LD Eric Price leunt op universele Proteus Lucius™ voor de headliners van Sad Summer Taking Back Sunday

Lichtontwerper Eric Price wendde zich tot Elation’s Proteus Lucius™ als accentlicht van een universeel vloerpakket voor rockband Taking Back Sunday toen zij headliner waren op het reizende Sad Summer Festival in de VS in juli. De vierde incarnatie van Sad Summer Festival, die doet denken aan de legendarische Warped Tour, liep van kust tot kust en bevatte een sterke line-up van de beste poppunkbands.

Price werkt sinds 2017 bij Taking Back Sunday en was lichtontwerper, programmeur en operator voor de Sad Summer-set van de band. Hij zegt dat hij de Proteus Lucius eerder had gebruikt tijdens een tournee met Mastodon, en dat hij de universele LED-movinghead goed kende. “De Proteus Lucius is een geweldige technologie met veel functies en je verliest niets omdat hij een IP-classificatie heeft. Het doet geen concessies aan de functionaliteit en is precies wat je zou verwachten van een professionele bewegende armatuur.”

‘doe-alles-armatuur’

Proteus Lucius, het compacte broertje van Elation’s populaire Proteus Maximus, is een universeel armatuur in de marktleidende Proteus-lijn van weerbestendige armaturen. Overvloedig helder met 33.500 lumen en boordevol functies herbergt het een CMY-kleurenmengsysteem met variabele CTO en 5-slots kleurenwiel en kan worden gebruikt als profiel-, straal- of washlicht, waardoor de behoefte aan afwijkende armaturen wordt verminderd.

“Het is een solide armatuur in elke categorie, maar hier is de zilveren rand: er zijn geen nadelen aan het feit dat het weerbestendig is”, aldus Jason Reberski, CEO van het in Chicago gevestigde JRLX, Inc (jrlxinc.com), verlichtingsleverancier voor het Taking Back Lucius vloerpakket van zondag. “De Proteus Lucius is lichtgewicht, compact en superstil. Het is perfect bruikbaar in een operahuis, een arena, een openluchtfestival of een filmopname. De IP65-classificatie is gewoon een bonus die hem nog veelzijdiger maakt. Het is echt een ‘alles-alles’-armatuur!” Het gevlogen pakket van Taking Back Sunday voor de Sad Summer-shows werd geleverd door LIT Lighting uit Tempe, Arizona.

Multifunctioneel

Price zegt dat de Lucius goed bij de show paste en dat hij ze gedurende de hele set consequent gebruikte voor ‘een beetje van alles’. Omdat het een buitenshow was met problemen met waas als gevolg van de elementen, liet hij de armaturen vaak verkleinen voor sfeervolle, opvallende beam-looks. “Het is soms moeilijk om een ​​show neer te zetten in de elementen met de wind en het omgevingslicht, maar de Lucius hield zich uitstekend en kwam er echt doorheen.”

Een ander aspect van de Lucius dat de ontwerper indrukwekkend vond, was de snelheid van het armatuur. “Omdat ik een beoordeelde weerbestendige lamp ben, was ik onder de indruk van hoe snel ze zijn, de pan/tilt, de optica en dat soort dingen. Ze reageerden erg snel en waren erg vriendelijk om mee te werken qua programmering.”

Meerdere stijgers / setkarren

Price zegt dat de band voor de Sad Summer-tour een meer theatraal ontwerpgevoel wilde, iets waardoor ze tijdens de show naar verschillende posities konden gaan. Het resultaat was een schoner, meer gestroomlijnd podium met een reeks stootborden waar de band op het podium tussen kon bewegen. Naast de drumriser fungeerde een 20 ft brede x 1,20 meter hoge stijgbuis op het podium als zowel een prestatieplatform als een landingsbaan die naar beneden leidde naar een 4 x 4 midstage vocale stijgbuis met dubbele trap.

De Proteus Lucius reed op vier snel in te zetten, op maat gemaakte karren die tegen de stijgleiding van de startbaan aan liepen, een naadloze hoogteverbinding waarvan Price zegt dat het leek alsof de armaturen zich op de stijgleiding bevonden, maar zich eigenlijk net boven het podium bevonden. “Er was genoeg diepte in het podium zodat ik net de stijgbuizen kon vrijmaken, maar door de band naar beneden kon komen zonder meteen naar de eerste rij te gaan”, zei de ontwerper. De Lucius-armaturen flankeerden ook een verlicht decorstuk, een op maat gemaakt LED-neonbord met het logo van de band dat tussen de setkarren zou verschijnen.

Reberski zegt dat het beste deel van Lucius is dat ‘het geen nichevuller is’ en Price profiteerde van die multifunctionaliteit, waarbij hij vaak gebruik maakte van de drie gobowielen van de Lucius, soms als aanvulling op speciale effecten zoals lage mist. “Er waren een aantal looks waar ik heel blij mee was toen de lage mist door de stijgbuizen naar de band kwam”, legde hij uit. “Hier richtte ik de Lucius de mist in voor een aantal leuke straaleffecten, uiteenvallen, bloempatronen en andere geweldige looks. Ik ben dol op de klassieke kegelgobo en vond het leuk om een ​​aantal gespleten kleurenwielkegellooks of tweekleurige lasergeëtste straallooks te maken. Andere keren heb ik de armaturen uitgezoomd voor brede washings of prisma-looks, en ik heb ze zelfs met een lage intensiteit laten gloeien voor eye-candy.”

Omgegaan met de hitte

Natuurlijk, als je buitenshows doet in de hitte en nooit echt weet hoe het weer zal zijn, was de bewezen IP65-classificatie van de Proteus ook een belangrijke factor bij de keuze. “Ze zaten de hele dag buiten in de zomerse hitte – tot 48 graden Celsius voor de shows in Texas – zonder dat er problemen te melden waren. Ik probeerde echter zoveel mogelijk tijd in de bus met airconditioning door te brengen”, besluit Price.

Fotocredit: @dobrockk

Linda