Voor het eerst sinds 2019 was er weer een compleet festival live in Utrecht waar de sector bijeenkwam en over de toekomst discussieerde en waar publiek kennis kon nemen van premières van de nieuwste producties en die van het afgelopen seizoen. Er waren 15 zogenaamde Prof talks die meestal samen met de beroepsorganisaties werden gehouden Veel van die presentaties zijn in samenvatting of met inhoudelijke bouwstenen via de website van NFF te lezen of via de nieuwsbrief. Dit geldt ook voor de Filmconferentie die een uitgebreid verslag zal krijgen. Zoals ieder jaar vóór Corona was de werklunch met politici een belangrijke bijeenkomst, zeker omdat nieuwe politici als kamerleden waren benoemd en moesten worden bijgepraat. Er werd met klem gevraagd om erop toe te zien dat het wetsvoorstel over de verplichte investeringen van de streamingdiensten nog vóór eind van dit jaar door de Tweede en de Eerste Kamer goedgekeurd zal worden. Alleen dan kan deze wet ook al voor 2023 gelden. Met deze financiering kan de productiviteit van de sector worden gewaarborgd en is er ook extra geld voor nieuw talent dat belangrijk is voor continuïteit en vernieuwing. Net als op de Filmconferentie was de hele sector hier vertegenwoordigd want sectorbreed overleg werd door iedereen op prijs gesteld.
Gouden Kalveren
De afronding van het festival was de feestelijke uitreiking van de Gouden Kalveren voor de beste prestaties van het afgelopen jaar. Toch nog verrassend, ondanks de vele nominaties was de bekroning met de drie belangrijkste Gouden Kalveren voor de stopmotion animatiefilm Knor met beste film, beste regie voor Mascha Halberstad en beste productie voor producent Marleen Slot. Het lijkt of de filmcollega’s, die de jury vormden, dit keer een film wilden bekronen uit een categorie die maar zelden in Nederland wordt gerealiseerd. Dit vanwege de lange productieperiode, de moeilijke financiering en de professionele uitdaging om voldoende animatoren te vinden en een studio op te zetten waar de realisering plaats kan vinden. Bovendien had de film ook nog te maken met de problematiek van de pandemie. De film dingt ook mee als Nederlandse inzending voor de Oscars. Het oorlogsdrama Do not hesitate van regisseur Shariff Korver kreeg ook drie Gouden Kalveren voor het beste scenario (Jolein Laarman), voor beste bijrol (Tobias Kerksloof) en voor beste montage (Ruben van der Hammen). Narcosis het speelfilmdebuut van Martijn de Jong over rouwverwerking van een moeder en haar twee dochters kreeg zelfs vier Gouden Kalveren, voor het beste debuut, voor de beste acteerprestatie van Thekla Reuten, voor de beste cameravoering van Martijn van Broekhuizen en voor het beste kostuumontwerp van Manon Blom. Deze film is voor de Nederlandse inzending voor de Oscars in de categorie lange fictiefilm gekozen. Het Gouden Kalf voor de beste documentaire was voor Shabu van Shamira Raphaela. De korte documentaire prijs was voor Flow of Words van Eliane Esther Bots en die van de korte fictiefilm was voor La Ultima Assencion van Kevin Osepa. De beste hoofrol in een korte film was de rol van Sinem Korus in Mocro Maffia. Het geluidsontwerp van Evelien van der Molen in Captain Nova van Maurice Trouwborst werd bekroond met een Gouden Kalf. De beste muziekscore leverde Ella van der Woude in de horrorfilm Moloch van Nico van den Brink. Het Gouden Kalf voor de beste digitale cultuurproductie was voor Life As We Know It van ARK (een samenwerking van 8 kunstenaars). De beste televisieserie was de vijfdelige serie Rampvlucht van regisseurs Michael Leendertse, Fleur Winters, Lourens Blok en Edson de Conceicao. Jeroen Spitzbergen kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol in Het jaar van Fortuyn van Michiel van Jaarsveld. De beste bijrol was voor Charlie Chan in Dirty Lines van Pieter Bert Korthuis, Anna van der Heide, en Tomas Kaen. Het Gouden Kalf voor de publieksfilm kreeg Bon Bini Holland 3 van Pieter van Rhijn.
