Dutch Media Week vindt plaats van 3 tot en met 9 oktober

Dutch Media Week vindt plaats van 3 tot en met 9 oktober

Dutch Media Week promoot, stimuleert en viert media. Van 3 tot en met 9 oktober 2022 laat het festival zowel maker als gebruiker ervaren hoe belangrijk media zijn in ons dagelijks leven. Dit jaar gaat het grootste mediafestival van Nederland met het thema ON/OFF in op de voors én tegens van een maatschappij waarin, dankzij voortschrijdende technologie, steeds meer online kan én moet. Een vooruitblik met programmamanager Herman Dummer.

Over bijna twee weken is het weer tijd voor de Dutch Media Week. Dummer kan na twee coronajaren niet wachten tot het zover is. “We beginnen dit jaar stiekem een beetje eerder. We gaan van 1 oktober 8.00 uur tot 9 oktober 16.00 uur doorlopend podcasts opnemen. Om 16 uur kunnen we dan – als alles volgens plan verloopt – toosten op een record van 200 uur. We starten in Hilversum in Boekhandel Libris Voorhoeve en geven het stokje dan over aan Beeld & Geluid op het Mediapark enzovoort.”

Nationaal mediafestival

Dutch Media Week is een nationaal mediafestival dat op drie locaties van Beeld & Geluid plaatsvindt: Hilversum is de belangrijkste standplaats, daarnaast zijn er ook nog vestigingen in Den Haag en Rotterdam. “Het is een fysieke aangelegenheid, maar er zullen wel dagelijks enkele programmaonderdelen om 11.00 en 16.00 uur live te volgen zijn. De linkjes daarvoor zijn te vinden op onze website www.dutchmediaweek.nl.”

Dummer heeft samen met zijn team een weekprogramma samengesteld, met zowel betaalde als gratis bijeenkomsten en programmaonderdelen. “We hebben een dag- én een avondprogramma, zodat er altijd een moment is om aan te sluiten. De dagen zijn opgedeeld in thema’s, zodat er elke dag een duidelijk afgebakend onderdeel centraal staat.”

Maandag 3 oktober: Innovation Day powered by RauwCC

Op maandag 3 oktober start Dutch Media Week met innovaties in alle vormen van media: online, schrijvend en AV. “Er zullen van 9.00 tot 20.00 uur lezingen en workshops worden gehouden en op het Media Expoplein is er de mogelijkheid om de innovaties te laten zien en te aanschouwen. Op iedere werkdag van de Dutch Media Week kun je samen met kunstenaar Bruno van den Elshout om 08.00 uur een dauwtrapwandeling maken. In de avond is er dan een ‘Vakbroederavond’ waar televisieregisseur Eduard Huis in ‘t Veld fragmenten van achter de schermen zal laten zien. Vakbroeders uit de film- en televisiewereld kunnen hier samenkomen en samen over hun vak – en passie – praten.” Meer info vind je hier: https://www.dutchmediaweek.nl/programma/?date=20221003 ??

Dinsdag 4 oktober: Business Day

Op de dinsdag nemen we de bezoeker mee in de wereld van media business. Mediaperspectieven worden vanuit de businessaspecten besproken. Tussen 10.00 en 17.00 uur worden bezoekers meegenomen door Business en Talent in programmaonderdelen als: Podcast Summit Live, Cross Media Café, Campus Business en Maker Space. In de avond is er een TikTok Talkshow van 20.00-21.30 uur. Meer info vind je hier: https://www.dutchmediaweek.nl/programma/?date=20221004 ??

Woensdag 5 oktober: Talent Day

Woensdag staat in het teken van talent en onderwijs. “We dagen tijdens Remix Fest studenten van de Kunstacademie uit om ons video- en audioarchief te hergebruiken, ze kunnen daarvoor een kijkje nemen in de catacombe van Beeld & Geluid. Ook organiseert Broadcast Media speeddates voor mediastages in BMYoung Matchmaking Sessies en tijdens de BMYoung Creative dagen we ze uit om een tv-format te presenteren aan een jury met decision makers uit tv- en streamingland, te weten Peter van der Vorst, Paul Römer, Suzanne Kunzeler, Jacomien Nijhof en Mascha van Erven.

Woensdagavond is er de eerste Dutch Media Week Award uitreiking tijdens de het eveneens eerste Dutch Media Week Dinner. Ook is er in de avond nog de mogelijkheid om in Den Haag ‘Journalistiek in ballingschap’ bij te wonen tussen 20.00 en 21.30 uur.

Meer info vind je hier: https://www.dutchmediaweek.nl/programma/?date=20221005 ??

Donderdag 6 oktober: Dutch Game Day powered by Control

Op de verschillende locaties vinden er meerdere activiteiten plaats. Zo wordt bij Beeld & Geluid in Hilversum van 9.00 tot 18.00 uur de Dutch Game Day georganiseerd. In het Creative Image Lab (Gooische Brink) kun je de hele dag terecht voor de Maker Space en vanaf 16.00 uur kom je daar alles te weten over ‘Digitale nalatenschap’. In de avond worden de Haagse Media Awards en de Dutch Game Awards uitgereikt. Meer info vind je hier: https://www.dutchmediaweek.nl/programma/?date=20221006 ??

Vrijdag 7 oktober: Journalism Day

Op vrijdag wordt er  de ‘Dag van de Journalistiek’ en  de Mojo Conference (mobile journalism) georganiseerd. “Makers gaan praten over de nieuwsroom van de toekomst. Alles moet tegenwoordig snel, de Juicekanalen schieten als paddenstoelen uit de grond… daar vinden we wat van.” Om 15.30 uur kun je ‘100 jaar Polygoon – De stem van mijn vader’ bijwonen.  Het doordeweekse professionals programma wordt tenslotte gezellig met een hapje en drankje afgesloten tijdens de Dutch Media Week Café XXL, oftewel de Worst & Whiskey borrel.

Meer info vind je hier: https://www.dutchmediaweek.nl/programma/?date=20221007 ???

Zaterdag 8 en zondag 9 oktober: Dutch Media Week Experience Days

Ervaar de magie van de media-industrie tijdens de Dutch Media Week Xperience Days. “Krijg een kijkje achter de schermen van TV-producties, volg diverse workshops en lezingen zoals 3D character design of nieuws presenteren. Dit is het event dat je in aanraking brengt met de media-industrie.” Er worden allerlei activiteiten georganiseerd, zoals de Kinderpodcastdagen, een  magische breinbrekershow, een rollerdisco en je kunt een castingfoto laten maken bij Hebbes Casting. Ook is het mogelijk om letterlijk een kijkje achter de schermen te nemen van een tv-programma. En ondertussen loopt de podcast op z’n einde als het goed is”, lacht Dummer. Meer info vind je hier: https://www.dutchmediaweek.nl/dutch-media-week-xperience-days/ ??

Europese ambities

Dutch Media Week is de hele week te bezoeken. Sommige programmaonderdelen of dagen zijn te bezoeken tegen een kleine vergoeding, het merendeel is gratis toegankelijk. De Xperience Days zijn er zeker ook voor de ‘gewone bezoeker’ die interesse heeft of gewoon nieuwsgierig is. Om Dutch Media Week uit te rollen op Europees niveau is nog steeds een grote wens van Dummer. “Corona heeft die plannen vertraagd, maar ze zijn er nog zeker. Vraag me er over vijf jaar nog maar eens naar. Ik ben er nu op de achtergrond al druk mee bezig, maar voordat je daar concreet invulling aan kunt geven, dat kost tijd. Nu eerst genieten van de zevende editie.”

Lees voortgang

Delen met anderen