De Industry Talk van de Adam Hall Group over de coronacrisis

Wat betekent de wereldwijde coronacrisis voor de evenemententechnologie-industrie? Hoe worden fabrikanten, distributeurs en serviceproviders getroffen door de enorme beperkingen die zijn ingevoerd? Welke uitdagingen – maar ook kansen – liggen in het verschiet? De Industry Talk van de Adam Hall Group ging in op deze cruciale vragen tijdens een groepsvideoconferentie die op 31 maart om 10.00 uur op www.event.tech werd uitgezonden. Acht deelnemers wisselden ongeveer anderhalf uur van gedachten voor een online publiek van meer dan 1.700 kijkers. Het internationale panel van experts kwam tot de conclusie dat ‘we hier samen doorheen komen’.

De Adam Hall Group reageerde met de Industry Talk op de internationale ontwikkelingen van het coronavirus (COVID-19). De Adam Hall-CEO Alexander Pietschmann, gehost door Marcel Courth, hoofdredacteur en uitgever productiepartner en uitgever Professional Technology & Live Communication Unit, sprak met Nico Ubenauf, CEO satis & fy; Marcus Pohl, voorzitter van de raad van bestuur ISDV & IGVW; en Joe Lamond, President & CEO NAMM, over de meest urgente huidige maatregelen en mogelijke manieren om uit de crisis te komen, evenals een aantal andere onderwerpen.

Gevolgen coronacrisis

Geen evenementen, geen concerten, geen conferenties, geen beurzen; de evenementenindustrie is wereldwijd op grote schaal getroffen door de gevolgen van de coronacrisis. Met name dienstverleners op het gebied van evenemententechnologie hebben verkoopverliezen van 100% geleden. In dat opzicht benadrukte Ubenauf de grote mate van solidariteit binnen de industrie: “Geen enkele industrie kan een stilstand van meerdere maanden overleven. Daarom werkten we snel samen met andere bedrijven om iets te doen. We wilden proactief zijn en niet alleen klagen over de – juiste en belangrijke – maatregelen die worden genomen.”

Pohl van de ISDV sprak onder meer over een grootschalige enquête bij aanbieders van evenemententechnologie en andere deelnemers uit de branche. Alleen al in februari en maart werden meer dan 12.000 evenementen in Duitsland geannuleerd, wat overeenkomt met een verlies van ongeveer 30.000 werkdagen voor de betrokken zelfstandige dienstverleners.

‘De rollen zijn omgekeerd’

Als fabrikant van evenemententechnologie wordt Marcus Graser, CEO van Clay Paky, geconfronteerd met bijzonder grote beperkingen en problemen in Italië: “We hopen dat we op een gegeven moment de productie weer kunnen opstarten en dat onze toeleveringsketen terugkeert naar tot op zekere hoogte normaal.”

Als de normale manieren om dingen te doen en te werken worden afgeschaft, zelfs voor een klein beetje, moeten nieuwe opties worden verkend. Ubenauf, een voorloper op het gebied van livestreaming-evenementen met satis & fy: “Je kunt de tijd ook gebruiken om nieuwe projecten en processen op te zetten. Mensen zullen ook een enorme wens hebben om concerten en evenementen bij te wonen als alle veiligheidsmaatregelen voorbij zijn. Tegelijkertijd zal livestreaming echter een grotere rol blijven spelen en in de toekomst mogelijk een goedkoop ticketalternatief zijn voor premiumevenementen.”

Lamond, President en CEO van NAMM Show, eindigde met zeer specifieke, algemene woorden van hoop en aanmoediging: “Misschien zal dit allemaal eindigen als onze regeringen in de toekomst meer waardering zullen tonen voor iedereen – voor zelfstandigen, werknemers, mensen in het algemeen en last but not least degenen die betrokken zijn bij onze branche, die al deze evenementen elk jaar mogelijk maken.”

Industry Talk terugkijken

Iedereen die de Adam Hall Industry Talk heeft gemist, kan de volledige verslaggeving van het evenement bekijken op www.event.tech.

#WeWillGetThroughThisTogether #ProAudio #ProLighting #EventTech #ExperienceEventTech

Meer informatie:

Tekst: Alexander Cevolani

Linda