De podcast ‘Succes Is Voor Losers’ vertelt verhalen voor het nieuwe abnormaal

In de nieuwe podcast Succes Is Voor Losers vertelt cultheld Max Molovich elke aflevering een verhaal en zingt hij een liedje. Meer heb je soms niet nodig om toch een kleine twintig minuten geboeid te luisteren. En dan te bedenken dat deze unieke podcast zonder de intelligente lockdown tijdens de lente van 2020 waarschijnlijk nooit had bestaan.

Ontroerd

Begin mei van dit jaar wandelde Reinder van Zalk, eigenaar van Podcast Factory, door de straten van een bijzonder zonnig maar volledig uitgestorven Zwolle, toen hij de eerste tonen van Charles Aznavours ‘La Bohème’ hoorde. Reinder liep de hoek om en zag daar, in een winkelstraat die volmaakt leeg was en waarvan alle rolluiken zonder uitzondering naar beneden waren, een man staan. Warrige baard rond de kin, aftands gitaartje rond de nek. Het lied ging over de coronatijd zonder dat het woord corona viel. In plaats van La Bohème zong de man Quarantaine. Echt goed zingen kon hij niet, toch werd Reinder geraakt.

Na afloop van het lied stelde de man zich voor als Max J. Molovich, ‘volksschrijver zonder volk.’ Naast niet heel erg begenadigd zanger, bleek Max vooral heel veel verhalen te hebben geschreven. Nu leefde Reinder al langer met het idee om voor Podcast Factory een podcast te maken waarbij een ingenieus geluidstapijt je helpt om die verhalen te worden binnen gezogen. Max verzamelde een paar van zijn verhalen, dook de studio van Podcast Factory in en een paar weken later kon je de eerste afleveringen van Succes is voor losers in de bekende podcast apps vinden.

Podcast over het leven

‘Succes Is Voor Losers is een podcast over het leven, het menselijk tekort en nog zo wat’, zegt de stem van Podcast Factory-medewerker Britt Kaandorp aan het begin van elke aflevering. Een bedaarde mannenstem begint vervolgens op rustige wijze een verhaal te vertellen. Middels subtiele geluidseffecten en korte muziekfragmenten, wordt een passende sfeer neergezet. Die verhalen zijn meestal enigszins absurdistisch van aard, erg eenvoudig vast te pinnen zijn ze evenwel niet.

‘Ik ben zelf een heteroseksuele witte man van een zekere leeftijd’, zegt Max desgevraagd, ‘maar mijn verhalen zijn minder makkelijk in een hokje te stoppen.’ Wat wil hij nastreven met deze podcast? ‘Ik wil mensen ontroeren. Of ze aan het lachen maken. Of allebei. Liefst tegelijkertijd.’ Naast verhalen vertellen, neemt Max in SIVL ook interviews af. ‘Ik wil nog alle kanten op kunnen.’ In de aflevering Geel Is De Kleur Van De Zomer spreekt hij bijvoorbeeld met Klaas Knooihuizen over diens debuutroman Geel Is De Kleur Van De Zomer.

Bekende melodie

Elke podcast eindigt met een lied, op een bekende melodie. Geel Is De Kleur Van De Zomer sluit bijvoorbeeld af met een techno-versie van John Lennons Imagine (je moet het horen om het te geloven). Terwijl in De Gevoelige Koelkast (over een melancholische smart fridge) een hartverscheurende Nederlandstalige versie van I can’t live (as living is without you) klinkt. En De Zitzak (over een zitzak die groeit tot de grootte van een caravan) eindigt met een Nederlandstalige versie van I will survive. Allemaal gezongen door Max zelf.

Realistische magie

‘We willen de mensen een beetje lucht geven in bizarre tijden’, zegt Reinder van Zalk. ‘De meeste verhalen van Max beginnen herkenbaar, maar langzaam maar zeker verandert er iets. Op een volkomen vanzelfsprekende manier. Het is geen magisch realisme, meer realistische magie. Verhalen voor het nieuwe abnormaal.’ ‘Ik hoop alleen niet dat het te succesvol wordt’, vult Max aan, ‘we zijn geen losers.’

‘Succes is voor Losers’ is te beluisteren via PodcastFactory.nl/platform

Linda