De Melkweg is de op een na grootste locatie in Nederland en een van de meest unieke muziek- en cultuurhubs van de hoofdstad die jaarlijks meer dan een half miljoen bezoekers trekt. Het grote gebouw is verdeeld in een aantal ruimtes, waaronder vier zalen voor verschillende muziekgenres, een bioscoop, een restaurant en een tentoonstellingsruimte. De grootste concertzaal met een capaciteit van 1.500 is The Max, bekend om het hosten van beroemde internationale acts als Prince en Arctic Monkeys. De Max heeft onlangs een complete audio make-over ondergaan met een L-Acoustics K2-systeem.
Zeer veelzijdig systeem
Met een verbazingwekkende 1.500 evenementen die elk jaar plaatsvinden in de Melkweg, waaronder talloze nachtelijke DJ-shows die allemaal een goede basimpact vereisen, was het absoluut noodzakelijk dat het team een zeer veelzijdig systeem had met verwisselbare subconfiguraties die op elke avond konden worden aangepast, volgens het specifieke type prestatie. Bovendien moest het systeem ridervriendelijk zijn, vanwege het grote aantal tourploegen dat op de locatie optrad en het eigen PA-systeem gebruikte.
Het hoofd van het technische team van Melkweg, Eugene van Dijk, legt uit hoe de installatie van het nieuwe PA-systeem een onderwerp werd. “We gebruikten ons oude geluidssysteem al meer dan 10 jaar in The Max. Met het steeds diverser worden van onze muziekprogramma’s in stijl en genre, inclusief baszware DJ-shows, vonden we dat het tijd was voor een upgrade.”
Om het nieuwe audiosysteem te vinden dat aan alle eisen voldoet, heeft het technische team van Melkweg verschillende audioleveranciers gevraagd hun aanbod gedurende zes weken te demonstreren. “We hebben met een groep technici naar alle systemen geluisterd en alle voor- en nadelen van elk systeem opgeschreven”, vervolgt Van Dijk. “Uiteindelijk was L-Acoustics, gedemonstreerd door Audiobizz, een duidelijke winnaar voor ons omdat het de best klinkende audio voor de ruimte leverde.”
Implementatie
Na de succesvolle presentatie ging de Nederlandse AV-integrator verder met het ontwerp en de implementatie van het systeem in de zaal. De laatste opstelling bestaat uit links / rechts hoofdreeksen van zeven K2 per zijde, met Panflex ingesteld op 55 graden aan de binnenkant en 35 graden aan de buitenkant om reflecties van de zijwanden te voorkomen. Voor het plaatsen van subwoofers waren er slechts drie posities onder het podium beschikbaar: één aan beide zijden, direct onder de K2-arrays en één in het midden.
De krappe ruimtes zorgden voor drie K1-SB aan elke kant en zes SB18 in het midden. Het hebben van deze drie clusters van subs in een horizontale array bood de mogelijkheid om de directiviteit van de basfrequenties aan te passen door de vertragingstijden tussen de binnen- en buitenclusters elektronisch te wijzigen. Voor optredens met een DJ-booth die voor het podium is geplaatst, kunnen de centrale subs indien nodig worden uitgeschakeld.
Voor opvullingen zijn twee ARCS WiFo per zijde in een horizontale reeks geplaatst; hun scherpe directiviteit projecteert energie naar de fans, terwijl ze het podium zelf clean houden. Om blinde vlekken aan te pakken, dekken negen 5XT HF op en onder de zijbalkons. Voor de achterkant van de locatie bieden twee X8 beneden en twee boven de hele vijf meter volledige dekking. Alle netten en subs worden gevoed met negen LA12X-versterkte controllers, waarbij de vullingen worden verdeeld via drie LA4X.
Krachtig systeem
Van Dijk merkt op dat dit het krachtigste systeem is dat ze ooit bij The Max hebben gehad: “Het was voor het eerst dat een dergelijke configuratie van luidsprekers werd gebruikt. We zijn erg blij dat we die keuze hebben gemaakt. Mensen kunnen onze huisrider controleren en zien dat het systeem dat we in huis hebben een van de systemen is die op bijna elke technische rider wordt genoemd. Sinds de installatie heeft 100 procent van alle bezoekende bemanningen onze eigen PA gebruikt. Dit betekent dat onze investering in K2 vanaf de eerste dag dividend is gaan uitbetalen.”
Fotocredit: Eva Ruiten