Poppodium Doornroosje heeft geïnvesteerd in meer moving heads van Robe voor zijn twee belangrijkste concertzalen, die boordevol actie zitten met een volledig programma. Momenteel worden er ongeveer het dubbele aantal shows van vóór covid-19 georganiseerd.
Doornroosje wordt gerund door de lokale gemeenteraad van Nijmegen en wordt beheerd door een fulltime staf van boekers, administratief en technisch personeel, waaronder Robbie Van Reen, die sinds 2009 Hoofd Verlichting is. 20x Robe T1-profielen, 12x T2-profielen, 12x Spiider LED-wasstralen en 8x LEDBeam 350’s zijn onlangs toegevoegd aan de huisverlichtingsinstallaties. Deze zijn allemaal geleverd door Controllux, de Benelux-distributeur van Robe.
De geschiedenis van de locatie met Robe gaat vele jaren terug. Toen Doornroosje in 2014 naar zijn huidige locatie in het stadscentrum verhuisde, begonnen de huidige investeringen, in eerste instantie in MMX Spots. Doornroosje heeft ook DLX Spots en DLF Washes – Robe’s eerste generatie moving LED-lights – die meer dan 20.000 uur hebben gedraaid en onlangs zijn verplaatst naar de bar in een herschikking van bestaande lampen die plaatsvond naast de installatie van de nieuwe.
Flexibel en creatief
De grootste zaal in het gebouw is de Red Stage met een capaciteit van 1100; het Purple-podium biedt plaats aan 400 muziekfans en het bargedeelte aan ongeveer 200. De muzikale mix is divers, van rock, pop en folk tot reggae, world en funk, tot metal, hiphop, R’n’B plus een overdaad aan dansgenres, dus de lichtinstallatie is altijd gespecificeerd voor flexibiliteit en biedt tal van creatieve opties. De 12x nieuwe T1’s zijn naar het Purple-podium gegaan. De oudere DLX Spots en DLF Washes zijn nu verplaatst naar de dansvloer van het Purple-podium en de bar, waar ze perfect zijn voor de dansavonden.
De allereerste Robe-armaturen die bij Doornroosje arriveerden – vóór 2014 toen het nog op de vorige locatie aan de andere kant van de stad stond – waren enkele LEDWash 300’s, en zes hiervan maken nog steeds deel uit van het vloerpakket van de locatie. “Deze en andere Robe-armaturen zijn allemaal van geweldige waarde geweest”, zei Robbie.
Twaalf van de nieuwe T1-profielen, alle T2’s en Spiders, zijn nu boven de Red Stage geïnstalleerd. De Spiiders breiden enkele LEDWash 800’s uit die deel uitmaakten van een eerdere investering en de 8x nieuwe LEDBeam 350’s maken deel uit van een vloerpakket. Hun kleine formaat, enorme helderheid en gemakkelijke wendbaarheid maken ze perfect voor de klus!
Kleurmenging
“Kleurmenging was een belangrijk kenmerk bij het kiezen van de T1s en T2s”, legt Robbie uit. Hij houdt van de intense rood- en blauwtinten die deze armaturen kunnen creëren. Ze proberen ook zo duurzaam mogelijk te zijn in hun keuzes, LED was dus een logische keuze.
Robbie verlicht zelf veel van de shows en werkt samen met een team van 15 vaste freelancers die de verlichtingsafdeling assisteren. Ze hebben nu niet minder dan 116 Robe-armaturen tot hun beschikking in de verschillende delen van de zaal. “Ik wilde goede, efficiënte, betrouwbare LED-armaturen met een mooie outputkwaliteit en een uitstekende kleurmenging”, aldus Robbie, die onlangs ook de Robe-fabriek bezocht, en voegde eraan toe: “Ik vind het leuk dat de producten en essentiële onderdelen zoals PCB’s allemaal goed zijn gemaakt in Europa.”
De vele bezoekende LD’s aan Doornroosje genieten ook van de T1’s en T2’s en waarderen de vele functies, nauwkeurige bekisting en goede selectie van gobo’s. De locatie biedt een verscheidenheid aan bedieningsconsoles: grandMA, Avo en een Road Hog.
Loyaliteit
Robbie merkt op dat het hebben van een solide relatie met de distributeur van het grootste belang is voor de voortdurende loyaliteit aan elk merk, omdat het snelle en efficiënte technische ondersteuning en back-up verzekert wanneer dat nodig is.
Maikel Sakkers, de accountmanager van Controllux, merkte op: “Het is altijd geweldig om met Robbie en zijn team samen te werken. Doornroosje is een van de meest consistente en professioneel geleide locaties in Nederland, dus het is een eer en een genoegen om deze locatie als een loyale klant te hebben.”
Foto’s: Louise Stickland