Lichtontwerpers Travis Hagenbuch en Bob Dickinson verlichtten de Expo 2020 Dubai Closing Ceremony en wendden zich tot Elation Professional’s krachtige Proteus Excalibur™ beam moving head om een spectaculaire finale te creëren die de zes maanden durende reis naar de Expo tot een ontroerend einde bracht.
De met een Emmy bekroonde ontwerpers – die in september ook de openingsceremonie van de Expo hebben verlicht – zochten een compacte, IP-geclassificeerde lichtbundel met vermogen om een indrukwekkende lichtring uit de Al Wasl Dome te projecteren. “We kregen de taak om het voor elkaar te krijgen binnen de beperkingen die we hadden”, aldus Travis Hagenbuch, die opmerkt dat de opdracht afkomstig was van de directeur-generaal van de Expo 2020, Reem Al-Hashimi. “Het was een mooi poëtisch moment, eenvoudig en elegant, en een passende manier om de Expo af te sluiten.”
Het verhaal
Het verhaal van de Expo begon tijdens de openingsceremonie toen een jong emiraatmeisje een ring kreeg, die een wereld van ontdekking en verbinding opende. De ring – een gouden ring die jaren geleden werd gevonden op een archeologische opgraving buiten Dubai – symboliseerde verbinding, eenheid en kracht en inspireerde zowel het logo als het thema van Expo 2020 ‘Connecting Minds and Creating the Future’.
Voor de sluitingsceremonie van 31 maart herenigt hetzelfde meisje, dat net zes maanden op de Expo had doorgebracht om informatie over de wereld te verzamelen, zich met de ring, die was getransformeerd in een groot schilderachtig stuk dat vanaf de top van de Al Wasl Dome was neergelaten en terug naar de woestijn. De energie die de ring tijdens de Expo had geabsorbeerd, straalde toen uit de aarde en door het centrum van de Al Wasl-koepel als een enorme lichtstraal.
Schacht van licht
Hagenbuch en Dickinson begonnen hun eerste spec-ontwerpen in 2019, toen producenten FiveCurrents de productie van de openings- en sluitingsceremonie van Expo 2020 ontvingen, en ontwikkelden het vervolgens verder in de komende 24 maanden, een periode met een jaar van pandemische vertragingen. Hagenbuch merkt op: “De timing was eigenlijk heel goed, want we hadden een demo van de Proteus Excalibur gezien bij PRG in Los Angeles in december 2021 en slechts een paar weken later kregen we de opdracht over de lichtstraal en het eindtableau. Vanwege ensceneringsbeperkingen en waar de lichten fysiek moesten zitten, hadden we iets vrij kleins en compacts nodig, dus ik wist dat traditionele Xenon-zoeklichten niet zouden werken. We wilden echt een soortgelijk effect dat een 7K Xenon zou kunnen geven, maar in een veel efficiënter pakket.” De ontwerper zegt dat ze ook wisten dat de armaturen mogelijk nat zouden worden door een watereffect in de show, dus een IP65-classificatie was nodig. “Toen we al deze vakjes aanvinkten, realiseerden we ons dat de Excalibur echt een goede keuze zou zijn.”
Vierentwintig Proteus Excaliburs werden geleverd door leverancier Agora, de verlichtingsleverancier van Al Wasl Plaza, en gebruikt voor het slotmoment. Verzonken in een dek dat reed op een podiumlift die omhoog en omlaag ging voor verschillende podiummomenten, schoten de ultrasmalle 0,8-graden stralen van de Excaliburs dramatisch naar buiten door het openingsgat van de Al Wasl Dome in de bewegende finale. De armaturen werden ook kort gebruikt bij een emotioneel optreden van de gevierde cellist Yo-Yo Ma.
Proteus Maximus
Bij de ceremonies werden ook Elation Proteus Maximus™ LED-moving heads gebruikt – gespecificeerd door Woodroffe Bassett Design (WBD) voor de talloze optredens in Al Wasl Plaza. “Ook in die omgeving werkte de Maximus prima”, stelt Hagenbuch. “Ons team werkte met WBD toen de ring werd ontwikkeld om er zeker van te zijn dat deze zou werken voor hun shows en de ceremonies. Het was uiteindelijk een goede keuze. We zeiden allemaal dat als deze gebeurtenis vijf jaar geleden had plaatsgevonden, voordat LED-engines zo krachtig waren, het een heel andere ervaring en waarschijnlijk een onderhoudsnachtmerrie zou zijn geweest. Maximus hield goed stand in de woestijnomgeving.”
Expo 2020 in Dubai was duidelijk zowel een cultureel als een productiesucces met in totaal meer dan 24 miljoen bezoekers en een productieteam dat de geest van optimisme en wereldwijde saamhorigheid van de slotceremonie prachtig vastlegde.