ODEON is al bijna 100 jaar een toonaangevende begrip onder filmbezoekers in het VK, Ierland en, meer recentelijk, Noorwegen (ODEON Kino). Vanaf het bescheiden begin in de Britse stad Dudley (West Midlands) heeft de bioscoopketen zijn imperium uitgebreid met meer dan 140 locaties, waaronder 122 in het VK, waardoor het een van de grootste bioscoopketens in Europa is met dagelijks duizenden films op meer dan 800 schermen.
Vanaf de eerste dag was de strategie van ODEON altijd gericht op het bieden van niet alleen een iconische bestemming om de nieuwste filmkaskrakers te bekijken, maar ook een plek om ze te ervaren. De rol van geavanceerde technologie speelt nu een cruciale rol in de beleving in ODEON-bioscopen, niet alleen in de bioscoopzaal, maar ook in de omliggende gebieden. Of het nu gaat om de hoofdingang, de wachtruimtes, eet- en drinkkraampjes en zelfs toiletten, digitale displays zijn nu prominent aanwezig tijdens ons bioscoopbezoek. Met digitale borden, interactieve displays en LED die een scala aan verschillende functies bieden.
Jon Einar Sivertsen, Chief Commercial Officer, ODEON Kino AS: “De missie van ODEON is het creëren van entertainmentervaringen voor elke gast. De ervaring gaat niet alleen over de film, maar omvat ook de indruk die je krijgt vanaf het moment dat je door de deuren loopt tot het moment dat je weggaat.”
i-Maximale impact
Net als in het VK ervaart Noorwegen een aanhoudende en substantiële stijging van de vraag aan de bioscoopkassa, met een omzet van meer dan 1,3 miljard Noorse kronen in 2019 (ongeveer £ 104 miljoen).
Dus toen ODEON – nu eigendom van AMC Theatres – in 2015 begon met het plannen van een gloednieuwe, speciaal gebouwde locatie in Oslo, was het belangrijk om indruk te maken op de reeds bestaande faciliteiten. Naast de DOLBY ATMOS-audio, 4K-resolutie en LUXE-stoelen, is de nieuwe ultramoderne bioscoop ook de eerste commerciële iMAX van Noorwegen en met 14 schermen de grootste in zijn soort in het land. Met dergelijke technische vooruitgang en luxe in de hele bioscoop, was het belangrijk dat elk aspect van communicatie binnen het pand zijn premium status weerspiegelde.
Transformers
Nu ODEON zijn bioscopen regelmatig bijwerkt met de nieuwste audio- en visuele technologieën, in combinatie met het openen van nieuwe locaties, heeft het bedrijf een intern AV-integratieteam van experts dat zich tot Philips Professional Display Solutions (Philips PDS) wendde om aan zijn strenge behoeften op het gebied van narrowcasting te voldoen. Door de combinatie van wow-factor entertainment met potentieel lucratieve marketingboodschappen, behoorden de vereisten van ODEON onder meer tot 100 schermen die werden geïnstalleerd om een consistente, hoogwaardige digitale ervaring te creëren buiten de belangrijkste auditoria.
Deze omvatten onder meer Philips PDS ‘Ultra HD U-Line en Philips PDS’ Full HD Q-Line-schermen die worden gebruikt in een combinatie van enkel scherm en videowall-installaties.
Met formaten tot 98″ en ontworpen voor 24/7 gebruik, werd het Philips Connected Display Solutions-netwerk van beeldschermen geselecteerd vanwege hun formaat en duurzaamheid, wat ODEON het ultieme niveau van betrouwbaarheid en flexibiliteit biedt, wat zowel de klant als ODEON zelf ten goede komt.
