Episch hardstyle muziekfestival komt op gang met L-Acoustics

Reverze explodeerde in de hardstyle muziekscene in 2006. Het traject was episch en het internationale evenement is nu de grootste indoor bijeenkomst voor de hardere muziekstijlen in België. De uitverkochte editie van dit jaar, Reverze – The Power of Perception, werd georganiseerd door Bass Events.

Andere audio-opstelling

Het werd begin maart, net voor de wereldwijde lockdown, gehouden en zag 25.000 fans massaal naar het Antwerpse Sportpaleis en de Lotto Arena komen. Hoewel het concept van Reverze nu bekend is bij zijn bezoekers, werd dit jaar gekozen voor een andere audio-opstelling. Purple Group BV introduceerde een L-Acoustics K1 en K2-systeem, ontworpen door Noiz Boyz, om extra kracht en helderheid te leveren. Het evenement is in alle opzichten spectaculair; van de line-up, gevuld met ‘s werelds beste hard dance-acts tot de oogverblindende visuele show.

Purple Group

Voor Rudy Vorstenbosch, eigenaar en productiedirecteur van de event industrie servicepartner Axiom – Solid Solutions, was dit de eerste keer dat Purple Group met het festival werkte. “Rudy wilde slechts één full-service bedrijf – en dus ook één aanspreekpunt – voor de productie in plaats van meerdere leveranciers, zoals in voorgaande jaren”, zegt Bas Feuler van Purple Group. “Hij wist dat Purple Group aan alle technische vereisten kon voldoen, inclusief audio, verlichting, LED-schermen, rigging en motion control. Het werkte heel goed; de communicatielijnen werden duidelijk verminderd en eventuele problemen konden snel worden opgelost.” 

K-serie is krachtig systeem

Het audio-ontwerp voor Reverze is sinds 2014 constant gebleven en ondanks de verandering in leverancier en systeem was dit jaar niet anders. “Het is een ontwerp dat werkt en niemand zag dat het nodig was om te veranderen”, herinnert Feuler zich. “Maar bij Reverze draait alles om kwaliteit en het geven van maximale beleving aan mensen. De L-Acoustics K-serie is een zeer krachtig systeem. Kracht is belangrijk voor een evenement van deze stijl. K1 en K2 leveren meer dan dat front, en de toevoeging van K1-SB-subs gaf veel meer impact voor de verhoogde dekken rond de zijkant van de locatie en over de tribune dan mogelijk was geweest in voorgaande jaren.”

Sportpaleis

Purple Group kreeg in november 2019 bevestiging van het project en is er direct mee aan de slag gegaan. “Het Sportpaleis is een zeer bekende locatie en ik heb er vaak gewerkt”, voegt Feuler toe. Deze bekendheid bleek nuttig en verminderde het aantal benodigde sitebezoeken. Toen het productieontwerp arriveerde bij Purple Group, Feuler en de chef van de tuigage van het bedrijf, bekeek Ruud Koolen de gewichten van alle objecten die nodig waren om te bepalen of het bestaande ontwerp zou werken met het nieuwe systeem in de locatie.

Optimale setup

“Nadat deze eerste fase het startsein had gekregen, werd het ontwerp teruggestuurd naar de technische productie”, vervolgt Feuler. “Ze stuurden ons een nieuwe versie met een kleine re-design, we hebben wijzigingen aangebracht in het CAD-bestand en met Soundvision. Dit proces ging door totdat we de optimale setup hadden. De hoeveelheid technische apparatuur en de capaciteit van de locatie waren een complexe match, dus het was een hele opgave, zowel logistiek als bouwkundig, om aan te werken. Twee maanden pre-productie waren zeker nodig om het laden van Reverze succesvol te maken!”

Het uiteindelijke systeem bestond uit hoofdhangers van 14 L-akoestiek K1 met twee K2 naar beneden per kant, plus vier K1-SB met 10 K2 naar beneden voor de zijkant PA op het podium, de K1-SB zorgde voor de bovengenoemde impact voor de dekken en tribune. Twaalf K1 vormden de eerste delaylijn, met 10 K2 en acht K1-SB voor de Side-delay die naast elkaar werd gevlogen voor extra impact op de dekken, terwijl zes K2 werden gebruikt voor de VIP-Delay. Subs en vullingen op de auditoriumvloer waren 28 KS-28 en 12 Kara. 76 LA12x versterkte controllers leverden al het vermogen dat nodig is voor het systeem.

Impact

De ongelooflijke impact van de L-Acoustics K-serie was opmerkelijk, met online tijdschrift Hardstyle Report waarin stond: ‘De kwaliteit van het geluid is bijna perfect. Deze editie was duidelijk een voor de boeken wat betreft lichtelementen en geluidskwaliteit!’ Feuler bevestigt dat ook zijn klant blij was. “Aan het einde van deze productie schudde Rudy me hartelijk bij de hand”, besluit hij. “Een duidelijk teken dat hij blij was met de resultaten van zowel Purple Group als L-Acoustics.”

Fotocredit: Reverze

Linda