Elk object heeft zijn plaats bij L-Acoustics

Behalve Hans Zimmer heeft geen enkele filmcomponist zoveel live orkestconcerten op zijn naam staan ​​als Ennio Morricone. De componist, liefdevol ‘The Maestro’ genoemd, stierf in 2020 na een legendarische carrière. Hij won meer dan 40 prijzen, waaronder drie Grammy’s, drie Golden Globes en zes BAFTA’s.

Voor zijn wereldtournee in 2017, waar Morricone het Czech National Symphony Orchestra regisseerde voor publiek ter grootte van een arena, werd de Maestro een gebruiker van L-ISA. Het was dan ook niet meer dan logisch dat de onmiskenbare melodieën van Ennio Morricone in al hun meeslepende pracht te horen waren tijdens een spectaculair eerbetoonconcert op 1 augustus in de Berlijnse Wuhlheide, gespeeld door het Berlin Symphony Orchestra.

Ervaren en vertrouwd

LITT event-technik GmbH was verantwoordelijk voor de implementatie van het L-ISA Immersive Hyperreal Sound-System, met Ulf Oeckel als systeemingenieur en Holger Schwark die de FOH bemande, beide ervaren L-ISA-gebruikers en vertrouwd met het live bedienen van het systeem.

“Ik had de eer om een ​​van de eerste L-ISA-wereldtours met Mark Knopfler te plannen. Daarnaast ben ik gediplomeerd L-ISA-trainer”, legt Oeckel uit, die de voordelen van ruimtelijke audiotechnologie voor orkestproducties als volgt omschrijft: “De helderheid en transparantie zijn veel groter dan met een conventioneel stereosysteem kan worden bereikt. Bij elke L-ISA-productie merk ik dat het publiek zich onbewust prettiger voelt en op een natuurlijke manier contact maakt met de muziek.”

Wide scene-ontwerp

In Wuhlheide in Berlijn zorgde een L-ISA Wide scene-ontwerp bestaande uit zeven identieke hangkasten, elk met negen Kara-kasten, voor dit audiovisuele koppelingseffect. Om structurele redenen en om redenen van publieksbezetting – tweederde van het openluchtpodium was bezet – was een lateraal uitbreidingssysteem niet nodig. “Het concert in Wuhlheide was de eerste keer dat onze L-Acoustics-portfolio werd gebruikt voor een L-ISA-show”, zegt Rolf Henning, algemeen directeur van LITT, verheugd. “Het geluidseffect is ongelooflijk. In 2022 gaan we op een grote afscheidstournee met de Duitse rockband City. L-ISA is al stevig gepland!”

Ook voor Oeckel zet de trend naar L-ISA-producties in de live-omgeving door: “Elk gebied van de evenementtechnologie heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld – licht, video, kinetiek, audiobesturing en verwerking. Toch wordt de audiosysteemtechnologie, waarvan de afzonderlijke componenten nu een hoog niveau van baanbrekende technologie bevatten, nog steeds verbannen naar links en rechts van het podium en zou idealiter bijna onzichtbaar moeten zijn. Met L-ISA verandert deze manier van denken, omdat er nu een bruikbare technologie is die geschikt is voor toeren en wordt gebruikt wanneer de focus ligt op akoestische prestaties.”

Dit betekent dat de vooruitzichten voor de toekomst goed zijn, ook al bezorgen de effecten van de pandemie Oeckel nog steeds hoofdpijn, vooral in de touringsector: “Grote tours vereisen veel planning vooraf. We hebben de crisis hier nog niet overleefd, ik hoop dat we in 2022 weer echt op snelheid komen.”

MDLBEAST Festival

Het MDLBEAST Festival in Saoedi-Arabië zal een voorproefje bieden, waarvoor Oeckel als systeemontwerper eindelijk weer een grootschalige installatie met 250 K1- en K2-luidsprekers gepland heeft voor ongeveer 150.000 toeschouwers: “Gelukkig is er geen virtuele geluidsdruk, en het publiek snakt naar echt live geluid”, besluit hij.

Email: info@l-acoustics.com / Web: www.l-acoustics.com

Linda