Robe-armaturen spelen een sleutelrol in James de Musical

Robe-armaturen spelen een sleutelrol in James de Musical

James the Musical is een nieuw Belgisch live-uitzendconcept opgevoerd in het prachtige NT Theater in Gent en geproduceerd door Dedsit. De show is bedacht door James Cooke – tevens de presentator – en elke aflevering is een eerbetoon aan een Vlaamse beroemdheid via de constructie van vijf uitgebreide ‘muzikale scènes’ die sleutelmomenten in hun leven uitbeelden, waarbij alle drama en emotie van live televisie worden verenigd met het spektakel van muzikale prestaties.

Iedereen verdient een musical

Om James zelf te citeren: “Iedereen verdient een musical” en met dit format wil hij het drama en het plezier van musicals in het algemeen promoten bij een breder publiek.

Luc Peumans van studio Painting with Light werd gevraagd om verlichting en video te ontwerpen. Hij koos 42x Robe T2 Profiles om de essentiële sleutelverlichting en specials voor de shows te leveren.

Op de installatie bevonden zich ook 38x Robe MegaPointes, 20x Spiiders en 62x LEDBeam 150, allemaal geleverd door Phlippo Productions, die de technische productie en crew van de show verzorgde met behulp van apparatuur van Rent-All.

Betrouwbare verlichting

Voor de belangrijkste verlichting had Luc een krachtige, consistente en betrouwbare armatuur nodig. Daarom werd voorafgaand aan de eerste serie een shootout georganiseerd, en als resultaat werd de T2 gekozen. De belangrijkste uitdaging bij het verlichten van dit project was ervoor te zorgen dat de installatie voldoende aanpasbaar was om de benodigde breedte en diversiteit aan verlichting te leveren.

Voor elke aflevering koos Dedsit de vijf belangrijke gebeurtenissen uit het leven van de beroemdheid en samen met tv-regisseur Kevin Houben en James Cooke werd hieromheen een verhaal bedacht. De muziek zou worden gekozen op basis van het jaar waarin de gebeurtenis plaatsvond, waarbij de teksten werden aangepast aan het specifieke verhaal van het personage.

Micro-musical

Terwijl James en de gast in het midden van de zaal zaten te kletsen, speelden de verschillende ‘micro-musicals’ zich af op het podium. Alle 40 scènes uit de eerste en tweede serie moesten worden gereproduceerd in dezelfde ruimte, die ook een aantal indrukwekkende digitale landschappen had, gepresenteerd via een 12 meter breed en 7 meter hoog upstage LED-scherm van 3,9 mm en twee sets LED-poten 1,5 m breed en respectievelijk 4 en 5 meter hoog. Dit werd aangevuld met talrijke en vaak substantiële toneelstukken en rekwisieten.

Teamwerk

Het creëren en uitlichten van al deze scènes was een intens proces dat superlatieven teamwerk vergde van Luc en zijn FOH-crew, die veel aandacht besteedden aan details tijdens een aantal lange dagen in de maand waarin elke serie liep.

De T2’s werden op de FOH-brug en de voorste truss gemonteerd. “De lichtkwaliteit is uitstekend en er zit bovendien veel functionaliteit bij. Het was precies het armatuur waar we naar op zoek waren”, aldus Luc. Er werd een handmatig Follow-Me-systeem gebruikt om sommige T2’s als volgspots te besturen.

Elke scene maakte gebruik van dezelfde bovenverlichtingsinstallatie, een verscheidenheid aan speciale vloerpakketten die beschikbaar waren voor het creëren van op maat gemaakte verlichtingslooks, plus een draadloze LED-kit bij de hand om indien nodig last-minute implementatie af te handelen.

Vierentwintig van de in totaal 36 Robe MegaPointes plus 20 Spiders werden boven het podium op de flybars van het theater gemonteerd en fungeerden als achtergrondverlichting en washbeams. De MegaPointes werden geïnstalleerd op hangers van 6 meter om meer dynamische posities en effecten te creëren, een oefening die mogelijk werd gemaakt door gebruik te maken van de geautomatiseerde elementen van het flybar-systeem.

De overige 12 MegaPointes werden voornamelijk in de standaardinstelling op de vloer ingezet, maar met aangepaste posities voor elk van de verschillende scenes. Voor een nette zijverlichting werden acht ladders gebruikt – vier per zijde – elk voorzien van drie Robe LEDBeam 150’s. Nog eens 14 van deze kleine maar krachtige armaturen werden op de bovenste balkonrail en de voorste truss gemonteerd, perfecte posities als sleutel en achtergrondverlichting voor de publiekssecties aan de achterkant.

Twee verticale lijnen bestaande uit vier Tetra2-strips en twee verticale lijnen van 5x Tetra2-strips werden langs de verticale LED-schermpoten geklemd, met nog eens 8x Tetra2-strips aan de onderkant van het podium voor eye-candy en funky effecten.

Er werden 64 zoombare RGBW LED PAR’s gebruikt om de prachtige originele kenmerken van het historische gebouw van de Koninklijke Nederlandse Schouwburg (sinds 1965 het NT Theater) dat dateert uit het einde van de 19-de eeuw te benadrukken, wat de zeer bijzondere sfeer van deze locatie aanvult en bij elke scene past.

Live verrassingen

Alle geavanceerde planning voor elke show werd geheimgehouden voor de beroemdheid. Ze werden uitgenodigd voor de show… en beleefden vervolgens een reeks volledig live verrassingen gepresenteerd met de beste stijlen, kleuren en sferen van het muziekgenre, resulterend in een aantal werkelijk magische momenten die geweldige tv haalden.

Luc werd in het creatieve team vergezeld door Katleen Selleslagh van Painting with Lights, die alle videoprogrammering coördineerde op een GX2C-mediaserver met behulp van inhoud gemaakt door Bart Tauwenberg en Aitor Biedma. Tibo Spiessens was de serieverlichtingsoperator die een grandMA3-lamp met een expansievleugel gebruikte.

De muzikale decorsets zijn ontworpen en vervaardigd door Maxim van Orlé van Concept Factory en de ‘praatset’ is ontworpen en gebouwd door Deusjevoo.

Meerdere prijzen

Dit James the Musical-format is een enorme hit geweest, is ook internationaal gegaan als The Musical of Your Life en heeft ook meerdere prijzen gewonnen, waaronder de C21 Award in Cannes voor Best Factual Entertainment Format en de Rose d’Or Award 2022 in de Studio 2022 Categorie entertainment.

Luc concludeerde: “Het was gewoon een geweldig project! De werkdruk was enorm en de druk voor alle afdelingen groot, maar iedereen geloofde in dit ijzersterke concept en ‘Teamwork maakt de droom werk!’ zoals ze zeggen. Toen we allemaal de kwaliteit van het eindresultaat en de zeer positieve reacties van zowel het live- als het tv-publiek zagen, werden al onze inspanningen gevalideerd!

Foto’s: Thomas Geuens

Lees voortgang

Delen met anderen