooie afscherming van de ingebouwde werktafel.
Rohde & Schwarz demonstreerde op de IBC zijn platform voor agnostische studioproductie, playout en transcoding mogelijkheden en lieten daarmee zien hoe het bedrijf klanten ondersteunt met een duidelijk migratiepad van SDI tot IP en de cloud.
R&S®TH1
Daarnaast introduceerde Rohde & Schwarzde R&S®TH1, een vloeistofgekoelde hoogvermogenzender, met software-gedefinieerde werking en de mogelijkheid om op alle banden van UHF-transmissie te werken.
Het verbeterde vermogensversterkerontwerp zorgt voor een vermindering van 15% van het energieverbruik. Door het geavanceerde vloeistofkoelingsconcept wordt meer dan 90% van alle gegenereerde warmte naar de buitenlucht afgevoerd. De zender is zeer robuust, zelfherstellend en op afstand te controleren, waardoor de kosten van routineonderhoud worden verlaagd.
De R&S®TH1 is verder bij uitstek geschikt om nieuwe diensten te leveren die het best via broadcast in plaats van mobiele streaming kunnen worden afgehandeld (5G Broadcast). “De R&S®TH1 levert duurzame broadcasting in de connected wereld”, zegt Manfred Reitmeier, VP broadcast en amplifier systems bij Rohde & Schwarz. “Consumenten kijken nog steeds naar lineaire televisie – gemiddeld twee of drie uur per dag – en broadcasting is de beste manier om dat te leveren. Wat wij met onze revolutionaire R&S®TH1 zender hebben gedaan, is exploitanten van omroepnetwerken in staat stellen die belangrijke markt te blijven bedienen met een veel grotere kostenefficiëntie, lagere onderhoudskosten en een hogere veerkracht, en een veel geringere impact op het milieu.”
AMBEO 2-Channel Spatial Audio
Sennheiser greep de IBC aan om een groot aantal nieuwe producten onder de aandacht te brengen.
De AMBEO soundbar mag dan bekend zijn om zijn baanbrekende immersive ruimtelijke weergave, maar met de technologie erachter kan meer. Zo konden bezoekers AMBEO 2-Channel Spatial Audio ervaren. De renderer, ontwikkeld door Sennheiser’s AMBEO team, levert een ruimtelijke audio-ervaring met standaard stereo speakers en kan gebruikt worden als een drop-in vervanging voor stereo, omdat het niet meer bandbreedte vereist. In een actieve opstelling konden standbezoekers de AMBEO-ervaring vergelijken met een standaard stereomixdown.
Netflix
Een erg interessante ontwikkeling is de samenwerking met Netflix. AMBEO 2-Channel Spatial Audio wordt nu gestreamd op Netflix. De AMBEO 2-Channel Spatial Audio renderer vertaalt originele immersieve mixen naar 2-kanaals audio met een ruimtelijke ervaring die veel verder gaat dan stereo. Netflix is het eerste streamingplatform dat deze aanzienlijk verbeterde ervaring levert voor geselecteerde titels zoals Stranger Things Seizoen 4.
Miniature Clip Microphone systeem
Onder de merknaam Neumann werden ook een aantal interessante producten onder de aandacht gebracht. Het Miniature Clip Microphone systeem voor close-miking van akoestische instrumenten heeft in razend korte tijd een enorme reputatie opgebouwd. De live demo op de stand maakte duidelijk dat die reputatie niet ongegrond was. Een breed scala aan bevestigingsmogelijkheden zorgt ervoor dat de KK 14 capsule betrouwbaar op elk instrument kan worden gemonteerd.