Eerder werden de prijs uitgereikt voor de beste auteursfilm met de Vevam Fonds Prijs bij het Forum van Regisseurs aan Buurman Abdi van Douwe Dijkstra.
Holland Film Markt
Op de Holland Film Markt kregen vier projecten een prijs. De Market Potential Prijs was voor Quatro Meninas uit Brazilië van Karen Suzane, de Work in Progress Prijs was voor Pènce 13 uit Senegal en Zuid Afrika van Sally Rabi Kane. The Cam-a-lot& Filmmore Emerging Filmprijs was voor I’ll Never Be a Cop uit Chile van Carolina Moscoso en de NFF Script Ontwikkelingsprijs was voor Anton de Kom I Shall Be Heard geschreven door Philip Delmaar en Raoul de Jong.
Talentdag
De Talentdag in zijn nieuwe setting werd succesvol afgesloten met diverse prijzen: De EY Talent Prijs was voor Void Between Us was voor Luka Gribnan van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, de KNF Prijs voor de beste studentenproductie was voor Verwoede pogingen van Joris Tobé van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. De Nederlandse Filmacademie eindexamenfilms, die pas kort voor het festival klaar waren, kregen drie bekroningen: de Fenter van Vlissingen Fonds Prijs was voor It Will Rain van Amir Zaza. De NFF Talent Prijs was voor Wessel Wanrooij voor Over een Pastor op Regenlaarzen. De NAPA Prijs voor de producenten met toekomstvisie was voor Patou ten Cate en Robijn Boekelman. Patou ten Cate werkte aan drie en Boekelman aan een. Academiefilm mee.
De Wildcards van het Filmfonds waren voor Quinta Felix en Mahmood Shakuri animatie, Jiyan Dülü en Nick Silvan documentaire en Idruss Nsangou Nabil en Jikkie Schelling voor fictie.
Op de Nederlandse Filmacademie zelf, tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festibal begin oktober kregen de volgende eindexamenprojecten een prijs: De VPRO Documentaire Prijs was voor Filho van Tomas Ponsteen over adoptiefkinderen waarin het dilemma van zijn eigen situatie en die van andere adoptiefkinderen een gedifferentieerd beeld geeft over deze problematiek. De Topkapi Films Fictie Prijs was voor de al eerder genoemde It Will Rain waar de situatie van mensen in oorlogsgebied met de issue te vluchten of te vechten zeer pregnant wordt verbeeld met een perfecte productiedesign waarin de oorlog aanwezig is. De Filmmore Montage Prijs was voor Marre Bonke die de montage van It Will Rain, Over een Pastoor op Regenlaarzen en Swans Reflecting Elephants voor haar rekening nam. In de Pastoor op Regenlaarzen is gefocused op de leefwereld van een oude demente man. De Camalot Commercial Prijs was voor Katja van den Broeke voor Sla eens wat vaker een bladzijde om. Adam Claussen kreeg de Keep an Eye Filmscore Prijs gerealiseerd voor de fictiefilm Joan’s Theme. De Geoff Boyle NSC studentenprijs werd uitgereikt aan Sean Louw voor zijn camerawerk in Swans Reflecting Elephants en Elf Godefroy voor haar camerawerk in To Break a Butterfly.De organisatie van NFF en ook de Filmacademie hopen dat festivals en extra presentaties van films het bioscoopbezoek in de herfst mede zullen stimuleren. Er is in ieder geval een groot, heel gedifferentieerd aanbod gerealiseerd.
Tekst: Dorothee Verdaasdonk
Beeld: Ramon Mangold