Robe voor verlichting van het Eurovisie Songfestival

Robe voor verlichting van het Eurovisie Songfestival

Glamour, glitter en discodansen – plus een beetje kick-ass rock ‘n’ roll – zorgden ervoor dat het spektakel van het Eurovisie Songfestival (ESC) in 2021 dit jaar met een enorme knal terugkwam en de afwezigheid in 2020 goedmaakte. Rotterdam Ahoy was de locatie voor een fantastische productie die barstte van creatieve visualiteit, technische uitmuntendheid en muzikaal talent – zowel op als naast het podium.

Aan het hoofd van de afdeling productieverlichting stond LD Henk-Jan van Beek van Light-H-Art, die nauw samenwerkte met associate designers Bas de Vries en Martin Beekhuizen. Naast het creëren van een algemene verlichtingsstijl voor de show, werkten ze samen met alle delegaties – velen hadden hun eigen adviserende LD’s en artiestendirecteuren – en creëerden 39 individuele uitvoeringen binnen het algehele showontwerp.

Henk-Jan specificeerde 740x Robe bewegende lichten voor het evenement, wat meer dan een derde uitmaakt van de totale verlichtingsinstallatie die binnenkwam op een telling van 1.782 actieve armaturen.

Ervaring

Deze en alle verlichtingsapparatuur van het evenement – plus audio en rigging – werd geleverd door Ampco Flashlight, de officiële technische leverancier van ESC 2021 voor verlichting, audio en rigging.

De operationeel en commercieel directeur van Ampco Flashlight, Dennis van der Haagen, legde uit dat het bedrijf werd gekozen na een officieel Europees aanbestedingsproces om – uniek – drie productiegebieden te leveren. “Om aan ieders verwachtingen te voldoen hebben we onze ervaring als leverancier van verlichting en rigging in Portugal 2018 gecombineerd met ons uitgebreide audio-trackrecord voor livemuziek en uitgezonden crossover-evenementen.”

De uitsplitsing van de Robe-armatuur was 396x Spiiders, 220x LEDBeam 150s, 92x BMFL WashBeams, 25x Tetra2 bewegende LED-balken, met 12x BMFL-spots bediend via 12x Robe’s RoboSpot op afstand bedienbare volgspotsystemen.

Het indrukwekkende modernistische decorontwerp van Florien Wieder, met zijn opvallende hoofd-upstage blow-through LED-scherm en kwikzilver ogende videovloer, was voor Henk-Jan een algemeen uitgangspunt bij het ontwikkelen van de verlichting.

‘Structurele integrititeit’

De twee mannen (Henk-Jan en Florian) waren het er aan het begin van het ontwerp- en planningsproces over eens dat de ‘structurele integriteit’ van het podium op elk kruispunt zou worden weerspiegeld en versterkt door de verlichting, met krachtige, duidelijke, strakke lijnen en grote dramatische doeken, waarmee Henk-Jan een duidelijk esthetisch uitgangspunt heeft.

De set bevatte een serieuze vierkante meter LED-scherm dat een grote overweging was, samen met AR (augmented reality) video-inhoud voor sommige intervalacts die compleet was met zijn eigen ingebakken lichteffecten, die allemaal moesten worden afgestemd en gesynchroniseerd met de echte lampen.

Automatiseringselementen zoals de draaideuren, washlight-pods, drop-armen en verschillende andere bewegende stukken hielpen bij het creëren van een overvloed aan verschillende architecturale looks boven en rond het grote, schone podium, variërend van gezellig en intiem tot enorm en episch.

Bovendien had Henk-Jan verzoeken van de diverse adviesdelegatie creatief directeuren en lichtontwerpers – dus als het ging om het kiezen van armaturen, moest hij weten dat hij genoeg opties had om onderscheidende looks te creëren voor elk van de 39 concurrerende landen

(verdeeld over de drie televisieshows, twee halve finales en één grote finale).

De 396 Robe Spiider LED wash beams waren verdeeld over 44 pods in het dak, met 9x Spiiders per ‘flower pod’ die door de zaal gevlogen werden en gebruikt werden als ‘big wash lights’ – bijna als een gigantisch Svoboda-effect. Veertien van deze pods bevonden zich op het automatiseringssysteem en direct boven het hoofdpodium.

De 220x LEDBeam 150’s werden gebruikt rond de Main en B-stage schermen, en als naar buiten uitwaaierende vloerverlichting voor beide podia.

Vijfentwintig Robe Tetra2’s werden ingebouwd in de setvloer, vlak voor het videoscherm van het hoofdpodium en gebruikt voor flitsende effecten die er geweldig uitzagen op de weidse brede shots.