KH 150
Daarnaast heeft Neumann zijn lijn referentieklasse studiomonitoren uitgebreid met de KH 150. De bi-amplified, DSP-gestuurde luidspreker beschikt over dezelfde hoge-resolutie tweeter als alle Neumann studiomonitoren en een nieuw ontwikkelde 6,5″ woofer met ultralage vervorming en hoge SPL-capaciteit. Ondanks zijn vrij compacte formaat verrast de KH 150 met een uitstekende helderheid, zelfs bij hoog volume, en een uitgebreid laag. De KH 150 heeft een uitzonderlijk vlakke frequentierespons van 39 Hz tot 21 kHz (± 3 dB) en wordt aanbevolen voor alle toepassingen, van uitzending tot muziekproductie. Inclusief stijlen die een krachtige, diepe low-end en/of verhoogde luisterniveaus vereisen, zoals urban music, EDM en filmmuziek. De KH 150 en KH 150 AES67 zijn beschikbaar nu beschikbaar. Catalogusprijzen: KH 150 € 1.650 / $ 1.750 ; KH 150 AES67 € 1.895 / $ 1.999.
NDH 30 studiohoofdtelefoon
Goed nieuws was ook de introductie van de NDH 30 studiohoofdtelefoon met open achterkant. Na het succes van de bekroonde NDH 20, uitgebracht in 2019, is de NDH 30 een referentieklasse studio hoofdtelefoon voor de veeleisende mix- en mastering toepassingen in zowel stereo als immersive formaten. De NDH 30 reproduceert het lineaire geluidsbeeld van een Neumann luidsprekeropstelling, gekalibreerd via MA 1 Automatic Monitor Alignment, in een draagbaar formaat. Het gehele akoestische systeem is een nieuw ontwerp, inclusief de drivers die de resolutie van planaire magnetische transducers evenaren. De harmonische vervorming is extreem laag en dankzij frequentieselectieve absorbers heeft de NDH 30 een opmerkelijk gelijkmatige respons over het hele audiospectrum. Deze NDH 30 zullen we in een van de komende uitgaves van AV&Stage nader bespreken.
M 49
Als kers op de taart liet Neumann de IBC bezoeker kennismaken met de heruitgave van de legendarische M 49. Sinds zijn introductie in 1951 wordt de M 49 beschouwd als een studiomicrofoon bij uitstek. De M 49 V is een heruitgave volgens originele specificaties en ontwerpdocumenten uit het Neumann-archief. Hij maakt gebruik van hetzelfde circuit als de laatste en meest populaire historische revisie, de M 49 c, maar met een nog lagere ruis, met de hand geselecteerde subminiatuur buis.
Over de beschikbaarheid verklaart Ralf Oehl, CEO van Georg Neumann GmbH.: “Nog geen 48 uur na de officiële verkoopstart hebben we al meer dan 200 bestellingen. Dat is overweldigend. Zeker als je bedenkt dat we met drie speciaal opgeleide medewerkers slechts ongeveer 25 stuks per maand met de hand kunnen produceren. We moeten dus hopen op uw geduld. Ik beloof, het zal het wachten waard zijn!”
Technische realisatie
EVS, specialist in de technische realisatie van evenementen, keerde terug naar de RAI om haar LiveCeption-, MediaCeption-, MediaInfra- en MediaHub-oplossingen te presenteren. In feite was IBC 2022 de eerste keer dat EVS in staat was om zijn uitgebreide portfolio in de Amsterdamse RAI te tonen, omdat de show in 2020 en 2021 vanwege de pandemie was afgelast. Senior vice president media structure, Peter Schut van EVS: “EVS heeft inmiddels al ruim 600 medewerkers. Het samengaan met Axon tijdens de pandemie blijkt nu, een kleine anderhalf jaar later, uiterst succesvol. Een overlap tussen EVS en Axon is er niet, álles is een aanvulling op elkaar. Met name in de Verenigde Staten zorgt dit voor een forse groei. Het bedrijf is gespecialiseerd in hardware en software voor de realisatie van live evenementen en nieuwsuitzendingen.”
