Rihanna en L-Acoustics K2 vliegen hoog tijdens de Halftime Show van Super Bowl LVII

Op zondag 12 februari stond negenvoudig Grammy Award-winnaar Rihanna centraal tijdens de rust van Super Bowl LVII, waar de Kansas City Chiefs het opnamen tegen de Philadelphia Eagles. Of beter gezegd, ze vertrok, rijdend op een zwaartekracht tartend platform, gevlogen vanaf het tuigage van Glendale, Arizona’s State Farm Stadium, in een productie die net zo verbluffend was als haar oogverblindende rode outfit. Een show van 13 minuten met de beste van haar grote hits, waaronder ‘Umbrella’, ‘Work’, ‘Diamonds’ en ‘Run This Town’, en een cast van naar schatting 100 dansers, waarvan er velen ook in de lucht hingen. Het was een show die absoluut het best mogelijke geluid eiste, en dat had het dankzij een L-Acoustics K2-systeem dat werd ingezet door ATK Audiotek, een merk van Clair Global.

State Farm Stadium

De locatie van de Super Bowl van dit jaar in het State Farm Stadium werd dit jaar gespeeld op de unieke maar zorgvuldig verzorgde intrekbare grasmat van de locatie. “De NFL verplichtte dat er dit jaar niets op het veld stond, dus dat betekende geen karren”, zegt Powell. In plaats daarvan werd de gehele tijdelijke geluidsinstallatie ingevlogen. Dat, voegt hij eraan toe, bleek positief te zijn. “Door de lucht in te gaan, kregen we meer ruimte, wat meer dozen betekende – meer dan 200 in totaal, vergeleken met de 76 dozen die we op de karren konden laden – wat betekende meer kracht en een betere, completere dekking, zelfs tot aan de bovenkant van de kom.”

Vast L-Acoustics-systeem

State Farm Stadium beschikte al over een vast L-Acoustics-systeem dat in 2016 werd geïnstalleerd, voornamelijk bestaande uit in totaal 122 K2- en 32 K1-SB-behuizingen. Ter voorbereiding op de rustshow van dit jaar heeft ATK het geïnstalleerde systeem aangevuld met nog zes identieke arrays van 13 K2 over vier K1-SB, drie arrays per kant opgehangen aan het Brunel-truss-systeem van de zaal, plus vier zijlijnophangingen van KS28-subs. Ze vlogen ook met twee L-Acoustics K2-arrays met 10 behuizingen plus een enkele subhang van acht KS28 aan elke eindzone. ATK’s systeem werd aangedreven door L-Acoustics LA12X versterkte controllers, terwijl LA8 versterkte controllers het huissysteem aanstuurden.

“We hebben de K2-ophangingen in de eindzone van het stadion uitgeschakeld omdat ze niet op de posities stonden die we nodig hadden voor de show”, legt Kirk Powell, hoofdingenieur van ATK voor het project, uit. ”Ze zijn meer een ontwerp van een douchecluster en passen niet goed bij het systeem dat we hebben ontworpen. De K1-SB in de zijlijnclusters zijn meer geconfigureerd voor laagfrequente uitbreiding van de clusters, waarbij de acht clusters van KS28 de echte subwooferprestaties leveren. Daarnaast werden ook acht subwoofers ingezet voor de onderste kom. Er was veel kracht en er waren veel wissels, en volgens Powell konden ze allemaal volop worden gebruikt. “Dit was een zware low-end show”, zegt hij.

Signaaltransport ging via Dante naar Focusrite RedNet D16Rs-interfaces en van hen naar de LA12X-versterkers via AES. Het systeem werd gecompleteerd door een paar DiGiCo Quantum338-audioconsoles bij FOH en een SD5-console die werd gebruikt om monitoren te mixen.

Dave Natale, die front-of-house mixte voor het optreden van Rihanna, heeft een legendarische carrière achter de rug. Hij mixt live geluid voor The Rolling Stones, Prince, Tina Turner, Stevie Nicks, Yes, Mötley Crüe, Fleetwood Mac en meer, evenals de vier meest recente Super Bowl halftime shows. Hij was in één woord onder de indruk van de prestaties van het K2-systeem daar.

Rock PA-systeem

“Dit was een echt ‘rock’ PA-systeem”, zegt de persoon die er een kent als hij er een hoort en bestuurt. “Het was één gigantisch muzieksysteem, gemaakt van de beste technologie en in elkaar gezet door mensen die echt weten wat ze doen. Het klonk niet alleen geweldig, het klonk overal geweldig. [ATK-audioprojectmanager, systeemontwerper en mixer voor pre- en post-game-evenementen] Alex Guessard en ik liepen door de hele zaal, van het 100-niveau tot het 300-niveau en twee niveaus van suites ertussenin, en elke stoel klonk geweldig. En dat ondanks een uitdagende rigging-situatie die beperkte plaatsen waar ze hangs konden plaatsen, die meestal langs de zijlijn waren.

Natale had speciale lof voor de low-end van het systeem, wat vooral cruciaal was voor deze show. De combinatie van de acht-box KS28-subcluster in elke eindzone, de vier K1-SB bovenop elke zijlijn hangen en twee hangende KS28-subs, gekoppeld aan de extra acht subs, creëerde een ‘spectaculaire’ low-end omgeving. Ze moesten daar veel lucht verplaatsen, en dat deden ze, met een hoop hoofdruimte over”, voegt hij eraan toe. “Het was gewoon krachtig.”

Meer opties

Het hebben van een L-Acoustics PA als het geïnstalleerde locatiesysteem was ook een groot pluspunt. “We kozen in de eerste plaats voor L-Acoustics omdat het zo’n geweldig klinkend systeem is en omdat het het systeemontwerp en de integratie met het huissysteem echt vereenvoudigde”, legt Powell uit. “Het gaf ons meer opties, en opties zijn geweldig om te hebben. De show klonk fantastisch, en iedereen was blij met hoe het bleek. Aan het einde lachte iedereen.”

Ga naar www.nfl.com/super-bowl/halftime-show om het optreden van Rihanna tijdens de Super Bowl LVII van dit jaar te bekijken. ATK Audiotek en Clair Global zijn online te vinden op www.atkaudiotek.com en www.clairglobal.com.

Fotocredit: Johnny Keirle

Linda