L-Acoustics levert ongekende klankveelzijdigheid aan Grand Theatre – National Opera

L-Acoustics levert ongekende klankveelzijdigheid aan Grand Theatre – National Opera

Een van de meest spectaculaire en goed uitgeruste theaters in Europa, met een capaciteit van meer dan 2.000 mensen, is The Grand Theatre – National Opera in het Poolse Warschau. Het is een ‘must-visit’ culturele hub, met een theatercomplex, museum, operabedrijf en het Poolse Nationale Ballet allemaal onder één dak. Onlangs is de Młynarski Hall, ook wel bekend als de Chamber Music Hall, geüpdatet met een L-Acoustics Kiva II-systeem, dat een ongeëvenaarde geluidsveelzijdigheid biedt aan het uitgebreide programma.

Toen het tijd was om het PA-systeem van deze iconische locatie te upgraden, nodigde het team de beste AV-leveranciers uit om deel te nemen aan het aanbestedingsproces. Het team bestond uit het hoofd van de afdeling Nieuwe Audiovisuele Technologieën van het theater, Zdzisław Staszewski; plaatsvervangend hoofd van de afdeling nieuwe audiovisuele technologieën, Łukasz Baska; en hoofd van de sectie audio-uitvoering, Michał Polański. Zij waren verantwoordelijk voor het houden van de aanbesteding voor de Młynarski Hall en het ontwikkelen van een gedetailleerde luisterprocedure die het team voorstelde aan de Poolse apparatuurleverancier en L-Acoustics Certified Provider Distributor, Audio Plus, samen met twee andere AV-kandidaten.

Luistercommissie

“De luistercommissie van TW-ON bestond uit een technisch team van geluidstechnici, een robuust artistiek team bestaande uit een dirigent, zanger, muzikant, vertegenwoordigers van zowel de Academie van Opera als het impresariaat; en mensen van andere eenheden die geassocieerd zijn met het artistieke werk van TW-ON”, verklaarde Audio Plus Marketing Director, Paweł Kuhn. “Het getuigt van hun toewijding om het geluid goed te krijgen, voor technici, voor artiesten en voor het publiek.”

Bedrijven die meededen aan de aanbesteding moesten in de zaal een compleet PA-systeem opzetten, zodat de luistercommissie de uitvoering kon beoordelen op basis van 14 soundtracks, die waren gegroepeerd op criteria als timbre, geluidsbalans, transparantie, ruimtelijkheid en stereofonie. Het laatste criterium, alleen gebruikt voor het signaal van stilte, was gebrek aan interferentie.

“Elk commissielid kon bij het luisteren naar elk muziekmonster maximaal vijf punten toekennen aan elk criterium”, aldus Kuhn. “Uiteindelijk zijn alle punten van elk systeem samengevat en met elkaar vergeleken. Het is vermeldenswaard dat de leden van de commissie op geen enkel moment wisten welk merk systeem ze evalueerden, aangezien de kamerverlichting tijdens de luistersessies gedimd werd om volledige objectiviteit te garanderen.”

Kernteam

Elk systeem is uitvoerig besproken door het kernteam in termen van prijs en garantieperiode. Na een grondig evaluatieproces waren L-Acoustics en Audio Plus de onbetwistbare winnaar en scoorden ze het hoogst van alle drie de systemen. “L-Acoustics bleek niet alleen het best klinkende systeem, maar ook het meest kosteneffectieve”, merkt Kuhn op.

Nadat het aanbestedingsproces was afgerond, wendde het team van Audio Plus zich tot het installatieproces. “De implementatie bestond uit twee fasen: ontwerp en installatie”, vervolgt Kuhn. “Dit was weer een innovatieve stap van TW-ON, aangezien het volledige ‘ontwerp- en bouw’ proces, dat een norm is in de bouwsector, zelden wordt gebruikt in professionele audio.”

Voordat de installatie plaatsvond, leverde Audio Plus een compleet overzicht van het project: Installatie van mechanische elementen, zoals luidsprekerbalken voor het FOH-systeem; ophanging voor het podiummonitorsysteem, het algehele audiosysteem en de kabelroutes – en airconditioning voor de versterkerruimte.