MediaInfra-oplossingen
Dit jaar kregen bezoekers de kans om de nieuwste MediaInfra-oplossingen voor een vlotte uitvoering van streams in elke omgeving van EVS te ontdekken. Naast de MediaCeption-oplossingen, welke zorgen voor een snelle contentproductie; LiveCeption-oplossingen, voor flexibele productieworkflows; en creatieve tools -oplossingen die zijn ontworpen om de grootste uitdagingen in de branche voor OB’s en flypacks, evenals sport, nieuws en entertainment te helpen overwinnen.
MediaHub Saas
EVS introduceerde op de IBC voor het eerst ook zijn MediaHub SaaS-oplossing voor het uitwisselen van inhoud. Hierover wist Hans van Eijk, Solutions Manager Digital & Services van EVS, ons meer te vertellen. Op een van de schermen op de EVS-stand laat hij zien hoe het in z’n werk gaat. MediaHub is een cloudgebaseerd platform voor het delen en distribueren van inhoud waarmee de productieteams van rechthebbenden direct inhoud kunnen doorbladeren, knippen, selecteren en leveren vanuit meerdere camerahoeken en vanaf meerdere locaties, met behulp van de intuïtieve webgebaseerde gebruikersinterface. “Op deze manier kan iedereen met de juiste rechten verslag doen op een wijze die aansluit bij de eigen wensen. Als je een voetbalwedstrijd als voorbeeld neemt, kun je dat vanuit verschillende invalshoeken benaderen qua beeldweergave. Wil je continu één speler volgen? Wil je vooral beeldmateriaal van een team? Wil je vooral beelden vanuit een bepaalde camerahoek? Al die wensen kunnen via de MediaHub verzameld en uitgewisseld worden.”
Deze veelbelovende oplossing, die onlangs is ingezet bij verschillende internationale sportevenementen en beschikbaar is in een SaaS-aanbod, is ontworpen om eigenaren van inhoud te ondersteunen bij het virtualiseren van de fysieke infrastructuur. “En natuurlijk ook niet onbelangrijk, het genereren van inkomsten met hun inhoud. Dat terwijl de kwaliteit, betrouwbaarheid en bruikbaarheid van onsite-implementaties behouden blijft.” Tegelijkertijd zorgt MediaHub ervoor dat inhoudnemers en rechthebbenden effectiever en efficiënter worden in hun productieworkflows op afstand, waardoor professionele bewerking op afstand of de toepassing van XtraMotion vanuit een webbrowser mogelijk wordt.
IP-uitzendportfolio
Lawo presenteerde zijn nieuwste innovaties voor hun volledige IP-uitzendportfolio in een bijna-realiteitsinfrastructuurconfiguratie. Ondersteund met on-site hands-on ervaring en de gebruikelijke Lawo-experts die advies gaven met betrekking tot de huidige of toekomstige projecten en visies.
De Duitse fabrikant van baanbrekende netwerk-, besturings-, audio- en videotechnologie voor broadcast- en podiumkunstentoepassingen onthulde nieuwe virtuele modules voor het softwaregedefinieerde V__matrix-routerings-, verwerkings- en multi-viewingplatform. Verder lanceerde Lawo nieuwe functies van de mc²-productlijn en software en virtuele radioproducten. Ook werden nieuwe VSM- en SMART-functies getoond, waardoor alle bestaande en toekomstige klanten hun installaties kunnen verbeteren.
Naast nieuwe producten waren onder meer ook de vm_dmv, ‘s werelds eerste oneindig uitbreidbare True IP Multiviewer; het merkonafhankelijke VSM IP Broadcast Control System en de SMART-serie voor systeembewaking en realtime telemetrie voor omroepnetwerken; de mc²-familie van audioproductieconsoles; de A__UHD Ultra-High Density IP DSP Engine voor mc²-consoles en de A__stage high-density audio I/O-serie te zien.
