Met een lange en legendarische geschiedenis heeft professioneel boksen een onmiskenbare mystiek met gebeurtenissen die groter zijn dan het leven – de allure van felle lichten, een indrukwekkende introductie van de omroeper en vechters die worden ontketend door de iconische ring van de bel. Maar voor de meeste live-evenementen in 2020 ontbreekt één belangrijk element: het gebrul van ring-side fans. Toen Arizona Sound Productions werd ingehuurd om video- en geluidsproductie te verzorgen voor een reeks bokswedstrijden in de VS, kwamen ze terecht met nieuwe protocollen, unieke uitdagingen en tijd om te doden.
Creatiever zijn
“Werken dit jaar was op zijn zachtst gezegd interessant”, zegt Jared Jasinski, eigenaar en hoofdingenieur van Arizona Sound Productions [AZSP] in Phoenix. “Met COVID-beperkingen zijn we gedwongen om creatiever te zijn en buiten de gebaande paden te denken. We hebben de kans gehad om iets anders te creëren voor kijkers thuis, zonder publiek kunnen we overal [buitenshuis] een boksring plaatsen en ervoor zorgen dat deze er geweldig uitziet voor de camera. “
Arizona Sound Productions begon in 2011 met kleine tot middelgrote kerk- en schoolinstallaties, en ging over op geluidsversterking voor live-evenementen en festivals. Van daaruit groeide het bedrijf uit tot grotere evenementen voor Fortune 500-klanten, MTV-concertseries voor één, en ondersteuning voor Super Bowl XLIX in 2015 in het University of Phoenix Stadium in Glendale Arizona.
Boksgeschiedenis
Op 15 augustus 2020 zette AZSP het podium op in Oklahoma en schreef boksgeschiedenis met wat het ‘straatgevecht’-concept wordt genoemd. Holden Productions en Matchroom Boxing van AZSP-klanten lieten een bokswedstrijd vallen in het midden van het centrum van Tulsa voor een nacht vol gevechten met als kopstuk Cecilia Brækhus, die haar titel Women’s Welter Weight verdedigde tegen mededinger Jessica McCaskill. De wedstrijd vond plaats op de kruising van East 5th Street en South Boston Avenue zonder fans. Medische protocollen en strikte richtlijnen voor sociale afstand waren aanwezig voor een hele nacht vol actie.
“Het was een intens proces”, aldus Jasinski. “COVID-tests waren vereist voor iedereen in mijn bemanning, voordat we naar Oklahoma reisden, en weer toen we aankwamen. Toen we allemaal vrij waren, bracht onze chauffeur ons naar het hotel, waar we quarantainepolsbandjes kregen. Een stafmedewerker begeleidde ons vervolgens rechtstreeks naar onze kamers waar we in feite twee dagen in quarantaine zaten”, voegde Jasinski toe. “Het was een vreemd gevoel, maar het was leuk om details door te nemen, CAD-werk af te maken, ZOOM-oproepen te hebben en wat tijd te hebben om ons spelplan voor de week te herzien. Het is geen leuk proces, maar aan het eind van de dag zijn we blij dat we aan het werk zijn.”
EASE Focus
Met behulp van EASE Focus om ophangpunten en hoeken te bepalen, ontwierp ASP een kleine line-array-rig met 16 RCF HDL 6-A Active Line Array-modules. Line-arrays werden rond de boksring gehangen om het vloerniveau te bedekken, bestaande uit rechters, vechters, personeel, productieploeg, scheidsrechters en boksofficials. “De [HDL] 6-A is een doorbraak voor ons geweest”, zei Jasinski. “Het is een geweldig klinkende, krachtige luidspreker voor een geweldige prijs. We sprongen meteen aan boord. We zouden het op een stok kunnen gooien voor kleine optredens, voor het bouwen van arrays met 10 modules voor festivals – het is een zeer veelzijdige doos. We bouwden 4 box-arrays in stereo die over de ring aan de noordkant hingen om de ringgang te bedekken, 3 box-arrays aan de zuidkant en een box voor het oosten en westen, in principe recht naar beneden om het vloeroppervlak te raken.
Perfect RCF-systeem
Voor die extra punch hebben we zes [RCF] SUB 8003-AS onder de ring geplaatst. We wilden genoeg geluid hebben om die ‘levende energie’ te creëren wanneer de boksers de loopbrug af komen. We hebben LED-videomuren gebouwd voor de ingang en boven de ring en hebben het grootste deel van het verlichtingsontwerp gemaakt met het lokale bedrijf Omni Lighting. Met een donderend geluid om dit allemaal te ondersteunen, ziet en klinkt het geweldig – het RCF-systeem werkt perfect voor wat we doen”, zei Jasinski.
Met zoveel sportevenementen die tijdens de pandemie geen fans kiezen, maken veel productiebedrijven van de gelegenheid gebruik om de lege plekken in te vullen. De tv-ervaring voor fans is maar een klein beetje veranderd, maar in zekere zin levert de energie van een publiek een belangrijke bijdrage aan het ‘live-gevoel’. “We hebben geen publiekslawaai of iets dergelijks toegevoegd”, voegde Jasinski toe. “We hebben geprofiteerd van het vastleggen van natuurlijke stadsgeluiden – het speelde heel goed met dat rauwe straatgevoel. We hadden omgevingsmicrofoons opgesteld rond de ring om pops te krijgen van stoten van de jagers en dat soort dingen. Met alle straatverlichting die tijdens de wedstrijd van kleur veranderde, was het visueel een leuke touch.”
Ideale match
Arizona Sound Productions zal de tour voortzetten met persconferenties, wegingen en bokswedstrijden door verschillende staten in de VS. Volgens Jasinski wordt het nieuwe partnerschap omschreven als de ideale match die volgde door op het juiste moment op de juiste plek te zijn. “Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het [Jacobs / Chavez] gevecht in Vegas zou plaatsvinden en er gebeurde iets waarbij de commissaris het gevecht daar niet toestond, dus verhuisde het naar Phoenix”, zei Jasinski. “Er zijn maar weinig locaties in de binnenstad [in Phoenix] waar we huissystemen hebben geïnstalleerd, en ze raadden ons aan om te helpen bij een persconferentie. Wat begon als beschikbaar zijn om microfoons op te zetten en een paar spandoeken op te hangen, evolueerde uiteindelijk naar een volledig productie-optreden voor een uitverkocht gevecht aan de overkant van de straat in de arena [Talking Stick Resort Arena] voor de Julio Cesar Chavez Jr vs Daniel Jacobs vechten. Het ging die avond een beetje gek, 5 ronden in Chavez riepen het gevecht op en er brak bijna een rel uit. Gelukkig is er niets beschadigd.”