Installatieproces

Het installatieproces vond voornamelijk ‘s nachts plaats, zodat het theater overdag en ‘s avonds zijn normale routine kon voortzetten. De montage van de frontale groepen lieren was bijzonder veeleisend, omdat het team moest werken op de zolder van het 60 jaar oude theater, waarvoor buitengewone voorzorgsmaatregelen moesten worden genomen vanwege beperkingen op het gebied van brandbeveiliging. De installatie aan de voorkant van het huis is ontworpen om ten minste drie verschillende configuraties mogelijk te maken die door het theater zijn gespecificeerd om een ​​hoge mate van veelzijdigheid te bieden aan het uitgebreide prestatieprogramma van TW-ON.

Voor de concertconfiguratie gebruikt het systeem twee hoofdhangers van zes Kiva II met twee SB-18-subs links en rechts van de orkestbak. Balletshows draaien op een vergelijkbare configuratie, maar gebruiken slechts vier Kiva II per zijde. De derde configuratie bevat de surround sound-optie voor speciale evenementen, waarbij gebruik wordt gemaakt van drie hoofdhangers van vier Kiva II met twee SB18-subs, evenals X8 voor effecten, met vier units links en rechts van het auditorium en twee X8 op de achterwand van de Kamer. Het hele systeem wordt gevoed met zes LA4X-versterkte controllers in vaste racks en twee LA4X in mobiele racks zijn beschikbaar wanneer dat nodig is. De X8 kan ook worden gebruikt voor frontvulling.

Het podiummonitorsysteem beslaat een extreem diep podiumgebied: twee rijen van vier enkele ARCS Wide hangen links en rechts van de technische balkons en één ARCS Wide is onzichtbaar bevestigd aan elke portaaltoren, alsof hij zweeft. Four X15 HiQ biedt indien nodig vloerbewaking, maar deze kunnen indien nodig worden verwijderd om verschillende podiumconfiguraties mogelijk te maken.

“Om de ARCS onder de vlieggalerijen te plaatsen, moesten we onze eigen stroppen ontwerpen”, zegt Łukasz Kaźmierczak, Head Designer van Audio Plus, die verantwoordelijk was voor het ontwerp van het geluidssysteem. “Hun niet-standaard kenmerk is dat enkele ARCS zelden worden gebruikt in een hangende configuratie vanwege hun relatief kleine gebied van horizontale dekking.”

De smalle horizontale dekking van het ARCS-systeem leverde een extra voordeel op voor het team, aangezien het ideaal is voor de behoeften van de verschillende podiumconfiguraties. De ARCS kan individueel in meerdere lijnen worden gebruikt. Ze kunnen echter ook worden gegroepeerd – tot maximaal drie – en beslaan dus het hele gebied van één, twee, drie of zelfs vier geluidsbronnen per zijde, exclusief de twee kasten in portaaltorens.

Onopvallend systeem

“Het hele systeem is onopvallend, zodat het hele audiosysteem volledig kan worden verborgen”, voegt Kaźmierczak toe. “En omdat de audio is aangesloten op het bestaande AV-emissie- en opnamesysteem (SERAV) van het Theater, kan de Młynarski Hall materiaal opnemen en afspelen met het 5.1 en 7.1 omnidirectionele geluidssysteem.” Het hele systeem is ‘vastgemaakt’ met Cat7 twisted-pair kabels, die ook rekening houdt met de vereisten voor videosignalen. Zowel de audio- als videosignalen stromen via glasvezel naar de serverruimte. De LA4X-versterkers zijn flexibel geïnstalleerd waarbij zes units permanent in kasten in de versterkerkamer zijn geïnstalleerd, terwijl de andere twee units in rackkasten zijn geplaatst, zodat ze naar behoefte kunnen worden verplaatst. De toepassingsdirecteur van L-Acoustics installatie, David Dohrmann, en toepassingsingenieur Ian Fellbom hebben het systeem gekalibreerd voor maximale flexibiliteit en het TW-ON-team getraind in het nieuwe systeem.

Lees voortgang

Delen met anderen