Het Ingolstadt Theater in Beieren, Duitsland, is een klassiek speelhuis dat – net als zoveel andere theaters – zich tijdens de pandemie moest aanpassen om in de zomer toneelstukken op te voeren. De voorwaarden waren echter goed; het buitenpodium in de Baurtoren was immers al een stevig ingeburgerd openluchtpodium. Door de pandemie werd de capaciteit echter teruggebracht van 750 naar 170 en werd gezocht naar een tweede buitenpodium. Het werd uiteindelijk gevonden in het neoklassieke Reduit Tilly-gebouw dat plaats bood aan nog eens 110 gasten (in plaats van de gebruikelijke 1.000).
Weerbestendige schijnwerpers
Het openluchtpodium in de Baurtoren presenteerde onlangs ‘The Little Shop of Horrors’, terwijl het muziekstuk ‘It’s not easy’ werd aangeboden in de Reduit Tilly. Omdat het Grote Huis van het theater ook in gebruik is en de beschikbare technologie nog steeds nodig is, heeft de afdeling verlichting rondgekeken naar huuralternatieven. De eisen waren duidelijk: de armaturen moesten weerbestendig zijn, maar ook feller dan de eerder gebruikte zeer krachtige binnenlampen, die bij daglicht in de experimentele openluchtset hun grenzen hadden bereikt.
Geschikte oplossing
Vorig jaar werd de Elation Proteus Maximus™ als geschikte oplossing gevonden, aangevuld met de eveneens weerbestendige en uiterst veelzijdige Proteus Rayzor 760™. Alle Elation-uitrusting werd geleverd door de Motion Group van Fürth via Elation’s Duitse distributiepartner LMP.
Het openluchttheater Baur Tower was uitgerust met 16 Proteus Maximus en 21 Proteus Rayzor 760’s. Zes Proteus Maximus en vijf Proteus Rayzor 760’s bieden voorlicht in een elektrische overhead. Voor de steegverlichting worden nog eens zes Maximus (elk drie units links/rechts) gebruikt. Showlicht wordt gerealiseerd met vier Maximus, terwijl 16 Proteus Rayzor 760’s in het podium worden gebruikt voor effecten en tegenlicht. Enkele flitsers en Pars maken de verlichtingsuitrusting compleet.
Proteus-serie
In de Reduit Tilly worden echter alleen de weerbestendige bewegende lichten uit de Proteus-serie gebruikt – 18 Proteus Maximus en 26 Proteus Rayzor 760s. Acht Maximus – waarvan sommige verhoogd – worden op het podium gebruikt naast 16 Proteus Rayzor 760’s. Tien Maximus en Rayzor 760’s werken ook elektrisch van voren. “De IP65-units van Elation maken ons werk veel gemakkelijker en doen goed werk. De Maximus is niet alleen erg slim, maar heeft ook een goede CTO. Dit is zeer gunstig in termen van natuurlijke kleurweergave en maakt ook een probleemloze menging met conventioneel gloeilampen mogelijk, wat voor ons vooral in de Baur Tower erg belangrijk was”, legt Julian Zell, hoofd verlichting van het Stadttheater Ingolstadt, uit.
Maximus als volgspot
“Omdat je op openluchtpodia altijd afhankelijk bent van het weer en we onlangs een optreden moesten evacueren vanwege een sterke onweersbui, stellen de weerbestendige armaturen ons in staat om ons in dergelijke kritieke situaties te concentreren op de essentie, op de veiligheid van mensen”, zegt Zell. staten. “We kunnen dit nu doen zonder dat iemand zich zorgen hoeft te maken over de lichten.”
Hotspot led-spot
Interessant is ook dat het theater bij de Proteus Maximus heeft gekozen voor een hotspot led-spot. Zell merkt op: “Het feit dat dit eigenlijk meer een lamp voor rock ‘n’ roll-gebruik is, bracht wat uitdagingen met zich mee, maar het creëert ook compleet nieuwe mogelijkheden. Als je de hotspot specifiek als designelement gebruikt, kun je jezelf besparen de klassieke 2kW volgspots, die overigens veel te donker zijn in vergelijking met de Maximus. Dus gebruiken we de Maximus ook als volgspot, die we dankzij vaste routes geautomatiseerd konden programmeren.”
Grote zoombereik
De Proteus Rayzor 760 is in de eerste plaats gekozen vanwege het grote zoombereik van 5° -77°. “We wilden een armatuur hebben die zo veelzijdig mogelijk was”, zegt Zell. “De Rayzor 760 stelt ons in staat om zowel steeg- als achtergrondverlichting te maken. Een andere factor in onze overwegingen was echter het relatief lage gewicht van 18,6 kg, omdat de steunen, vooral in de Baur-toren, niet zo’n hoog draagvermogen hebben.”
Na de zeer goede ervaringen met de Proteus-serie, overweegt de verlichtingsafdeling van Stadttheater Ingolstadt nu een volgende stap in de richting van meer Elation-verlichting, zoals Zell meldt: “Inderdaad, we denken erover te investeren in de Artiste Monet.”
Het stadstheater van Ingolstadt profiteert optimaal van de zomer en speelt elke avond buiten. “Vanaf de eerste dag komen mensen naar uitverkochte voorstellingen. Het publiek wil nu weer theater en moet het ook krijgen”, besluit Julian Zell.
Foto’s: © Jochen Klenk / Stadttheater Ingolstadt