L.A.B. markeert de langverwachte terugkeer van het land naar live muziekevenementen. De band speelde een uitverkochte show voor 6000 fans in Spark Arena in Auckland. Dit was het eerste grote concert sinds de lockdown. College Hill Productions leverde een L-Acoustics K1-systeem en het publiek ging uit zijn dak.
Eerste concert na lockdown
Het label en management van L.A.B., Loop Media, is al lange tijd klant van College Hill Productions, de voorkeursleverancier voor alles wat met audio te maken heeft. Loop wordt geleid door Michael (Mikee) Tucker, met Dan Clist en Scott Tindale die hem bijstaan. Toen de oproep kwam om een geluidssysteem te leveren voor het eerste arena-concert ter wereld na de COVID-19-blokkering, was het team van College Hill zeer verheugd betrokken te zijn.
“De show was oorspronkelijk gepland als een kleinere clubachtige show die later in het jaar zal plaatsvinden. Toen COVID-19 Nieuw-Zeeland bereikte, wisten we niet zeker wanneer de industrie weer zou aantrekken”, zegt James Thompson, Audio Production Manager van College Hill. “Toen Mikee contact met ons opnam om te zeggen dat hij van plan was om het concert naar Spark Arena te verplaatsen – als eerste arenaconcert wereldwijd, haalden we onze planningsboeken tevoorschijn en wachtten totdat alles duidelijk was voor het houden van massabijeenkomsten.”
Voorbereidingen
Op de achtergrond werden door Thompson offertes, plannen en logistiek opgesteld, samen met het College Hill-team dat bestond uit FOH System Design en System Engineer Johnny Keirle, Senior Systems Engineer/Audio Crew Chief Kevin Bennett, Monitor System Engineer David O ‘Brien, PA Rigger en Patch Tech Tracey Dorn en PA Rigger en Patch Tech Brooke Paterson vanuit hun thuiskantoor. Toen de beperkingen eenmaal waren opgeheven, hadden ze ongeveer een maand de tijd om alles samen te brengen, in nauwe samenwerking met de band om de juiste apparatuur te selecteren om aan hun behoeften te voldoen.
Superieure dekking
De inventaris van College Hill bevat een volledige reeks producten, van de vlaggenschipsystemen uit de K-serie tot kleinere coaxiale behuizingen en, wat Thompson betreft, was het een goed idee om
L-Acoustics te gebruiken voor het concert. “We hebben voor L-Acoustics gekozen omdat de producten in het hele assortiment een superieure dekking bieden op grotere afstanden en bovendien een uitzonderlijke verticale en horizontale patrooncontrole hebben”, legt hij uit. “De producten uit de K-serie zijn een buitengewoon goed ontworpen set gereedschappen waarmee we grote ruimtes met een uniforme dekking kunnen vullen, terwijl we die dekking richten op het publiek en weg van oppervlakken met lage absorptiecoëfficiënten.”
SPL-mapping
Met behulp van L-Acoustics Soundvision 3D-modelleringssoftware werd een voorlopig ontwerp gemaakt om het aantal kasten en configuratieopties te evalueren, en vervolgens ter plaatse verfijnd tot een meer gedetailleerde voorspelling voor inter-box hoeken, evenals FIR-filter en luchtcompensatie startpunten. Met behulp van SPL-mapping en sondes kon Keirle van tevoren voorspellen hoe de PA zou reageren in een lege, droge kamer en waar hij eventuele probleemzones voorzag die werden veroorzaakt door verschillende atmosferische omstandigheden tijdens de show. Met Soundvision kon hij zijn sub array-ontwerp visueel verifiëren, waardoor hij opnieuw van tevoren alle gebieden kon zien waarop hij zich zou willen concentreren bij het naderen van uitlijning en optimalisatie van het systeem.
De uiteindelijke configuratie omvatte links / rechts hangs van acht K1, vier K2 en vier K1-SB subs. Acht K2 werden ingezet voor zijvulling met extra vulling van 12 dV-DOSC en zes ARCS, terwijl 24 SB28-subs op de vloer waren gestapeld.
Gevlogen systeem
“Het gevlogen systeem was geconfigureerd met een K1-SB-extensie om de worp en de gerichtheid van laagfrequente energie in de array te vergroten”, zegt Keirle. “De luidsprekerconfiguraties zijn ontworpen om de uniformiteit van de dekking te maximaliseren, zowel wat betreft SPL en toonbalans, als wat betreft frequentieverdeling en respons. De zijbeugels van acht K2 op 90 ° (asymmetrisch) waren nodig om slechts een klein deel van de zitplaatsen te vullen buiten de dekking van de hoofdhang.”
LABORATORIUM. front of house engineer Ritchie Allen en monitor engineer Charlie Bronson waren opgelucht toen ze hoorden dat College Hill Productions voor hen zorgde voor hun shows. “Ze complimenteerden de kwaliteit van de PA-setup en vertelden ons dat het absoluut de reputatie van L-Acoustics als het beste audiosysteem ter wereld heeft waargemaakt”, aldus Thompson.
Energie
De feedback van het publiek was even enthousiast. “Het publiek kon via de PA de energie van de band echt voelen, wat een fantastisch resultaat was. Verschillende aanwezigen hebben ons verteld dat het goed was om terug te zijn bij een concert met geweldig geluid”, vervolgt Thompson. “Het geluid was het beste dat we in Spark Arena hebben gehoord, helder en gecontroleerd.”