Dutch Media Week, innovation day

Dutch Media Week, innovation day

Dutch Media Week toonde van 3 tot en met 9 oktober de ontwikkeling van de media en de impact ervan op mens en maatschappij. Samen met een groot aantal partners werden ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie belicht, gestimuleerd en gepromoot.

Deze zevende editie van Dutch Media Week werd op maandag 3 oktober geopend door middel van het uitspreken van de Mediarede. Dit jaar werd de Mediarede verzorgd door Victor Wijnen, Directeur HKU Games en Interactie. In deze Mediarede ging hij in op het gemak waarmee met AI tools door amateurs verbluffende resultaten te halen zijn. Het is nu mogelijk dat AI aan de hand van 22 zinnen een film van 2 minuten kan genereren. Victor Wijnen ziet dat verbeeldingskracht belangrijker wordt dan ambachtelijke skills. Hij hoopt dat deze AI tools belangrijke inspiratie brengen als brandstof voor kwalitatief betere maakprocessen.

Met deze start op innovation day waren de podia aan de bedrijven, instellingen en personen die werken aan een deel van de toekomstprocessen zoals Victor die weergaf.

Een van die bedrijven is Splashtop, gevestigd in Silicon Valley. Splashtop levert software en services voor remote acces en remote support, wereldwijd in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Hiermee is het mogelijk vanuit huis of eigenlijk waar ook ter wereld op afstand aan dezelfde productie te werken. In het afgelopen decennium is Splashtop hierin een mondiale marktleider geworden. De simpele demo liet zien dat met een laptop of zelfs een tablet het mogelijk was te werken op een PC die ergens anders stond met de ervaring of alles op die laptop zelf stond.

In lijn daarmee werkt ook Amberscript. Zij bieden een transcriptieservice aan waar je een audio- of video-file kan aanbieden waar vervolgens met AI-ondersteuning een tekst van wordt gemaakt. Afhankelijk van de gewenste service kan er ‘ook’ nog een mens naar kijken. Hetzelfde geldt voor de ondertitelingservice waarmee een 100% nauwkeurige ondertiteling, inclusief alignment van tekst en audiosynchronisatie, gehaald wordt.

Steeds grotere files

Met de toegenomen remote samenwerking zijn er ook steeds grotere files die verstuurd worden. Dat met het versturen van grote files niet altijd aan de gewenste vertrouwelijkheid kan worden voldaan dringt bij veel gebruikers steeds meer door. Media Lab biedt hiervoor een cloudoplossing aan waarmee eenvoudig grote video’s en uitzendmateriaal gedeeld, bekeken en bewaard kunnen worden.

Sinds 2007 biedt Media Lab een makkelijke en veilige professionele SaaS oplossing (Software as a Service) om grote mediabestanden te delen, op te slaan en te verzenden zonder dat deze eerst moet worden gedownload.

Panasonic was aanwezig om het IT/IP-platform ‘KAIROS’,  een live-videoproductieplatform dat is ontwikkeld op basis van een nieuw concept en een innovatieve architectuur, onder de aandacht te brengen. Het gebruikt speciale software om de CPU- en GPU-capaciteit voor videoverwerking te maximaliseren. ‘KAIROS’ beschikt daarnaast over een groot aantal video-ingangen en -uitgangen die niet alleen basisbandsignalen zoals SDI ondersteunen, maar ook nieuwe IP-signalen zoals SMPTE ST2110, NDI®*1 en SRT*2 om live-videoproductie en -streaming op afstand te realiseren. Daar past natuurlijk ook de Panasonic PTZ camera range in. Deze camera’s blinken niet alleen uit in videospecificaties en connectivity, maar ook door de makkelijke bediening (wat een groot aantal case studies laat zien).

Op de IBC2022 zagen we al de nieuwe R&S®TH1 van Rohde & Schwarz waarmee 5G broadcast mogelijk is. De NPO bracht onder de aandacht dat de voordelen van deze systemen, zoals robuustheid, toch het best via de NPO als broadcast in plaats van mobiele streaming kunnen worden afgehandeld. De overstromingen in Duitsland afgelopen jaar lieten duidelijk de kwetsbaarheid van mobiele streaming zien. Ook werd duidelijk dat, voordat dergelijke systemen gebruikt kunnen worden, er nog heel veel geregeld moet worden op het gebied van bandbreedtegebruik en apparatuur.

Turff presenteerde de Turff Tablet, het gratis turfsysteem voor elk studentenhuis. Deze tablet is voorzien van een studentenhuis  inkoop- en verrekensysteem waardoor de ouderwetse turflijstjes niet meer gebruikt hoeven te worden. Deze Turff Tablet is gratis doordat er advertenties getoond worden als screensaver wanneer de tablet niet gebruikt wordt. Het spreekt voor zich dat dit op een unieke manier toegang geeft tot de studentendoelgroep.

