Een revolutie in autoscène-producties met Barco-projectie

In 2019 bundelden Eric Hasso van Igelkott Studios, een bedrijf gespecialiseerd in autoscène-producties, en Vello Hermann, Barco-projectiespecialist bij Projection Pro Image, hun krachten om de volgende generatie digitale autoscène-oplossingen te creëren. Ze vonden dat het tijd was om de traditionele trailing-oplossingen aan te vullen met nieuwe technologieën en technieken.

Voor het eerst is het mogelijk om 360 ° -scènes te filmen in een zeer hoge resolutie en met een lage compressie – wat belangrijk is omdat ruis een grote vijand is van de AI-programma’s die worden gebruikt om het materiaal in de digitale productieketen te voltooien.

Tegenwoordig heeft Igelkott een permanente studio in Brunna, net ten noorden van Stockholm, die zowel dienst doet als filmstudio en ontwikkelingsstudio. Voor de projectie worden twee of meer Barco HDX-4K Pulse-projectoren gebruikt. Omdat alles in realtime als een 360 ° -bestand wordt afgespeeld, staat er veel druk op de afspeelcomputers. Vier 4K-uitgangen of meer zijn tegelijkertijd nodig om het hele systeem te bedienen en om snelle aanpassingen in hoek of hoogte mogelijk te maken voor een perfect waargenomen camerapositie.

Zet het licht aan

Voor extra licht worden extra HDX-4K’s en enkele verplaatsbare LED-displays gebruikt. Eric legt uit: “We gebruiken zelden conventionele verlichting in een autoscène, omdat lampen nog niet volledig kunnen worden gesynchroniseerd met het snelle gedrag van het licht van de opgenomen video. Als je bijvoorbeeld een foto hebt waarbij de bestuurder wordt gewassen door zonlicht uit het zijraam en de zon wordt geblokkeerd door enkele takken als de auto een boom passeert, is het tijd en moeite om een ​​lamp te synchroniseren voor dat soort lichtgedrag. gewoon geen optie. Wanneer we het licht van de Barco-projectoren gebruiken, richten we ons en stellen we het niveau ervoor in, aangezien het al een kleurenscore heeft, samen met de rest van de geprojecteerde achtergronden.”

Ook bij het werken met projectoren is het gemakkelijker om te kiezen tussen wash- of beam-stijl. “We hadden gevallen waarin de regisseur om artistieke redenen een andere stijl van ongerichtheid nodig had. Het kan worden gedaan met digitale vervaging of andere effecten, maar soms ziet digitale onscherpte er gewoon een beetje te … digitaal uit. Het heeft niet dezelfde fijnafstelling als een projectorlens. Met de projectoren is dat allemaal mogelijk want ze hebben er een goede interne geheugenpreset voor. Dat is erg lastig toe te passen op LED.”

De voordelen van UST voor close-up autoscènes

Het bedrijf Igelkott biedt ook mobiele opstellingen in verschillende maten. Het is vaak een mix van maximaal 5 Barco UDX-4K40’s en / of HDX-4K20’s, afhankelijk van de behoeften van onze klant. “Als we voor een project in HDR moeten gaan, dat snel een soort standaard aan het worden is, is dat heel eenvoudig omdat het een standaardfunctie is op de Barco-projectoren. Het vereist natuurlijk meer werk, maar de Barco-projectoren zijn er klaar voor.”

En dankzij de 0.4 Barco TLD + lenzen kan de totale oppervlakte van de studio-opstelling zo nodig klein blijven. “Wij denken dat projectoren een heel handig alternatief zijn voor LED-schermen bij het bouwen van opstellingen met een korte afstand tussen de camera en het geprojecteerde beeld, zoals autoscènes. Het gebruik van Pulse-projectoren met drie chips voor elk achtergrondbeeld is tegenwoordig de enige manier waarop een camera rechtstreeks op het scherm kan scherpstellen zonder moiré of zichtbare pixels.”

LED versus projectie

“In de afgelopen twee jaar ontdekten we dat veel van de productiebedrijven waarmee we werkten de neiging hadden om aan te nemen dat projectieoplossingen te zwak zijn om te voldoen aan de native ISO van een typische filmcamera zoals Arri Alexa. En die LED zou het enige antwoord zijn om naar toe te gaan. Met Barco’s UDX-serie en het feit dat de meeste nieuwe filmcamera’s op de markt dubbele native ISO hebben en daarom kunnen werken bij veel minder licht, hebben we echt een goed momentum gegeven om te blijven werken aan meer projectietype-oplossingen voor de film- en streaming-industrie.”


Technische evolutie voor filmstudio’s

De film- en streaming-industrie ondergaat opmerkelijke veranderingen en de technische evolutie zal sneller vooruitgaan dan voorheen. “Er is een lange lijst met functies die onze klanten willen dat we implementeren, maar we verleggen langzaam de grenzen van wat mogelijk is. De volgende stap voor ons is om de aanpassing van de Unreal-engine in de set te voltooien en meer manieren te ontdekken waarop Barco ons kan helpen om nog meer handige functies voor het maken van films te krijgen die in toekomstige Pulse-platformreleases kunnen worden geïmplementeerd.”

En Barco is meer dan bereid om samen te blijven werken aan de volgende revolutie voor film- en tv-studio’s.

 

Linda