Een adembenemende finale van Dakar 2020 in Qiddiya met Barco-projectoren

Saoedi-Arabië is een ambitieuze natie met een visie. Met deze nationale blauwdruk bouwen ze aan een levendige samenleving en een bloeiende economie met een sterke focus op toerisme en recreatie. Een van de belangrijkste projecten om dit te realiseren is Qiddiya, dat de toekomstige hoofdstad van entertainment, sport en kunst zal worden. De iconische entertainmentbestemming, gelanceerd in 2023, bevat indrukwekkende plannen voor pretparken, waterparken en een grote verscheidenheid aan culturele attracties.

Uitstekende kleurprestaties
Een eerste grote realisatie werd aan het publiek onthuld met een gigantische berghellingprojectie op de Tuwaiq-bergen tijdens de sluitingsceremonie voor de Dakar-rally 2020. Aanvankelijk nam de Qiddiya Investment Company (QIC) contact op met Martin Professional met het verzoek om een ​​Qiddiya-logo te visualiseren van ongeveer 100 bij 100 meter op de voorkant van de iconische bergklif. Martin Professional stelde onmiddellijk het gebruik van Barco-projectoren voor, omdat hij wist dat hun hoge helderheid en uitstekende kleurprestaties gedurende hun lange levensduur verbluffende resultaten hebben opgeleverd voor eerdere projecten.

Projectiemapping
Voor de klant werd een mock-up ter plaatse gebouwd met twee UDX-projectoren om de technologische capaciteiten te demonstreren. De resultaten waren zo overtuigend dat werd besloten om de projectiedekking van de UDX uit te breiden tot 440 meter breed. De Barco-specialisten voor projectiemapping van de kantoren in het Midden-Oosten werkten samen met het ontwerpteam van Martin Professional en voerden een uitgebreide projectiestudie en een laserscanning met hoge resolutie van de berg uit.

Sleutelfactor

Uiteindelijk werden er 84 (!) UDX-W40’s gebruikt om het bergoppervlak om te toveren tot een dramatisch decor. De uitdagingen van het projecteren van een uniform beeld op een natuurlijk canvas met een onregelmatige structuur zijn legio. De sleutelfactor voor succes was de actieve samenwerking tussen Barco en de andere betrokken partijen gedurende het hele proces. Uiteindelijk waren de toeschouwers verbaasd over het verbluffende resultaat.

Serieuze uitdagingen
“We realiseerden ons dat er een aantal serieuze uitdagingen voor ons lagen in de zestig dagen die we voor het project hadden, maar ons team heeft dag en nacht gewerkt. Het was een adembenemend en onvergetelijk moment om die 84 projectoren voor het eerst een gemengd beeld op de klif te zien produceren. Het was het allemaal waard”, zegt Bilal Assidi, Martin Professional Sales Manager.

Linda