Green Room

Na veel wikken en wegen werd een op covid getest, sociaal afstandelijk, beperkte capaciteit en enorm enthousiast publiek van 3.500 mensen toegelaten tot de drie televisie-evenementen, waar ze genoeg lawaai maakten voor een stadion van 100.000, waardoor de opwinding, anticipatie en sfeer voor iedereen betrokken!

Het publiek bevond zich op de eerste rij van de tribunes aan de zijkant, terwijl de Green Room – die vaak in een andere kamer of een deel van de zaal volledig is – naar de arenavloer werd verplaatst, waarbij alle artiesten en delegaties ook effectief publiek werden. Een lay-out die zowel visueel als praktisch goed werkte.

Om dit uitgestrekte gebied te verlichten, werden de oorspronkelijke plannen (vanaf 2020) herzien en werden de 92x BMFL WashBeams plus de BMFL FollowSpots (Long Throws) toegevoegd aan de bovenliggende spanten om te worden gebruikt voor front-, publieks- en groene verlichting voor de hele ruimte.

Dit zorgde ervoor dat alle close-ups in de groene kamer, actie en emotionele momenten toen de scores binnenkwamen, werden vastgelegd en helder belicht voor de camera.

Veertien Robe RoboSpot remote follow spot controllers maakten deel uit van het algehele ontwerp van het remote follow spot systeem. Twaalf – een mix van BMFL WashBeams en BMFL FollowSpots draaiden in multi-device modus met MotionCams en twee BMFL FollowSpots, gebruikt als frontstage key lights.

RoboSpot-systemen werden gekozen vanwege hun nauwkeurigheid en de BMFL WashBeam- en BMFL FollowSpot-armaturen vanwege hun intensiteit.

De Lead Systems-technologie van Ampco Flashlight voor externe volgspots (op het evenement werd ook een Follow Me-systeem gebruikt) was Dennis Berkhout.

Showverlichting

Alle showverlichting werd aangestuurd door 10x grandMA3-consoles bij FOH die in drie sessies via Art-Net draaiden, verbonden via een volledig redundant netwerk dat ook de 26 camera’s en de DMX-RDM-gegevens bedient. Naast de 39 deelnemende landen, in totaal met intervalacts, presentatorlocaties en openers / sluiters voor de drie liveshows, werden 55 unieke levendige en geschikte omgevingen gecreëerd door alle visuele afdelingen die samenwerkten.

Hoewel de ESC-productie elk jaar een redelijke hoeveelheid tijd ter plaatse op de locatie heeft om dit allemaal te regelen, kunnen de uitdagingen – creatief, technisch en diplomatiek – en de tijd die nodig is om alles soepel te laten verlopen, niet worden onderschat.

“We hebben een geweldige tijd gehad en genoten van een geweldige synergie tussen de verschillende afdelingen zoals set-, video-, technische en productieploeg”, aldus Henk-Jan. “Het was intensief werken met alle verschillende delegaties, maar een geweldig staaltje communicatie dankzij de verlichtingsverbinding die we tot stand hadden gebracht! Het vergde veel organisatie! Ons eigen (verlichtings)team was natuurlijk ook fantastisch en we hebben samen genoten van een fijne werksfeer!”

Team

Henk-Jan’s zeer getalenteerde zorgvuldig geselecteerde team van lichtprogrammeurs en operators omvatte Joost Wijgers, key light programmer en assistent lichtontwerper en main show lighting programmeur Micky Dordregter, beiden van Light-H-Art.

Op het lichtdetail stonden ook showbelichtingsprogrammeurs Andre Beekmans, Robbert-Jan Vernooij en Erik-Jan Berendsen; nachtploeg programmeur Bas Geersema en previz en DMX camera programmeur Emillio Galluzo. Bart van Stiphout was de lichtgever.

In de Ziggo Dome in Amsterdam was vijf weken voordat iedereen een maand voor de uitzending ter plaatse in Ahoy arriveerde, de intensieve voorbereidingstijd voor verlichting begonnen. Henk-Jan en de verlichtingsafdeling werkten nauw samen met Falk Rosenthal en Thomas Neese van Gravity voor videocontent zowel op het scherm als AR-inserts voor de uitzending. Tot het team van Ampco Flashlight onder leiding van Dennis van der Haagen behoorden ook projectdirecteur Marco de Koff en plaatsvervangend accountdirecteur Marc van der Wel. Hun verlichtingsprojectmanager was Ruud Werkhoven, de hoofden van de verlichtingsploeg waren Tijs Winters en Martin Hoop en de hoofdverlichtingstechniek was Roy Aarninkhof.

Foto: Ralph Larmann

Lees voortgang

Delen met anderen