John Daniels toont Elation-lichten op de Billboard Latin Music Awards

John Daniels toont Elation-lichten op de Billboard Latin Music Awards

De jaarlijkse Billboard Latin Music Awards zijn de grootste avond van het jaar voor Latijns-Amerikaanse muziek en dit jaar heeft lichtontwerper John Daniels op vakkundige wijze een selectie Elation-lampen gebruikt om boeiende effecten en esthetische looks tijdens de show te creëren.

Live uitgezonden op 5 oktober vanuit het Watsco Center in Coral Gables, Florida, heeft Daniels op creatieve wijze Elation Proteus Rayzor Blade™-, Proteus Excalibur™- en Smarty MAX™-armaturen geïntegreerd als enkele van de meest impactvolle lampen op het evenement.

Daniels ontwierp lichtlooks voor 16 optreden en talloze prijsuitreikingen. De Elation-armaturen speelden een belangrijke visuele rol in zijn lichtontwerp en een belangrijke rol in de dynamische camera-looks die tijdens de show werden gecreëerd. De verlichtingstoevoer voor het evenement was van 4Wall.

Teamprestatie

Daniels koos dit jaar voor een gestroomlijnde aanpak en selecteerde strategisch minder armatuurtypes, waardoor er meer creativiteit mogelijk was bij elke lamp, terwijl de lichtprogrammeurs Chris Fernandez en Felix Peralta diep in elke armatuur konden duiken. Fernandez concentreerde zich op de belangrijkste verlichting voor talent en publiek, terwijl Peralta de programmering voor effecten en omgeving verzorgde en beiden als lichtregisseur voor de show fungeerden.

Fernandez, mede-oprichter van Limitless Design Group, werkte samen met Ryan Stumpp van Elation om de Elation-verlichtingseenheden te vinden die voor het evenement werden gebruikt en speelde een belangrijke rol bij het verbinden van Daniels met Stumpp en 4Wall Account Rep Sebastian Yepes. “Het was een teamprestatie en we hebben allemaal nauw samengewerkt om de visie tot leven te brengen”, aldus Fernandez. “We zijn heel blij met hoe goed de Elation-uitrusting presteerde.”

FoH Excaliburs

De samenwerking leidde Daniels naar 4Wall Orlando, waar hij de kans kreeg om de Proteus Excalibur- en Proteus Rayzor Blade-armaturen te demonstreren. Onder de indruk van wat hij zag, besloot hij uiteindelijk ze te gebruiken om veel camerabeelden tijdens de show te verankeren. De ontwerper zegt dat hij aanvankelijk overwoog de Excaliburs alleen voor een specifiek optreden te gebruiken, maar nadat hij problemen had gehad met het bepalen van het juiste moment om ze te presenteren, besloot hij dat de unieke FoH-positie van het evenement de oplossing was. Daniels: “FoH stond zó dicht bij het podium dat we besloten om het een videofacia te geven en het onderdeel te maken van het decorontwerp. FoH zie je steevast terug in veel van de camerabeelden en daar hadden we iets nodig dat de vele 360-opnamen met het publiek en de prijswinnaars echt compleet maakte. Met dat in gedachten waren de Excaliburs daar logisch. Ik wist dat die armaturen ruimte nodig hadden om te ademen en bij FoH konden ze worden gebruikt op een manier die voor hen natuurlijk is: lange worpen met een strakke lichtbundel. Dat was een logische plaatsing en ze hielpen het videoverhaal aan te vullen.”

De tientallen Excaliburs op FoH waren tijdens de show regelmatig te zien en werden prominent tentoongesteld tijdens een optreden van Myke Towers en Yandel dat begon op FoH, waarbij de armaturen omhoog vlogen in een crescendo van krachtige, gesynchroniseerde stralen.

Rayzor-blad

Het decorontwerp van de prijsuitreiking omvatte verschillende gebieden die om onopvallende lineaire verlichting vroegen. ”In mijn ontwerpen probeer ik lineaire armatuurtypes te vinden die niet botsen met het video-ontwerp, maar meer als aanvulling werken”, zei Daniels. “Tegelijkertijd, met wel 20 tot 30 mensen tegelijk op het podium, had ik een armatuur nodig met de washmogelijkheid om dansers van de zijkant te belichten.”

Vierentwintig Proteus Rayzor Blade-armaturen, zowel onder als boven het downstage-video-element gepositioneerd, waren prominent aanwezig in optredens en showlooks. Het ontwerp behield niet alleen de visuele impact van het videoscherm, maar verbeterde de set ook naadloos zonder deze te overschaduwen.

“De Rayzor Blades zijn prachtige lampen die de lineaire look helemaal afmaken”, merkt Daniels op. “Ik hou van hun veelzijdigheid en hoe je het armatuur opnieuw kunt bedenken met behulp van de pixels, stroboscoop of SparkLED. Dan heb je nog niet eens door dat het om een ​​lineaire wash armatuur gaat.” De ontwerper gebruikte de Rayzor Blades in al hun eigenschappen: wash om dansers van de zijkant te belichten of welk productie-element dan ook, eye candy voor effect, stroboscoopeffect, zelfs als achtergrondfonkeleffect. “Ze harmoniseerden met het video-ontwerp en verbeterden zowel de uitvoeringen als de showlook, dus het was een echte win-win.”

In de up-tempo show bewoog talent zich voortdurend het podium op en af, wat om levendige looks vroeg die de dynamische lichtinstallatie bezig hielden. Tijdens showlooks en toen er prijzen werden uitgereikt, verzachtte Daniels de beelden, maar behield hij een ‘mooie stroperige beweging’ die de aandacht niet afleidde van het talent dat sprak. “We hebben een aantal flow-effecten door veel van de lichten laten gaan, bijvoorbeeld de Rayzors, om de achtergrond interessant te houden, maar nooit genoeg om te concurreren met het talent dat op het podium staat.”

Smarty MAX-consistentie

Het meest downstage verlichtingselement van de ontwerper bestond uit twee bovenleidingen van Smarty MAX (23 per zijde), een kleine maar krachtige hybride bewegende kop van 21.000 lumen die hij bij eerdere Billboard Latin Music Awards-shows heeft gebruikt. “Ze waren mijn ‘gordijn van balken’  links en rechts voor grote brede shots, in- en uitvliegen, enzovoort”, zei Daniëls. “Voor een krachtige armatuur zijn ze compact en zeer consistent. Die consistentie is belangrijk, vooral bij scherpstelling met grote bundels, omdat je wilt dat de kleurtemperatuur hetzelfde is voor een uniform uiterlijk. Consistentie en uniformiteit zijn voor mij de sleutelwoorden en de Smarty MAX levert daarin. We hebben er een aantal hele mooie momenten mee kunnen vastleggen.”

De Elation-armaturen, onderdeel van een groter verlichtingspakket dat tijdens de show werd gebruikt, droegen veel bij aan de productiewaarde van de show, concludeert Daniels.

John Daniels: lichtontwerper

Felix Peralta: lichtprogrammeur/lichtdirecteur

Chris Fernandez: lichtprogrammeur/lichtdirecteur

Rene Garcia: Directeur vloerverlichting

Mike Grimes: Gaffer

Stephanie Shechter: Beste meisje

Ronnie Skopac: Verlichtingstechnologie

Tom Thayer: Verlichtingstechnologie

Amy Singerman: Verlichtingstechnologie

Kevin Brophy: Verlichtingstechnologie

Sebastian Yepes: 4Wall-accountvertegenwoordiger

Lees voortgang

Delen met anderen