Robe scoort bij Belgische Gouden Schoen Awards

Robe scoort bij Belgische Gouden Schoen Awards

De spraakmakende Belgische Gouden Schoen Awards – geproduceerd door DPG Media en Het Laatste Nieuws (HLN) – is een felbegeerde prijs die wordt uitgereikt aan de beste mannelijke en vrouwelijke voetballers van de Belgische Eerste Klasse A op basis van prestaties van het voorgaande jaar. Live uitgezonden op de landelijke televisiezender VTM werd dit jaar voor het eerst het lichtontwerp ‘hot seat’ ingenomen door Thomas Boets van LDP.

Verlichtingsarmaturen

Thomas zorgde ervoor dat hij ‘punten scoorde’ met de keuze aan verlichtingsarmaturen. Zo werden 162x Robe moving heads geïnstalleerd op de locatie ‘The Avenue’ in Antwerp Expo Centre, in het hart van deze bruisende Belgische havenstad. De 50x Robe T1 Profile, 60x LEDBeam 150s, 40x Pointes en 12x Spiiders werden samen met andere verlichtingskits – plus alle audio- en videoproductie geleverd door verhuurbedrijf Lust for Live.

Thomas werkte nauw samen met creatief directeur Steven Segers en producers Sanne Van Der Elst & Klaas Devriendt om een ​​productieontwerp te creëren dat nieuw en fris was en een opwindende uitstraling gaf aan het evenement dat dit jaar live werd bijgewoond door een beperkt publiek van 200 VIP- en celebrity-gasten.

Lichtontwerp

Het lichtontwerp was gebaseerd op een reeks elliptische en cirkelvormige spanten die in het dak van de zaal werden gehangen met armaturen eromheen om de sfeer van een stadion te creëren. Het prijspodium bevond zich precies in het midden van de kamer, omringd door tafels met zittende VIP-gasten en andere gasten, dus het ontwerp van Thomas nam deze 360-graden geometrie als uitgangspunt.

“We wilden dit in-the-round perspectief accentueren en een structurele look aan de kamer toevoegen met verlichting die vanuit alle camerahoeken werkte”, legt Thomas uit. “In feite dus een look die onmiddellijk kan worden geassocieerd met voetbal, stadions en iets met schaal en drama voor de brede shots. Maar ook gezellig en intiem voor de speciale momenten, zoals de prijsuitreikingen en ondersteunende interviews.

Het centrale gebied boven het prijspodium en de zes bovenste tafels met genomineerden en hun familieleden waren volledig verlicht met T1-profielen die in hoge CRI-modus draaiden. Elke tafel had ook twee Spiiders die waren gericht op aanvulling.

Het T1-profiel is een van Thomas’ favoriete belangrijke verlichtingsarmaturen. “Klein, licht, helder en met een grote selectie van wittinten met kleurtemperatuur en vele andere functies, waardoor ze perfect zijn voor tv-omgevingen”, zei hij. Tevens merkte hij op hoe de ongerepte huidtonen van de T1 op elk podium een ​​winnaar zijn.

T1-profielen

Door zoveel T1-profielen in een geconcentreerd gebied te hebben, had iedereen zijn aangewezen belangrijkste lichtbronnen. Deze hoefden niet te bewegen tijdens de 90 minuten durende uitzending, waardoor bepaalde lichtsignalen een stuk gemakkelijker uit te voeren waren.

De T1-profielen werden opgehangen aan alle acht interne spanten van de locatie, allemaal op drop-bars van 3 meter. De spanten kunnen via een trolleybeam-kraansysteem naar de juiste plaatsen in de zaal worden verplaatst en vanuit deze posities kunnen ze ook de presentatiezones verlichten, waaronder een bank- en stoelgedeelte.

Pointe is een andere favoriete armatuur voor Thomas: “Er is altijd een plek voor een paar Pointes!”

De 40 Pointes voor dit Gouden Schoen-evenement werden ingezet op de bovenste (en binnenste) truss-cirkel van 6 meter die bovendien een neerklapbare cilinder van LED-scherm van 1 meter ondersteunde. Ze waren ook op een buitenste cirkel van truss met een diameter van 15 meter.

Naast tal van andere effecten produceerden ze UFO-achtige doordringende stralen die neerschoten en rondom het presentatiegebied van de Awards omringden. De hoogglans zwarte vloer droeg bij aan het effect en reflecteerde de Pointe-balken terug voor een coole spiegellook, en deze Pointe-balken werden een kenmerkende esthetiek van de show.

De buitenste cirkel van 15 meter truss was bekleed met LED-panelen en de LEDBeam 150’s die erop waren gemonteerd, hadden een dubbele functie. Ten eerste waren ze bedoeld voor showbelichtingseffecten en zorgden ze bovendien voor achterlichtbehandelingen voor het buitenste publiek, dat baadde in zachter 1K fresnel-licht van meer eenheden op dezelfde truss.

Deze LEDBeam 150’s brachten ook een algemeen voetbalwedstrijdaura naar de ruimte. De regisseur was vooral gecharmeerd van dit LEDBeam-effect en Thomas creëerde tinten van zijn favoriete lichtoranje tint voor de set, die spectaculair goed mengden en samenwerkten met helder wit dat over het publiek schoot. Boven en rond de hele prijsuitreiking waren drie grote en smaakvolle gebogen LED-schermen die de visuele elegantie van de ruimte afmaakten. Het complete systeem was aan het netwerk gekoppeld en werd getriggerd door midi-signalen.

De mannelijke winnaar van de Belgische Gouden Schoen was Genk-spits Paul Onuachu, de eerste Nigeriaan en de vierde Afrikaan die deze prestigieuze eer opeiste. De vrouwelijke Belgische Gouden Schoen werd toegekend aan Olympique Lyonnais-middenvelder, Janice Cayman.

Photos: courtesy HLN / DPG Media / by Philippe Wuyts Photography

Lees voortgang

Delen met anderen