vm_dmv
Lawo’s vm_dmv is een virtuele module voor Lawo’s V__matrix IP-routerings- en verwerkingsplatform. Het verandert de V__matrix C100 softwaregedefinieerde verwerkingsblade in een gedistribueerde, oneindig uitbreidbare 4K/HDR IP-multiviewer. De vm_dmv is gebaseerd op een gedistribueerde architectuur waarbij meerdere modules samen netwerken via IP. Omdat elke vm_dmv alle mipmaps van elke andere vm_dmv op het netwerk kan gebruiken, schaalt het lineair met elke vm_dmv die aan het netwerk wordt toegevoegd. Dit resulteert in een oneindig uitbreidbare en gedistribueerde multiviewer. Dit is ook een oplossing die de rackruimte, het gewicht en het stroomverbruik aanzienlijk vermindert.
VSM IP-uitzendbesturingssysteem
VSM is een hardware-onafhankelijk IP Broadcast Control System dat draait op een IP-backbone en eenvoudig kan worden geïntegreerd met de meest populaire broadcastapparatuur op de markt. Deze omvatten videorouters, videoswitchers, audiorouters, audioconsoles, multiviewers, intercoms, modulaire apparatuur en veel apparaten van derden. Door waar mogelijk native protocollen te gebruiken, kan apparatuur van verschillende fabrikanten naadloos aan elkaar worden ‘gelijmd’. Dit zorgt voor ongeëvenaarde terugroep- en logische controlemogelijkheden voor het hele systeem. Bedieningsinterfaces in de vorm van een breed scala aan hardware-LCD-knoppenpanelen en softwarepaneelclients maken een vereenvoudigde bediening mogelijk vanuit zeer op maat ontworpen configureerbare GUI’s. Met een moderne TCP/IP-backbone en met sterke redundantieconcepten kan VSM complete broadcastfaciliteiten aansturen. Hierdoor krijgen gebruikers de vrijheid om hun eigen workflows en productie-instellingen te creëren.
Mc²56 productieconsole
Lawo’s derde generatie van de op IP gebaseerde mc²56 is geoptimaliseerd voor IP-videoproductie-omgevingen, met volledige native ondersteuning voor SMPTE 2110, AES67/RAVENNA en DANTE. De netwerkprestaties worden verbeterd door unieke mogelijkheden, b.v. IP-Share winstcompensatie en DSCA Dynamic Surface to Core Allocation. Kenmerken: 16 tot 144 faders, 8.192 x 8.192 kruispunten, 1.024 DSP-kanalen, 192 optelbussen en 128 aux-bussen. Lawo’s LiveView biedt miniatuurvoorbeelden van videostreams in de faderlabelweergaven. Met zijn compacte formaat, flexibiliteit en veelzijdige ontwerp is hij geschikt voor broadcast trucks, studio’s en voor live optredens en opnames.
SMART-assortiment
Lawo’s SMART-assortiment omvat de smartDASH System Monitoring en Realtime Telemetry, leverancieronafhankelijke bedrijfssoftware voor netwerk- en mediazichtbaarheid over een all-IP, all-SDI of hybride WAN/LAN-uitzendinfrastructuur, en de smartSCOPE Deep Packet Inspection & Network Analyzer, een media-onafhankelijk, high-density 24/7 analyseplatform voor IP-stromen in live productie en levering.
smartDASH biedt een compleet overzicht van een netwerk en mediastreams. smartDASH leidt medianetwerkgegevens af, documenteert uitgebreid netwerk- en ondersteunende infrastructuur. smartSCOPE verwerkt datapakketten voor servicecompliance en analyseert de toestand van het leveringsnetwerk voor een duidelijke afbakening tussen levering en verwerking, waardoor ‘meantime to repair’ (MTTR) wordt verminderd.
