New Yorkers verzamelden zich op 21 augustus in Central Park om de comeback van de stad van Covid-19 te vieren met een van de meest diverse en met sterren bezaaide line-ups die ooit op één podium waren samengebracht onder een aanvulling van Elation IP-geclassificeerde armaturen.
Georganiseerd door NYC in samenwerking met muziekproducent Clive Davis en Live Nation, bood de show een potpourri aan genres van LL Cool J tot Barry Manilow. Halverwege de geplande 5 uur durende show werd de show stopgezet vanwege onweersbuien die verband hielden met de naderende orkaan Henri. Toch konden artiesten als Jennifer Hudson, Carlos Santana, LL Cool J, Andrea Bocelli, Earth Wind & Fire, Kane Brown, Journey en Barry Manilow het podium betreden.
Ondanks het weer was de show een enorm succes met een menigte van 60.000 verantwoorde en gevaccineerde muziekfans die de terugkeer naar livemuziek vierden. “Het was een goed voorbeeld van hoe je een veilig groot live-evenement kunt neerzetten”, zegt veteraan-ontwerper Tom Kenny, die door Diversified Productions Services (DPS) voor het project werd ingeschakeld om de verlichting te ontwerpen.
Kracht en bescherming
Kenny werkte samen met de beroemde productieontwerper Bruce Rodgers aan het ruime open podiumontwerp, met royale hoeveelheden geautomatiseerde verlichting en enorme NYC-letters aan de voorkant. “We hadden slechts ongeveer een uur duisternis, dus het moest er overdag groot en spectaculair uitzien”, zei Kenny. “Krachtige verlichting was een must. Onze grootste zorg waren echter de blootgestelde armaturen en omdat ik in de open lucht was, wilde ik zoveel mogelijk IP65 hebben.”
Een overvloed aan lumen en bescherming tegen het binnendringen van de omgeving is slechts het recept voor Elation’s industriestandaard IP-geclassificeerde Proteus-lijn. 4Wall Entertainment verzamelde de all-weather units, een installatie met 80 Proteus Hybrid™, 20 Proteus Maximus™, 35 Proteus Lucius™ en 16 DTW Blinder 700 IP™, samen met 60 Smarty Max™, 18 Cuepix Blinder WW2™, als evenals tal van andere armaturen. “Als je deze grote shows doet, ben je op zoek naar kracht en betrouwbaarheid.”
Basislook aangepast
Kenny, die zegt dat hij eerder Proteus-armaturen heeft gebruikt, maar niet op een show als deze, geeft een kijkje in zijn ontwerpproces. “We begonnen met het creëren van een grote basislook voordat we voor elk nummer gingen aanpassen. Ik ben helemaal voor de muziek, dus als de muziek begint, begin ik te visualiseren hoe het eruit zal zien. Het ontwerpteam moest er ook voor zorgen dat de looks voor de camera werkten, aangezien de show live werd uitgezonden voor een wereldwijd publiek op CNN.
Kleur, kracht, vormgeving
The Great Lawn in Central Park is uniek omdat het geen centrale torenpositie heeft, dus Kenny moest het doen met twee zijtorens. We waren erg onder de indruk van de worp, die meer dan 200 voet was en het lumenniveau was nog steeds goed. De kleur, de kracht, de vormgeving was gewoon erg indrukwekkend. De armaturen zijn zo helder en we hadden de hele dag indrukwekkende looks.” Naast de linker- en rechtertorenposities werkten extra Proteus Maximus-armaturen vanaf het podium.
Elke IP-armatuur waarvan de ontwerper wist dat hij tegen regen kon, werd beneden het podium geplaatst, waaronder de Proteus Lucius, de compacte broer van de Maximus, die Kenny gebruikte om zowel mensen als het gebladerte in Central Park te verlichten. Wat betreft de Proteus Hybrid: “Ze bevonden zich op vier torens rond het park en we hebben uiteindelijk het hele gebladerte verlicht met die van ongeveer 90 meter.” Werkend vanuit een achterwandraster waren de Smarty Max, een hybride bewegende kop van 21.000 lumen die dubbel dienst deed als show- en werklampen.
Record aan regen
En toen begon het heel hard te regenen – de meeste regen die ooit in het park in één uur zijn geregistreerd. Kenny merkt op: “Alle IP65-lampen hebben het overleefd. Zelfs nadat de show was afgelast, hielden we de lichten voor de veiligheid aan. Ze hebben echt indruk op ons gemaakt.”
4Wall vertegenwoordiger: Bob Suchocki
Lichtregisseurs: Mike Appel, Fuji Convertino en Jason Uchita
Gaffer: Alex Flores
Hoofdtechnologie: Alex Flores
Producenten: Diversified Production Services (DPS) en Done and Dusted
Productieontwerp: Bruce Rodgers
Ontwerpcoördinator: Zack Guthimiller
Foto’s: Skye Morse-Hodgson, skyemh4248