Samen met retro-tech, zoals vinyl draaitafels en instant filmcamera’s die de afgelopen jaren enorm populair zijn geworden, beleven de drive-in bioscopen van weleer ook een heropleving in 2020. Maar die hausse is niet altijd aangewakkerd door klanten.
13 daagse kust-tot-kust reeks
Een voorbeeld: Sully Erna en Aaron Lewis, frontmannen van de hardrockbands Godsmack en Staind, hebben onlangs ‘The American Drive-In Tour’ afgerond, een 13-daagse kust-tot-kust-reeks van ‘unplugged’-concerten, waarvan vele werden opgevoerd in klassieke openluchtbioscopen uit de jaren 50. Om elke akoestische muzikale nuance en elk woord van intiem geklets tussen deze ‘oude vrienden’ van 25 jaar zo goed mogelijk te versterken, koos het in Denver gevestigde concertgeluidsbedrijf Brown Note Productions (BNP) ervoor om een L-Acoustics K2-systeem mee te nemen voor de tour.
Geproduceerd door Danny Wimmer Presents (DWP), de promotor achter populaire festivals zoals Sacramento’s Aftershock, Daytona Beach’s Rockville en Louisville’s ‘Trifesta’ (Bourbon & Beyond, Hometown Rising en Louder Than Life), liep de American Drive-In Tour van begin oktober tot begin november. Het was de eerste keer dat deze twee muzikanten een podium deelden. Elke stop van de landelijke trektocht bevatte een geïmproviseerde setlist met de hits van elke artiest, keuzecovers en veel privéverhalen en gelach.
Elegant effectief
Volgens Brown Note Productions President, Ryan Knutson, was de keuze voor PA eenvoudig maar elegant effectief: arrays van acht L-Acoustics K2 werden aan elke kant van het podium gevlogen, terwijl acht KS28-subs horizontaal in lineaire opstelling op de grond eronder werden uitgespreid. Twee ARCS Wide, elk in de uiterste linker- en rechterhoek van het podium, zorgden voor dekking in twee kleine VIP-ruimtes. Het hele systeem werd aangestuurd via LA-RAK II touring-racks, geladen met LA12X versterkte controllers.
“Ik heb de beslissing genomen om K2 te gebruiken vanwege de flexibiliteit in patroonbesturing, geleverd door Panflex, evenals de veelzijdigheid om te worden ingezet als een enkelpunts-hangend of grondgestapeld systeem op basis van wat elke avond nodig was”, Knutson aandelen. “Met slechts drie jongens op het podium – Aaron en Sully, plus een derde gitaris – waren de podia relatief klein, dus het lichte gewicht, het compacte profiel en de hoge output van K2 waren ook de belangrijkste redenen dat we het systeem kozen.”
Gewenste eindresultaat
“De drive-ins en andere locaties waren allemaal in wezen grote parkeerterreinen, dus het gebruik van de Soundvision-voorspellingen in combinatie met analysesoftware en meerdere meetmicrofoons leverde altijd het gewenste eindresultaat op, wat een krachtige, mooi klinkende installatie was voor FOH Engineer Jeff Gilmer”, merkt Brown Note Productions System Engineer Matt Brown op. “Jeff is al 20 jaar de ingenieur van Aaron Lewis en Staind, en hij leverde elke avond consequent een geweldige mix, en iedereen was aan het einde van elke show ‘een en al glimlach’.”
Bezoek www.aaronandsully.com voor meer informatie over de tour. Brown Note Productions is online te vinden op www.brownnote.com.