Bolero 2,4 GHz
Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het revolutionaire draadloze intercomsysteem Bolero presenteerde Riedel de Bolero 2,4 GHz. In plaats van de reguliere DECT-band werkt deze nieuwe versie op de 2,4 GHz-band. Dit betekent dat klanten in regio’s waar DECT-draaggolffrequenties beperkt of niet beschikbaar zijn – zoals China, India en Zuid-Korea – nu kunnen profiteren van Bolero’s ongeëvenaarde audiokwaliteit, veelzijdigheid en betrouwbaarheid in uitdagende RF-omgevingen. “Het Bolero-systeem heeft zichzelf bewezen met zijn hoge spraakverstaanbaarheid, efficiëntie en reflectietolerantie”, zegt Wolfgang Fritz, Senior Product Manager bij Riedel Communications. “Vergeleken met andere 2,4 GHz draadloze intercomsystemen heeft Bolero 2,4 GHz twee keer het bereik en ondersteunt meer dan twee keer het aantal beltpacks per antenne. We zijn verheugd dat onze internationale klanten zoals cruise-, touring- of OB-productiebedrijven nu eindelijk het wereldwijd beschikbare 2,4 GHz-frequentiebereik kunnen gebruiken om in verschillende regio’s te werken en zo hun communicatie aanzienlijk te verbeteren.”
NIEUW: Audio Monitoring App (AMA)
Naast de Bolero 2,4 GHz presenteerde Riedel ook de nieuwe Audio Monitoring App (AMA) voor haar SmartPanels van de 1200-serie. Met de AMA – gecombineerd met Riedel’s Intercom-app en Control Panel-app – bieden de RSP-1216HL en RSP-1232HL SmartPanels hun gebruikers nu audiobewaking, intercom en bedieningsfuncties in één enkel toetsenpaneel. “Dankzij de hifi-luidsprekers van onze 1200 SmartPanels, hun intuïtieve gebruikersinterface en de mogelijkheid om te bepalen hoe de apps op elkaar inwerken, elimineert de AMA de noodzaak voor een aparte audiomonitor. Dit verlaagt de kosten, bespaart rackruimte en zorgt voor een optimale workflow”, aldus Kristina Uhlitz, productmanager bij Riedel Communications.
SimplyLive
Met de overname van de live-productiespecialist SimplyLive onderstreept Riedel haar inzet om haar klanten in de videomarkt innovatieve, toekomstbestendige technologieën en schaalbare workflows te blijven bieden. “Dit is een belangrijke stap voor onze productdivisie en de hele Riedel-groep”, zegt Thomas Riedel, CEO van de groep. “Ik ben erg verheugd om het SimplyLive-team in Riedel te verwelkomen en samen de manier waarop grote evenementen worden geproduceerd te transformeren om meer kijkers te bereiken.”
Overname
Riedel blijft investeren in technologische expertise rond de snelgroeiende live IP-infrastructuur en netwerkactiviteiten. Het in Wuppertal gevestigde bedrijf breidt zijn competentieteam op het gebied van realtime IP-netwerkorkestratie en softwaregedefinieerde netwerken (SDN) uit en verrijkt daarmee zijn snelgroeiende aanbod van video-oplossingen. “SDNsquare is een erkende innovator als het gaat om SDN-orkestratie in de mediaruimte. We zijn erg verheugd om het SDNsquare-team te verwelkomen in de Riedel-familie en om hun technologieën te integreren in onze toekomstige oplossingen. Met gebundelde krachten zullen we deze technologieën blijven uitbreiden om de IP-wereld verder te openen voor onze klanten”, aldus Rik Hoerée, CEO Product Division bij Riedel.
IBC 2023
Deze – en nog vele andere innovaties – werden tijdens de IBC getoond. Het was een mooie beurs waarbij weer goed is genetwerkt en het weer mogelijk was om live zaken te doen. Zoals Michael Crimp, IBC’s Chief Executive Officer, al eerder aangaf in dit artikel is de interesse voor de editie van 2023 groot. De beursoppervlakte zal weer worden uitgebreid. Hopelijk tot ziens op 15 tot en met 18 september 2023 in de RAI in Amsterdam.