L-Acoustics K3 biedt een perfecte SPL-distributie en frequentieconsistentie in de Grande Halle de la Villette

L-Acoustics K3 biedt een perfecte SPL-distributie en frequentieconsistentie in de Grande Halle de la Villette

Parc de la Villette is zowel een park – het op twee na grootste van Parijs – als een centraal punt voor kunst, muziek en cultuur, met de grootste concentratie aan culturele locaties van de stad, waaronder de imposante Grand Halle de la Villette. Een prachtig voorbeeld van 19e-eeuwse gietijzeren en glasarchitectuur, ontworpen door de beroemde Franse architect Victor Baltard. De locatie was oorspronkelijk een slachthuis en werd in 1985 omgevormd tot een multifunctionele ruimte. De Grand Halle organiseert diverse evenementen, waaronder tentoonstellingen, concerten en theatershows en festivals. Het jaarlijkse festival Jazz à La Villette trekt meer dan 30.000 jazzliefhebbers.

Upgrade

De Grande Halle was een van de eerste locaties ter wereld die profiteerde van V-DOSC, de eerste lijnbronarray van L-Acoustics met volledige frequentie. Daar geïnstalleerd in het midden van de jaren 90, bood het systeem meer dan 25 jaar trouwe dienst. Toen het team van de locatie besloot dat het tijd was voor een upgrade, kozen ze ervoor om te investeren in de krachtige maar compacte K3. Geleverd en geïnstalleerd door B Live, werd gekozen voor een mobiel K3-systeem om de veelzijdigheid te bieden die vereist is voor het gevarieerde evenementenprogramma van de Grand Halle.

De 18.000 m2 grote ruimte van de Grand Halle is modulair en biedt plaats aan een breed scala aan evenementen, van een cocktailparty voor 8.000 tot een formeel zittend evenement voor 4.000 bezoekers. K3 is de ideale oplossing, als aanvulling op de bestaande inventaris van Kara II, X Series en SB28 subs. Het systeem heeft ook het potentieel om opnieuw te worden geconfigureerd volgens de behoeften van de productie, of indien nodig op andere locaties te worden ingezet.

Het grootste deel van het jaar is het systeem opgesteld in een configuratie links, midden rechts, met negen K3 per zijde aan weerszijden van een middenhang van zes K3. KS28 worden ingezet in cardioïde configuratie en surround wordt geleverd door vier X12 per zijde. Na de installatie kreeg het team van de Grande Halle een volledige week training van L-Acoustics Application Engineer, Arnaud Delorme.

Configuratie

Voor de editie van Jazz à La Villette van dit jaar in september ontwierp technisch directeur Daniel Matthews een configuratie met het nieuwe systeem, in nauwe samenwerking met hoofd van de audiovisuele afdeling, Olivier Olry, en freelance systeemingenieur Valérien Langlais. Het ontwerp omvatte links/rechts hoofdarrays van 12 K3 per kant om de weerkaatsing te beperken, de dekking te optimaliseren en een gelijkmatige SPL over het gehele publieksgebied te leveren. Twee Kara II per kant zijn onder de K3 opgehangen voor donsvulling met een middenhang van zes Kara II om vocale helderheid te bieden. AutoFIR-array-verwerking werd toegepast in groepen van twee K3. Vier KS28-subs werden gevlogen in cardioïde configuratie.

Nog twee Kara II zorgen voor vertraging om audioprecisie van het hoogste niveau te garanderen voor de laatste rijen van het publiek dicht bij het dak. X8 zijn op de podiumlip geplaatst voor front-fill. Het systeem wordt bestuurd door LA12X versterkte controllers op een redundant Milan AVB-netwerk en AES fallback. De verwerking wordt beheerd door een P1-processor.

Life changer

“Het snelle en gemakkelijke riggingsysteem voor K3 en KS28 is een groot voordeel voor ons”, zegt Olry. “Het kostte geen tijd om het systeem op te hangen en we raakten er snel aan gewend om het Delta 1.5T-accessoire te gebruiken om de azimuthoek van de K3-lijnen op afstand aan te passen vanaf twee achterste motorpunten. Het is een life changer omdat alles op grondniveau kan worden ingesteld, aangepast en vastgezet.”

“We hebben geweldige feedback gekregen van bezoekende ingenieurs”, voegt Matthews toe. “K3 is een echt full-range systeem dat zeer goed reageert vanaf 40 Hz met een grote coherentie over het hele spectrum, en het klinkt meteen geweldig.”

‘Win-win voor iedereen’

Olry herhaalt de gedachten van Matthews, eraan toevoegend dat K3-contourcapaciteit van vitaal belang is en een diepe frequentierespons heeft, dat uitbreiding alleen nodig is voor ultra-low-end. “In tegenstelling tot een modulair 8″ of 10″ systeem, betekent de K3-rigging-systemen dat we de KS28 ook kunnen ophangen, en de dekking is consistent over het hele publieksgebied. Het is zeker een win-win voor iedereen!”

Langlais is het daarmee eens en merkt op dat K3 ook de beste oplossing biedt voor de configuratie van het zittende publiek in de 3.000 m2 grote Salle Charlie Parker van de Grande Halle. Langlais legt uit dat hier de visuele impact van het systeem werd verzacht door de KS28 achter de K3 te plaatsen, een voordeel voor theater- of dansproducties.

“De veelzijdigheid van K3 is een enorm voordeel voor ons, er zijn bijna geen grenzen aan hoe we het kunnen inzetten”, besluit Matthews. “Het heeft een geweldige low-end in een compact formaat en de horizontale afstelling met Panflex is zeer efficiënt. Het oorspronkelijke ontwerp in Soundvision met zijn Autosplay- en AutoFIR-functies, tot de set-up met Network Manager en het M1-meetplatform, alles is ontworpen om de efficiëntie te maximaliseren en je kunt direct beginnen met het optimaliseren van het systeem. En met K3 is alles snel geoptimaliseerd op het gebied van SPL-distributie en frequentiecoherentie voor het hele publiek.”

Lees voortgang

Delen met anderen