Winterzonnewende voor Astera

Winterzonnewende voor Astera

‘SOLSTICE: Reflections on Winter Light’ is een multimediale en meditatieve kunstervaring die de kortste donkerste dag van het jaar viert, gemaakt door MASARY Studios uit Boston, en gepresenteerd op Mount Auburn Cemetery in Cambridge en Watertown, Massachusetts.

Wat begon als een klein tweedaags installatie-idee in 2020 is snel en organisch gegroeid tot een enorm populair en toegankelijk 10-daags jaarlijks openbaar kunstfestival. Bezoekers maken kennis met de magie en kortstondige schoonheid van licht en geluid en de relatie ervan tot de algoritmen, het mysterie en de energieën die aan het werk zijn in het grotere universum.

Verlichtingsproducten

Sam Okerstrom-Lang van MASARY Studio had aanvankelijk een hoogwaardige en duurzame kit nodig om de zware omgevingsomstandigheden van New England in de winter te weerstaan. Dus toen hun technische partner AVFX hen in 2020 aan Astera voorstelde, waren ze opgetogen over de resultaten en blij om het merk te gebruiken en om te zien hoe het bedrijf meegroeit met het evenement.

Het Winter Solstice-evenement van 2022, het grootste tot nu toe, zal in 2023 en 2024 worden herhaald, waarbij Sam en zijn collega’s er opnieuw naar uitkijken om bijna 250 Astera LED-verlichtingsproducten te gaan gebruiken.

SOLSTICE omvat nu drie delen van het land dat in 1831 werd ingewijd als de eerste ‘tuinbegraafplaats’ in de VS. De bijzondere setting omvat klassieke monumenten in een aantrekkelijk, golvend aangelegd terrein, de perfecte locatie voor een contemplatief en eigentijds stukje multi-mediakunst. In alle drie de Winter Solstice-gebieden worden Astera-producten toegepast.

In 2022 werden in totaal 48x AX3 LiteDrops, 24x AX2s, 80x AX5s en 32x AX7s ingezet om deze verschillende delen van het project te verlichten, inclusief het verlichten van het interieur van de Bigelow-kapel en het benadrukken van de talrijke onderling verbonden paden rond de begraafplaats.

‘Phase Garden’

‘Phase Garden’ was een nieuw meeslepend licht- en geluidsstuk dat voor het eerst in 2022 werd gerealiseerd en dat dit jaar zal terugkeren. MASARY-kunstenaar Ryan Edwards leidt de audio en Touch Designer-goeroe Jeremy Stewart, PhD, leidt de verlichting.

Het beschikt over 12 torens, gerangschikt rond een in kaart gebrachte omtrek van 70 meter, elk uitgerust met vier Astera AX5 TriplePAR’s, 2x AX7 SpotLites, twee AX2 PixelBars en een luidspreker.

De verlichtingsarmaturen zijn allemaal gekozen vanwege hun uitstekende kleurmenging, samen met de mogelijkheid om met name de AX2’s in de pixelmap te plaatsen, waardoor vloeiende verticale animaties ontstaan.

Geometrie als inspiratiebron

Geometrie was een grote inspiratiebron voor dit stuk, legt Sam uit, vooral omdat het zich in de Asa Gray Garden bevindt, een ruimte ontworpen door Amerika’s beroemdste botanicus, gelegen net binnen de Egyptian Revival Gateway van de begraafplaats. Het dient als brandpunt en crescendo van de hemelse ervaring.

Elke toren fungeert als een onafhankelijk kanaal van licht en geluid in de bolvormige ruimte, met signalen die worden geactiveerd door een reeks kosmische ‘gebeurtenissen’. Gasten zijn vrij om binnen te komen en te gaan zitten, te verblijven, na te denken, zich te verplaatsen, enz., en daar voor een bepaalde tijd te blijven.

De verlichting en het geluid van Phase Garden worden getransformeerd door een reeks berekeningen met betrekking tot de verschillende kosmische verhoudingen die worden gecreëerd door de periodieke relaties tussen de aarde, de zon en de maan op verschillende en gecombineerde schalen.

“Bezoekers kunnen verbonden worden met en nadenken over de kosmische ritmes en cycli die de seizoenen transformeren; ze kunnen de kracht voelen van de kosmische klok die de zonnereis van onze aarde vormt”, legt Sam uit.

Natuurelementen

De Astera’s waren allemaal bedraad (hoewel Sam ook hun draadloze mogelijkheden waardeert) en stonden volledig open voor de elementen waarbij ze vaak werden blootgesteld aan wind, sneeuw, natte sneeuw, regen en temperaturen onder het vriespunt. Hun prestaties en robuustheid in combinatie met de helderheid en scherpstelbaarheid waren ‘uitstekend’, bevestigt hij.

Phase Garden was een enorme hit bij het publiek en daarom keert het dit jaar terug voor de Winter Solstice naast de andere site-specifieke kunstwerken. De verlichte interieurarchitectuur van de Bigelow-kapel bood een totaal andere sfeer, elegant verlicht met AX3’s en AX5’s ingesteld op flikkerende kleuren en intensiteiten die een aanvulling vormden op de vele gloeiende kaarsen die elke gast plaatste. Sam houdt vooral van de amberkleurige collecties van Astera en de zachtheid en homogeniteit van de output.

Nu al deze drie stukken licht en mixed media-kunst in december terugkeren, laat Sam doorschemeren dat er, net als bij elk ademend project, een verdere evolutie in allemaal zal plaatsvinden.

MASARY Studios is een transdisciplinair kunstenaarscollectief dat omgevingen creëert, heroverweegt, opnieuw verbeeldt en energie geeft door middel van locatiespecifieke installaties en performance met behulp van geluid, licht, video en andere digitale en elektronische media.

Foto’s: Aram Boghosian

Lees voortgang

Delen met anderen