Geen extra hardwarekosten
In plaats van traditionele bewegingsloze papieren posters, werden displays gekozen om films tot leven te brengen in high-definition video en audio en de betrokkenheid van bezoekers te maximaliseren, door de nieuwste filmtrailers, interne promoties (zoals ticketinformatie) en andere marketingberichten te tonen. Het brengt deze niet alleen tot leven, maar verwijdert ook tijdige posterwisselingen, zodat marketingmateriaal altijd up-to-date is en het personeel in staat is om andere dringende taken uit te voeren.
Met behulp van de ingebouwde CMND van Philips Professional Display Solutions in contentbeheer- en controlesoftware, kan de content op alle displays volledig op afstand worden gemaakt, geladen en gecontroleerd, of dat nu op locatie is of, indien gewenst, vanaf een centrale locatie.
De lat hoger leggen
De bar op de bovenverdieping was ook uitgerust met digitale schermen voor het verbeteren van de stemming, met een verscheidenheid aan entertainment waar klanten van kunnen genieten, wat de betrokkenheid en het behoud van klanten vergroot – of ze nu wachten om een film te zien, er net een hebben gekeken of, mogelijk, geen van beide en gewoon genieten van de gastvrijheid.
Bovendien zorgen de Philips-schermen ook voor direct bij te werken inhoud, inclusief menu-aanbiedingen en promoties. En daar stopt het niet. De displays bieden ook waardevolle mogelijkheden om aangepaste inhoud te maken en aan te bieden tijdens bijvoorbeeld bedrijfsevenementen en speciale filmpremière-avonden. Extra inkomsten genereren is ook mogelijk door mediaruimte te verkopen aan partners.
Bovendien is de hele set-up volledig compatibel met de bestaande Scala-software van ODEON, waardoor contentupdates op afstand en geautomatiseerde ticketing vanaf een centrale locatie mogelijk zijn.
Jon Einar Sivertsen, Chief Commercial Officer, ODEON Kino AS merkte op: “De bioscoop is goed bedekt met digitale schermen die het gemakkelijk maken om een frisse communicatie te houden in de dagelijkse zaken en vooral bij evenementen en premières. Een volledig gedigitaliseerd communicatieplatform voor klanten, allemaal verzameld in één oplossing, geeft de bioscoop buitengewone flexibiliteit om de communicatie aan te passen aan het soort film of bedrijfsevenement in de bioscoop. Door de enorme dekking van schermen kan de bioscoop van profiel veranderen en zich aanpassen aan de doelgroep in elke gegeven situatie, voor dat beetje extra. Het resultaat maakt de ervaring compleet, zonder extra personeelskosten voor het herschikken van traditionele posters en displays.”
De verkoopmanager van Philips Professional Display Solutions in Noorwegen, Espen Bjornes, merkte op: “We zijn verheugd deel uit te maken van zo’n spannend project met een van Europa’s, misschien wel de meest iconische bioscoopketen ter wereld in deze ongelooflijke nieuwe locatie in een bloeiende markt. ODEON heeft zijn reputatie opgebouwd door het bieden van filmervaring van de hoogste kwaliteit en we zijn er trots op dat we hebben geholpen ervoor te zorgen dat de ervaring doorgaat in alle klantgerichte gebieden.”
Philips PDS, U-Line en Q-Line
• Maximale betrouwbaarheid: dankzij de robuuste prestaties kunnen schermen 24/7 zonder complicaties worden ingeschakeld.
• Naadloze integratie: snelle verbinding met het bestaande Scala-systeem resulteerde in een kosteneffectieve installatie en geen configuratieproblemen.
• Multifunctionele oplossing: displays worden gebruikt voor filmtrailers, sfeerverbetering, menu’s, promotieruimte en aangepaste inhoud.
• Maximale belichting: grote 98-inch beeldschermen hebben de kijkersbetrokkenheid vergroot en hielpen ODEON te positioneren als een premium, technisch geavanceerde bioscoop.
• Persoonlijke service: een directe communicatielijn resulteerde in een ultrasnelle oplossing op maat die aan alle behoeften van ODEON voldeed.