disguise stelde Faber AV in staat om het technisch meest ambitieuze Eurovisie Songfestival ooit af te leveren

De 65-ste editie van het Eurovisie Songfestival in Rotterdamse Ahoy was het eerste grote live-evenement in Nederland sinds de pandemie. Met een ongelooflijke visuele inzet werd het evenement mogelijk gemaakt door disguise.

Productieperiode

De officiële technische leverancier, Faber Audiovisuals, vertrouwde op een disguise’s vx 4, gx 2c en 4x4pro mediaservers om in totaal 55 scènes aan te sturen op een gigantische LED-videomuur en vloeren, gebruikt voor alle 39 concurrerende uitvoeringen, de openingsceremonie, de vlaggenparade en alle intervalacts, zoals de indrukwekkende ‘Power of Water’ van Davina Michelle. De productieperiode van zes weken werd geleid door ESC Hoofd Productie Erwin Rintjema en Hoofd Video Hand Cromheecke.

183 miljoen kijkers

De editie van dit jaar, met halve finales op 18 en 20 mei en de grote finale op 22 mei, speelde zich af voor een Covid-getest live publiek van 3.500 per show – wat bijdroeg aan een totaal van 183 miljoen mensen die wereldwijd naar het evenement keken. Het Eurovisieteam van Faber omvatte disguise-workflowspecialist Jo Pauly (van Visual Solutions) als mediaserveroperators voor de show. De twee delen een lange geschiedenis van succesvolle live-projecten aangedreven door disguise, waaronder de baanbrekende show van Marco Borsato in De Kuip Stadion in 2019.

Technische partner

Ben Augenbroe en Steve Ackein, ESC-projectmanagers voor Faber, zeiden: “We kozen voor disguise vanwege betrouwbaarheid en stabiliteit. Omdat we in volledige redundantie moesten draaien, gaf disguise ons de juiste oplossing. We hadden geen enkel probleem met deze complexe productie en het disguise 24/7 stand-by team ondersteunde ons heel snel wanneer dat nodig was. Dit Eurovisie Songfestival 2021 verliep soepel. Onze klant, NPO/NOS/AVROTROS, gaf aan verheugd te zijn dat ze Faber als hun technische partner hebben gekozen, aangezien we hebben geleverd zoals beloofd. Alle drie de live-uitzendingen zagen er fantastisch uit!”

Tijdens de show gebruikte het team de disguise tijdlijn om zeer snel te schakelen tussen vooraf geladen Unreal- en Notch-content voor deze 55 verschillende scènes en podiummarkeringen, zonder het uiterlijk van de show in gevaar te brengen of content op het scherm te verliezen.

LED-videowall

Er was veel kracht nodig om de 52 x 12 meter lange LED-videowall achter op het hoofdpodium met gigantische draaideuren en de A- en B-podium LED-vloeren aan te drijven. Het systeem bestond uit een volledig redundante A- en B-set, elk met een dedicated gx 2c director server, twee vx 4 en twee gx 2c actoren.

Bovendien draaide een andere gx 2c Stage Precision-software om bewegingsgegevens op te nemen van de bewegende lichtbundels en alle andere bewegende elementen in de zaal. Een disguise 4x4pro werd aangesloten op de Capture-software van het verlichtingsteam voor lichtontwerp en visualisatie, parallel aan de video pre-vis.

Tijdcodes

“De show was grotendeels gebaseerd op tijdcodes en we hebben de programmering geautomatiseerd met externe triggers van de OB-bus. Aan het einde van een nummer gingen we bijvoorbeeld naar een ansichtkaart voor een land [vooraf opgenomen beelden waarin elk land werd geïntroduceerd], die een spoorsprong naar het juiste nummer veroorzaakte. We hadden het dus eigenlijk best slim geprogrammeerd, met de mogelijkheid om supersnel handmatig te reageren als dat nodig mocht zijn”, legt Jo Pauly uit.

Het Faber-team werkte de klok rond voor het evenement om ervoor te zorgen dat alles soepel zou verlopen. De gecoördineerde workflows en professionaliteit onder de licht-, bewegings-, vuurwerk- en productieploegen zorgden voor een positieve sfeer die bijdroeg aan het uiteindelijke resultaat. “Het hoge niveau van expertise op deze show was gewoon verbluffend – dat maakte dit project zo’n success”, zei Pauly.

Credits

ESC Hoofd productie: Erwin Rintjema

ESC Hoofd video: Hans Cromheecke

Faber Projectmanagement: Ben Augenbroe, Steve Ackein, Cees-Jan Faber en Jeroen Jongenelen

vermomming Operators: Jo Pauly, Chema Menendez, Joao Prates, Kjell Rijntjes

Fotocredits: Nathan Reinds / Ralph Larmann

Linda