Lichtontwerper Yenz Nyholm van New Illumination illustreerde in stijl hoe veel verbeeldingskracht en een redelijk grote lichtopstelling met 23x Robe MegaPointes als backbone een heel lange weg kunnen gaan op de huidige Level 42 ‘From Eternity to Here’-tour. Creatief gezien had Yenz multifunctionele verlichtingsarmaturen nodig om de looks en effecten te creëren. Zonder video tijdens de tour is verlichting het primaire visuele element. Praktisch gezien moest de hele installatie in één vrachtwagen passen, samen met audio, backline en catering; het moest elke dag worden gebouwd door Yenz en één techneut en er goed uitzien in de locaties met beperkte hoogte of beperkt vliegen!
Favoriete armatuur
“MegaPointes waren een beetje een no-brainer”, aldus Yenz. “Ze zijn krachtig, klein, lichtgewicht, briljant veelzijdig … en mijn favoriete armatuur.” Negen MegaPointes op de achterste truss worden vergezeld door 12 strategisch opgesteld op de vloer. Vijf van de vloerarmaturen worden gebruikt om een fantastische reeks kinetische gobo- en geprojecteerde animatie-effecten te creëren op de donkergrijze reflecterende satijnachtige gekreukte achtergrond.De MegaPointes worden ook gebruikt voor uitstralingen met bundeltechnologie, voor klassieke achtergrondverlichting en silhoueteffecten en voor specials en solo’s. Ze vormen in wezen het hart van het tuig.
Visuele trucs en verrassingen
Andere lampen zijn onder meer zes upstage wash-moving lights op de voorste truss, zes torens van verticale pixelbuizen achter de band die wat symmetrie en vorm aan de ruimte toevoegen, plus heel veel 2-lite en 4-lite oogkleppen voor retro-explosies van langzaam vergaand wolfraam.
Dit is misschien een klein tuig op papier, maar Yenz drukt op alle juiste knoppen op zijn Avolites Tiger Touch-console om het er veel groter uit te laten zien als alles in gang was gezet! De visuele trucs en verrassingen bleven komen met elk nummer, dwars door de set.
“Het is een volledige uptempo feeststemming op het podium”, legt Yenz uit, die sinds 2008 de vaste LD van de band is, dus dat was een startpunt voor het lichtontwerp. “Mijn optreden is om die sfeer bij het publiek te krijgen – het gaat erom dat iedereen plezier heeft en geniet van snelle en furieuze muziek.”
Podiumpresentatie
Zanger en bassist Mark King – beroemd om zijn basspel in slap-stijl – is altijd bezig met nieuwe ideeën voor de podiumpresentatie, terwijl hij Yenz de ruimte laat om zijn eigen magie te weven. Nadat Yenz de voorgestelde setlist had ontvangen, deed hij wat extra onderzoek op YouTube voor originele live-opnames van de band uit het einde van de 20e eeuw om te zien hoe sommige nummers vroeger verlicht waren.
Vele mogelijkheden
Nadat hij Robe Pointes had gebruikt voor de laatste twee Level 42-tours in 2016 en 2018, stapte hij over naar Megas voor deze, nadat hij grondig had genoten van hun vele mogelijkheden op Howard Jones’ 2019-tour samen met Robe LEDBeam 150s, een andere favoriete verlichtingsarmatuur.
Hij houdt van de zoom van de MegaPointe en het feit dat hij in een fractie van een seconde van een pin-spot naar een enorme wash kan gaan, en de algemene robuustheid van de armaturen die zeker een goede training krijgen tijdens een Level 42-set!
Feest
Yenz verwerkt al sinds het begin van het merk, bijna 20 jaar geleden, producten van Robe in zijn werk en denkt dat Robe vandaag de dag een positieve en creatieve benadering van productontwerp hanteert met LD’s in het achterhoofd en voortdurend vooruitgaat. Hoewel de shows vol zaten met enthousiast publiek dat allemaal hunkerde naar livemuziek en optredens na een sluiting van de industrie van 18 maanden als gevolg van Covid, geniet het toerende feest er ook duidelijk van om weer op pad te zijn met liveshows.
Fotocredit: Louise Stickland