Het Deutsches Theater in Berlijn is een van de meest vooraanstaande producerende huizen van Duitsland en wordt geprezen om zijn baanbrekende werk. In het afgelopen jaar heeft de locatie 20x Robe T1-profielen toegevoegd die beschikbaar zijn op alle podia gecontroleerd door Hoofd Verlichting Robert Grauel en zijn team, waaronder Linus Zahn, de techneut van verlichtingssystemen en persoon die verantwoordelijk is voor nieuwe technologieën.
Het hoofdpodium werd oorspronkelijk gebouwd in 1850 en het gebouw bestaat nu uit twee aangrenzende podia – het hoofdpodium met 600 plaatsen en de Kammerspiele met 280 zitplaatsen die in 1906 door de legendarische Max Reinhardt werd opgericht voor modern drama – die een gemeenschappelijke, klassieke façade delen.
Black Box-studioruimte
The Box is een black box-studioruimte gelegen in de Kammerspiele-foyer in 2006 met plaats voor 80 personen, en er zijn uitgebreide oefenruimtes, workshops en opslagfaciliteiten in een nieuw gebouw erachter.
De output van het theater is productief. In een gemiddeld jaar (waarvan 2020 NIET!), presenteert elke etappe ongeveer negen nieuwe producties, en een aanzienlijk aantal daarvan zal ook door Duitsland toeren, waarvan er drie of vier ook wereldwijd zullen toeren, allemaal tegelijkertijd.
Het is een bruisend bolwerk van creatieve activiteit in het hart van Berlijn. De Robe T1-profielen werden geselecteerd uit een shortlist van drie armaturen van verschillende fabrikanten, legde Linus uit, die deel uitmaakt van een 35-koppige verlichtingsafdeling die actief is op alle podia en oefenruimtes.
Linus is een ervaren programmeur en operator en is verantwoordelijk voor de theaterbrede verlichtingsnetwerken en alle bijbehorende componenten. Hij is ook een van de huisbranders en speelde een belangrijke rol bij het nemen van de investeringsbeslissing in het T1-profiel. Onderdeel van zijn verantwoordelijkheid is het in de gaten houden van nieuwe en opkomende technologieën en het verzorgen van demonstraties daarvan voor het theater en de lichttechnische teams.
Voordat hij bij Deutsches Theater kwam, werkte hij in de live-evenementen en tourende sectoren van de industrie. Dit is waar hij aanvankelijk Robe-producten tegenkwam die hij altijd leuk vond.
Bij het zoeken naar een LED-profielspot voor Deutsches Theater onderzochten Linus en zijn collega’s de drie belangrijkste opties – inclusief de Robe-armaturen – die allemaal beschikbaar werden gesteld zodat ze over een langere periode volledig konden worden geëvalueerd.
Kritische factoren
Kritische factoren die vergeleken werden, waren onder meer helderheid, kleurweergave, huidskleur en de nauwkeurigheid van het sluitersysteem. “Alle vereisten die specifiek waren voor theatervoorstellingen moesten op‘ industriestandaard niveau zijn”, zei Linus. Andere factoren, zoals de additieve kleurmenging, begonnen toen het T1-profiel een voorsprong te geven.
Het theater had ook een bewegend licht nodig dat goed werkte met hun bestaande voorraad LED-profielen en wash-armaturen, en ‘het T1-profiel harmonieert perfect’, verklaarde Linus, waardoor de algehele verlichtingsinstallatie nog flexibeler en aanpasbaarder werd. De kleurtemperatuurregeling van de T1 Profile was een ander kenmerk dat indruk maakte op Linus en de bemanning, omdat ze veel werken met verschillende CT-witten die schone en hoogwaardige bronnen nodig hebben.
RDM-compatibiliteit was nuttig, samen met de draadloze DMX-optie in het T1-profiel, aangezien het hoofdgebouw al een groot Lumen-radiosysteem heeft.
Robe-armaturen verschenen voor het eerst in het Deutsches Theater in 2016 voor een productie van Man in the Holocene geregisseerd door Thom Luz met verlichting ontworpen door Matthias Vogel.
Ze hadden een compact bewegend licht nodig met een scherpe smalle straal die over het podium kon schieten, door vijf spiegels kon reflecteren en interactie had met de hoofdrolspeler.
Het voldeed niet alleen aan de dramatische basiscriteria, maar bood ook andere voordelen, zoals een behoorlijke zoomlens, waardoor het multifunctioneel en bruikbaar was voor andere lichteffecten en taken. Nogmaals, RDM was belangrijk omdat de eigen ETC Concert-showfile van de locatie informatie opslaat van alle relevante apparaten, zodat ze in de toekomst opnieuw kunnen worden gebruikt net als de optie voor een ingebouwde draadloze DMX-ontvanger van Lumen Radio, aangezien de lichten op het hoofdpodium draaiden.
Streaming-ACN protocol
Bovendien werd het streaming-ACN (sACN) -protocol geïmplementeerd, zodat de Pointes alle vakjes aanvinkten en voor deze show werden gekocht. Kort daarna werden twee Spikies aangeschaft voor In the Case of J. Robert Oppenheimer, gevolgd door de T1 Profiles.
Als merk denkt Linus in het algemeen dat Robe zich in de theatersector rustig en gestaag heeft ontwikkeld tot een fabrikant ‘die dingen goed doet met een reeks uitstekende theatergeoriënteerde producten die snel functies van veel verlanglijstjes hebben geïmplementeerd’. Hij maakt een snelle vergelijking met het iconische Tsjechische merk Škoda en verklaart trots dat hij ook persoonlijk in een andere Škoda-auto heeft geïnvesteerd.
Zoals alle theaters en andere live-uitgaansgelegenheden, is 2020 een moeilijk jaar geweest voor Deutsches Theater vanwege de pandemie, maar kijkend naar 2021 met een vaccin aan de horizon en het vooruitzicht van een soort normaliteit, hoopt Linus dat de relatie met Robe zal blijven groeien terwijl ze hun productieschema’s opvoeren.
Foto’s: Louise Stickland