XR lab is een innovatielab waar onderzoek gedaan wordt naar dit soort immersieve mediatechnologieën en -belevingen. XR lab, een jong en informeel team van mbo-stagiairs en docenten van het Mediacollege Amsterdam, liet de resultaten zien van hun samenwerking met Cinekid. XR lab werkt niet alleen samen met partners als Cinekid, maar ook met partners als Archeon, AVROTROS en NPO.  Ze bouwen prototypes en brainstormen over concepten en zien XR daarom ook als een toevoeging aan bestaande media waar het een overlap kan vormen tussen de interactieve gamewereld en de verhalende filmwereld.

RauwCC, het Rotterdamse communicatiebureau, met de focus op social media, was een van de sponsoren en gangmakers van Dutch Media Week. Wat Victor Wijnen aangaf werd belichaamd door Esther Olofson, de eerste Nederlandse virtuele influencer. Hoe een mascotte met een eigen karakter, een eigen geschiedenis storytelling 2.0 is geworden. RauwCC liet zien hoe een virtuele bedrijfsambassadeur tot stand kwam en hoe ze de blauwdruk is geworden voor andere virtuele bedrijfsmedewerkers.

GetyourStudio

Ook inspelend op een duidelijke en nieuwe behoefte is ‘GetyourStudio’. GetyourStudio levert een alles-in-één, plug-and-play videostudio waarmee in-house videocontent met broadcast kwaliteit, volledig doe-het-zelf geproduceerd kan worden. Dat daarvoor geen enorme investeringen of ingewikkelde technische implementaties nodig zijn liet GetyourStudio zien.

De vraag naar professionele en dynamische videocontent (o.a. voor online gebruik) is de afgelopen jaren enorm gestegen (coronacrisis) en zal de komende jaren alleen maar meer gaan toenemen.

Met de combinatie van de juiste apparatuur, het juiste decor, de door GetyourStudio ontwikkelde interface en ondersteuning waar nodig is het produceren van professionele content in een in-house videostudio ineens bereikbaar voor veel bedrijven.

@E Online uitzendingen

De Dutch Media Week omvat een vol programma met events die allemaal online live gevolgd konden worden. Variërend van 3 tot wel 8 uitzendingen per dag en soms ook nog eens tegelijkertijd! Dit werd mogelijk gemaakt door EMG Blue Label, een divisie binnen het facilitaire EMG dat gespecialiseerd is in alle vormen van online producties. We spraken Alissa Jalink, die als projectmanager technisch verantwoordelijk was voor alle online uitzendingen tijdens de Dutch Media Week. “Het Beeld en Geluid is een fantastische locatie met een goede infrastructuur. In het gebouw hebben we met onze mobiele regieset een ruimte omgebouwd tot een regieset inclusief shading, audio, schakel, een combinatie van bemande en remote bediende camera’s en niet te vergeten een fijn team met handige whizzkids.”

 “Het mooie aan dit project is dat de Dutch Media Week ook een mooie gelegenheid is om de kennis van onze jonge Blue Label ploeg op alle vlakken te verbreden. De combinatie tussen ervaren en jonge getalenteerde collega’s én het werken met veel apparatuur is heel motiverend. Door een vrij druk schema dwingen we onszelf daarmee om met creativiteit en oplossingsgericht denken elke dag weer een topresultaat te leveren”, aldus Alissa.

“Ook de samenwerking met DMW verliep erg fijn, waar we technisch erg de vrije hand kregen en de klant inhoudelijk hielpen een sterkere productie neer te zetten. Met zoveel programma’s en sprekers kan het soms lastig zijn om alle content in een geschikt formaat aangeleverd te krijgen. Met een speciale playout oplossing waren we in staat om toch alles te gebruiken voor de vele instarts en presentaties en konden we de content daarna ook weer snel exporteren. Al met al een leuke maar vooral leerzame week bij onze buren op het Mediapark!”

Recordpoging podcast maken

Tijdens Dutch Media Week was er natuurlijk nog veel meer te zien en te horen. Een van de hoogzichtbare (en hoorbare) programmaonderdelen was de recordpoging podcast maken waarbij, met de hulp van vele bekende en onbekende podcasters, totaal zo’n 200 uur onafgebroken podcasts werden gemaakt. De recordpoging begon op zaterdagochtend 1 oktober en wordt afgesloten door cabaretier en schrijver Vincent Bijlo op zondagmiddag 9 oktober. Bekende en onbekende podcastmakers wisten tijdens een ongekende estafette totaal 153 uur aan podcasts te produceren.

Dat het medialandschap aan verandering onderhevig is mag geen verrassing zijn, maar duidelijk is ook dat veel van die veranderingen door het in rap tempo volwassen worden van allerhande technologieën sneller van grote invloed zal zijn dan we denken. We kunnen meehopen met Victor Wijnen dat deze belangrijke inspiratie brengen als brandstof voor kwalitatief betere maakprocessen.

Lees voortgang

Delen met anderen