Purple Group leverde L-Acoustics aan officiële technische leverancier Ampco Flashlight voor Eurovisie Songfestival

Purple Group leverde L-Acoustics aan officiële technische leverancier Ampco Flashlight voor Eurovisie Songfestival

Na een onderbreking van een jaar keerde het Eurovisie Songfestival dit jaar terug met een uitbundige productie die voldeed aan de immense verwachtingen van toegewijde songfestivalfans over de hele wereld. Het songfestival werd georganiseerd in Ahoy Rotterdam door de European Broadcasting Union (EBU) en de omroepen Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Nederlandse Omroep Stichting (NOS) en AVROTROS. Ampco Flashlight kreeg de rol van Official Technical Supplier, waarbij groepslid Purple Group een uitgebreid L-Acoustics-luidsprekersysteem leverde als onderdeel van de algemene audiovisuele vereisten. Erwin Rintjema van Sightline Productions leidde het ESC-team als Hoofd Productie.

Ontwerp audiosysteem

Dit historische evenement was de eerste show met publiek in Nederland sinds het begin van de coronapandemie. Jeroen Ten Brinke, Hoofd Audio, ontwierp een audiosysteem rond de

L-Acoustics K- en X-serie, met in totaal 300 L-Acoustics-kasten.

Commercieel en operationeel directeur, Dennis van der Haagen, overzag het project namens officieel technisch leverancier Ampco Flashlight. “Ampco Flashlight heeft de opdracht gekregen voor rigging, licht en geluid. We benaderden het als een groepsinspanning en keken naar Purple Group om de luidsprekerelementen te leveren. De specificatie van Jeroen omvatte drie alternatieve luidsprekermerken. L-Acoustics was de uiteindelijke keuze, met zijn gemakkelijke beschikbaarheid en uitstekende kwaliteit.”

Afwijkend decorontwerp

Het decorontwerp van de show was een afwijking van de geannuleerde 2020-show. De Green Room, die wordt gebruikt voor interviews met de afgevaardigden, bevond zich dit jaar in het midden van de arenavloer, direct voor het podium, met tribuneplaatsen voor het publiek aan drie zijden van de arena eromheen.

Dit zorgde voor een uitdaging voor het audioteam. Hoe konden ze zorgen voor een goede dekking van de Green Room, zonder dat de audio van de show zelf te opdringerig zou zijn? Het ontwerp van Ten Brinke kende drie hangen van zes K2 per zijde die vanaf het centrale tuigagesysteem boven en naar beneden over de Green Room werden gevlogen. Zes hangplekken van 10 K1, elk gepositioneerd voor een hang van drie KS28-subs die uitkijken op de buitenruimte van de Green Room en die de tribunes van het grote publiek aan de zijkanten en achterkant bedekken. Twee ophangingen van 12 Kara, elk met daarop twee SB18-subs, dienden als opvulling voor de zitplaatsen aan weerszijden van het podium. Met een verdere centrale ophanging van Kara en SB18, plus links-rechts ophangingen van 10 K1, die de zitplaatsen aan het podium bedekten aan de achterzijde van de arena. Een totaal van tien 5XT onder balkonvulling en 2x vijf Kara die als monitorsysteem naar het podium zijn gericht. Het hele systeem werd aangedreven door 84 LA12X versterkte controllers.

Geweldig resultaat

“Ik ben dol op alle drie de luidsprekermerken die ik heb gespecificeerd, maar ik weet dat wanneer L-Acoustics op de lijst staat, iedereen blij is”, zegt Ten Brinke. “De manier waarop de clusters aan het centrale raster werden opgehangen, was heel bijzonder”, besluit Van der Haagen. “Onze systeemtechnici deden hun best om Jeroens ideeën te vertalen naar de fysieke realiteit. De kasten waren zo gevlogen en gekanteld dat de Green Room en het publiek allebei goed geluid hadden, waardoor interviews en optredens tegelijkertijd konden plaatsvinden. De benodigde ruimte voor de camera’s betekende dat de ophangingen erg hoog waren, maar de kasten van L-Acoustics zijn zeer controleerbaar en we hebben een geweldig resultaat behaald, zowel voor de uitzending als in de zaal.”

Foto: Ralph Larman

Lees voortgang

Delen met anderen