Bon Iver’s meest recente studioalbum, i, i, verscheen eind 2019 op de ‘best of’-lijsten van muziekcritici. De release van het album werd ondersteund met een tour door arena’s in Noord-Amerikaanse steden, waarbij Red Hook, het in New York gevestigde Firehouse Productions, een L-Acoustics K2 en Kara PA leverde. Maar de tweede en laatste etappe van de tour was nog specialer, dankzij Firehouse’s inzet van L-ISA Hyperreal Sound-technologie.
Volgens Chris Russo, accountmanager bij Firehouse Productions, bevatte de L-ISA-configuratie van de tour drie centrale arrays, elk bestaande uit 16 K2 plus drie Kara, links en rechts geflankeerd door 24 Kara op te hangen als het Scene-systeem over de volledige breedte van het podium. Verder naar links en rechts, twee per zijde, dienden Kara-arrays met 12 behuizingen als het uitbreidingssysteem, terwijl twee opvularrays van 12 K2 de uitstroomdekking uitbreidden tot 180 ° zitplaatsen.
Twee hangs van elk 10 KS28 werden in de buurt van de middelste K2-arrays gevlogen, wat homogene LF-dekking bood, terwijl drie ARCS II per zijde werden gebruikt voor nearfield-uitvullingen en zes Kara-lijnen, verdeeld over het podium. Tweeënvijftig LA12X-versterkte controllers voedden het hele systeem en vier nieuwe Milan-gecertificeerde P1 AVB-processors, plus een paar L-ISA-processors, maakten het L-Acoustics-systeem compleet.
Natuurlijk klinkend
Hoewel Bon Ivers FOH Engineer Xandy Whitesel zich een paar jaar geleden had gemengd met L-ISA-technologie voor een eenmalige show met de band in de Santa Barbara Bowl, was dit zijn eerste gelegenheid om met de setup te toeren. “Andrew Gilchrest, onze systeemtechnoloog, en ik ontdekten dat het mixbeeld en de tonaliteit die bij FOH vertegenwoordigd was zeer consistent en natuurlijk klinkend was in elke locatie met L-ISA”, deelt hij. “Zelfs de verre stoelen van de arena’s klonken fantastisch, net als de extreem linker- en rechterkant van de begane grond waar de L-ISA-dekking zeer transparant overging naar de outfill-dekking.”
Op basis van materiaal uit de volledige speellijst van Bon Iver werd de twee uur durende nachtelijke show uitgevoerd door zes muzikanten – twee drummers/percussionisten en vier multi-instrumentalisten/vocalisten – die 95 inputs van het podium genereerden, exclusief gasten, praatmicrofoons en lokale kanalen. Alle muzikanten zaten op bedrade IEM’s, waardoor er geen podiumwiggen nodig waren. FOH en monitorposities hadden beide DiGiCo Quantum 7-consoles en het bureau van Whitesel voedde de L-ISA-processor via directe uitgangen van elk kanaal.
Meeslepende ervaring
Whitesel wijst erop dat zijn aanpak was om ‘glitter’ te voorkomen, althans vanuit een geluidsversterkend perspectief, dus maakte hij verstandig gebruik van het enorme potentieel van de L-ISA-technologie. “De muziek van de band is over het algemeen complex genoeg, dus je hoeft geen fantasie toe te voegen om het interessant te maken”, zegt hij. “Ons doel voor L-ISA was om een kwalitatieve en consistente meeslepende ervaring mogelijk te maken voor het publiek om zich volledig met de muziek bezig te houden. Dat hebben we absoluut bereikt. Het was duidelijk dat het publiek enthousiast en volledig betrokken was.”
Firehouse’s Russo is het daar mee eens: “De L-ISA-technologie verbreedt zeker de ‘sweet spot’ die normaal gesproken alleen bij of rond FOH te vinden is, en een dunne plak in het midden. Xandy heeft uitstekend werk verricht met gebruik van alle middelen van de technologie. Zijn mix was goed uitgebalanceerd en dynamisch, en de technologie gaf hem een veel breder canvas om op te schilderen wat andere showelementen versterkte. L-ISA verhoogde de resolutie van de reeds gedetailleerde mix van Xandy, waardoor de band van het publiek met de band en hun muziek werd verdiept. Dit zorgde voor een uitzonderlijke ervaring.”